Bra poäng.
Intressant avsnitt och ska bli kul att göra testet sen. ![]()
Håller ju med lite i att en klick på forumet känns lite fartblinda (och ibland lite väl gnälliga) och bara kör på, allt som kostar, eller är bra för andra, eller samhället i stort, är dåligt och att 0.001% justeringar och kostnader jagas i ett oändligt ekorrhjul utan målgång. Ska bli intressant att se i kommande avsnitt hur många som har ett fastställt mål med sitt sparande.
Jag själv ligger på 10% sparkvot, för mitt långsiktiga sparande, men sparar utöver det till kortsiktiga, roliga saker och till min buffert. Så svarade 2022 att jag inte kommer pilla på mitt ISK för att öva på att undvika sparfällan. Är såklart lite fast i vissa tankemönster som många andra, men behöver också högst troligt mina ISK pengar sen.
Har också sen länge slutat jämföra mig med andra, för få har så knasiga förutsättningar som jag, så känns helt meningslöst. Men gillar att följa samhällsutvecklingen och se hur folk resonerar i olika livssituationer. Alltid lär man sig något.
Ska bli kul att se resten av serien, tror det finns mycket att lära även för oss låginkomsttagare. ![]()
“Kontantmaringal” står det på slide 10. Gissar att det inte ska stå så. @janbolmeson
Det är därför jag inte startar bolag. Jag skulle aldrig kunna betala den lön jag tycker mig vara värd. ![]()
Är du smartaste personen i rummet så är du i fel rum, och allt det där… ![]()
Haha. Ja, skönt att man får hänga här. ![]()
![]()
Grattis till RT communityn måste man ju önska. ![]()
Speciellt då till de som skattar i Sverige och bidrar väldigt mycket av sin inkomst till andra. De riktiga vardagshjältarna. Verkligen bra siffror!
Det enda jag vill vända mig emot är den där hetsen att man måste “maxa” sin inkomst för att kunna spara mer. Precis som när man råds att “maxa inkomsten” och jobba många år mer än man behöver för att öka pensionen… jag tycker det är helt fel tänk, helt fel utgångspunkt. Speciellt i ett land som Sverige där man egentligen inte behöver spara alls, och där alla får ungefär samma allmänna pension. Dessutom garantipension när det inte räcker.
Jag tycker man ska göra precis tvärtom, försöka hitta ett rimligt sparmål. Självklart vill man leva sitt drömliv, men det går att göra på många olika sätt, de flesta ganska oberoende av pengar. Sen verkligen “minimera” det som behövs sparas givet att man når målet. För varje inkomst-“maxande” timma som inte behövs, slösas då mycket viktigare resurser som tid och energi. De får man inte tillbaka.
Byt ut det där maxandet, det behövs inte.
Börja “minimera”.
Sorry, drar också ner RTs median genom att vara skatteplanerande egenkonsult. Imponerande nevertheless! Gött med varningen i decket, “det är inte normalt, dom är galna”.
Du bör titta på snittlönen i Stockholm för att det ska bli rätt jämförelse.
Den är troligen en hygglig bit över snittet för landet.
Angående för mycket gnäll om detaljer med pengar på forumet så får ni tänka på att en stor Community kring ekonomi som denna helt säkert samlar många av dem med en sjuklig relation till att samla och hantera pengar som om de vore det enda viktiga i livet.
Hej!
Ny här. Apropå jämförelser.
Om man har 40 000 i kapitalinkomst på Ratsit, utan att ha några räntekostnader. Hur mycket kapital har man då på sin ISK?
Någon som vet?
Du har vad jag i min värld kallar sunda värderingar gällande pengars värde och på livet i stort
Ingen som vet bara sådär. Det kan vara någon som hyr ut en bostad/del av bostad t ex och inte alls har någon ISK. Eller annat exempel någon som lånar ut 400 000 kr till tio procents ränta. Eller någon som har en miljon på bankkonto. Eller en kombination.
Du behöver veta att personen endast har ISK om du ska kunna räkna på det.
Reagerade mer på att 10% av alla i hela världen, inklusive alla fattiga länder, håvar in över $100k per år. Det låter som otroligt många.
Vlkommen till forumet! ![]()
Om enbart ISK, ca fyra miljoner.
Som mig, vid 85! ![]()
Jag tog illa upp, men lyckades sen komma över det ![]()
Men jag tycker ärligt talat 54 000 kr/mån inte är speciellt mycket mer pengar än 36 000 kr/mån. Jag har haft båda löner och hade pengar över varje månad ändå.
54 000 kr/mån ger en del marginaler och mindre stress i privatekonomin, men knappt någon förändring i levnadsstandard. Man köper ett lite större hus, en lite finare bil, en semesterresa (vanlig standard, inget lyx) varje år istället för vartannat år, men sen är pengarna slut.
Fast det här är väl bara ett zero-sum-game tänkande? “Om några får det bättre så betyder det att några andra måste få det sämre”. Kan lika väl vara så att kunskap först plockas upp av nördarna och entusiasterna innan den sprids till de som har mest nytta av den?
Intressant avsnitt! En aspekt som inte tas upp, men som spelar roll, är den kombinerade inkomsten för folk som lever ihop. Om ett par tjänar lite mer var för sig, kan de tillsammans ha mer netto än en enskild som tjänar ganska mycket mer. Speciellt eftersom vissa kostnader är gemensamma. Det kan också finnas par med väldigt olika inkomster. Rent praktiskt är hushållets nettoinkomst = det privatekonomiska kassaflödet.
Motpolen är ju FIRE. Man ska försöka få en så hög inkomst som möljligt, leva sparsamt, investera pengarna och sen göra en @angaudlinn.
Det farliga är att tro på att nuläget är det permanenta läget. Förändringar i politiken kan förändra hela spelplanen. Tänk bara på tråden om extra skatt för de som har mer än 3 miljoner på ISK. Så man bör alltid försöka ta hand om sig själv. Det är helt orimligt att garantipensionen finns. Om nu pension är uppskjuten lön och inte ekonomiskt bistånd.
Du har rätt. Över 600.000 i årsinkomst så påverkar du inte livskvaliteten särskilt mycket sägs det.
Jag har också jobbat mig upp från 22.000 i lön till 80 idag. Och jag lever precis som jag alltid gjort. Jag tror nånstans runt 50.000 så började summor över detta inte påverka livskvaliteten något alls tycker jag.
Så vad jagar man egentligen när det kommer till lön? Eller är det bara en princip sak att siffran på pappret ska motsvara att man är viktig? För den ger dig knappast förmögenhet.