367. Angaudlinn: ekonomiskt fri / FIRE vid 50 års ålder

@AndieH - här hittar du det senaste podavsnittet med @angaudlinn. Möjligen är det det tidigare avsnittet du kan ha glädje av men du hittar nog länk till det i första inlägget i denna tråden. tror jag

2 gillningar

Jag önskar bara skriva ett stort tack till @angaudlinn för din närvaro i podden och forumet.

Din avslappnade trygghet inspirerar. Din inställning till arbete, pengar och rikedom bekräftar mina egna vägval och gör att planen känns ännu bättre.

Du gör RT till en bättre plats!

19 gillningar

@angaudlinn, jag funderar lite på hur du tänker kring beslutet att sluta jobba och om du tror att det hade gjort skillnad om du hade haft en fru/man eller sambo? Tror du att beslutet var lättare pga att du inte bor med en partner?

2 gillningar

Det där är en bra fråga och jag har funderat på det. Naturligtvis har särbolivet påverkat såtillvida att vardagsekonomin är min och bara min. Samtidigt har jag ju barn och eget ansvar för alla kostnader och räkningar som dyker upp.

Redan under mitt liv med exet (i forntiden) hade hon och jag separata ekonomier och det var nog en stor del till att det funkade så länge som det gjorde. Vi hade helt olika syn på vad vi ville lägga slantarna på.

Sedan särbon kom in i bilden (typ i forntiden, minus 1½ år) så har vi båda varit öppna med hur vi ser på ekonomi, vad vi vill med framtiden etc. Så hon har ju haft möjlighet att ifrågasätta mina knasiga val också. :joy:

Även som särbor jämkar man ju, men naturligtvis inte i samma utsträckning. Men hade vi varit sambor tror jag inte livet varit så annorlunda ekonomiskt (förutom att jag haft någon annan som betalade delar av räkningarna).

Som i allt annat är ju kommunikation A och O. Hon har vetat ganska länge att jag tänkt sluta och utöver oron kring om jag “räknat rätt” så är hon väl mest ledsen över att hon inte har möjlighet att göra samma resa. Hade den varit möjlig om vi levt ihop? Ja, kanske, men då hade hon å andra sidan fått kompromissa genom att lyssna på mina sanningar kring ekonomi… :nerd_face:

4 gillningar

Det hade hon mått bra av och troligen tyckt varit kul ju mer hon lär sig.

1 gillning

Hon är den försiktiga sorten med dåliga minnen från olika “folkaktier” som Eriksson och Telia. :see_no_evil:

Eftersom börsen saknar hängslen och livrem så är det svårt att inte bekräfta att det trots allt är något av en chansning, om än en välgrundad sådan.

3 gillningar

Det blir förstås skillnad om man har barn som man fortfarande ansvarar för.

Jag känner att om jag inte hade bott tillsammans med någon hade mina möjligheter att sluta jobba tidigare varit mycket större, pga. lägre kostnader.

Den lediga tiden hade då också varit “bara min”, på gott och ont. Som lärare jobbar jag ju mera under terminerna och mindre runt semestern så jag har varit van vid att få egen tid under dagarna vissa veckor och det har varit perfekt för mig.

Om man bor med någon är det kanske bra att jobba lite också för att kunna uppskatta ledigheten tillsammans mera.

2 gillningar

Kanske, men det handlar om personlighet också. Jag har en introvert sida också, som kräver mycket egentid. Tjejen sitter ibland och distansjobbar hos mig, och det passar mig utmärkt. Både tid ihop och tid isär, samtidigt. :sweat_smile::+1:

9 gillningar

Låter perfekt!

2 gillningar

Jag är precis lika.

2 gillningar

En av mina “gamla” kollegor ringde idag. Det rörde jobb, men det var okej. Vi pratade en stund och hon frågade vad jag gjorde. Jag svarade glatt att jag tog en promenad längs Mälaren i solskenet.

Jag tror den bilden målade en ganska tydlig kontrast till hennes kontorsdag. :smiley:

10 gillningar

Så du väljer Stockholm före Skåne när friheten hägrar. Intressant, mycket intressant.

1 gillning

Tillfällig förvirring. Jag skyller på värmen.

6 gillningar

Du har det ju trevligt hos din kära särbo. Så fick du fint väder på köpet.

2 gillningar

Hur tog hon emot det? :thinking:

1 gillning

Det blev en konstpaus innan nå’t i stil med… “Det låter härligt”. :slight_smile:

4 gillningar

Word på den!

4 gillningar

Ett tips angående ”ha koll på OCR-nr”.

På min bank (Swedbank) kan jag trycka på ”historiska betalningar/överföringar” och sen ”kopiera betalning” då hoppar siffrorna in rätt för att göra en likadan betalning igen. (Där man naturligtvis kan justera belopp osv.)

1 gillning

Mycket intressant och framförallt inspirerande avsnitt, Stort grattis @angaudlinn Grymt jobbat!

3 gillningar

Jag är på min gamla arbetsplats nu och hälsar på samt jobbar några sista timmar som jag bytte mot en ledig junidag.

En kollega (som tydligen är ganska flitig RT-lyssnare sedan flera år tillbaka) hade hört avsnittet så idag var det tusen frågor här vid fikan. :sweat_smile:

Roligast var mest hur irriterad hon var att hon helt hade lyckats missa förra årets avsnitt. :rofl:

Det åtgärdades tydligen bums och efter att snacket hade gått i personalrummet har det tydligen bytts till SÅFAn, öppnats ISK och höjts månadssparanden på flera håll här. :muscle::partying_face::+1:

36 gillningar