378. Från aktiedrottning till ödmjuk investerare | Personporträtt: MarieH i communityn

Tack för ett trevligt avsnitt!

Gällande struktur i livet kom jag att tänka på regissören David Lynch som ska ha sagt att tydlig struktur och rutiner utgör en stabil grund som möjliggör att kreativitet kan flöda mer fritt.

Jag är själv en rutinmänniska på flera olika sätt i vardagen. Rubbas rutinerna för mycket fungerar jag sämre som människa på flera plan.

För mig är struktur som mest värdefull när den knappt märks av att den finns, underlättar vardagen och sparar energi och tankekraft till det jag värdesätter högt. Det kräver mindre energi att följa en färdigritad karta än att i varje stund rita en ny liten del av kartan. Om tillvaron är svajig i övrigt kan man luta sig mot en grundstruktur i vardagen och bara följa kartan.

En utmaning är dock att finna den ultimata mixen mellan struktur och spontana rutinbrytande inslag. Här gäller det nog att också hitta den individuella balansen i hur detaljerad och styrande strukturen ska vara.

Struktur är en ypperlig följeslagare och ledsagare när den förenklar tillvaron. Den är mindre angenäm om du känner dig som slav under den.

8 gillningar