Är absolut ingen jurist och kan ha missuppfattat saken men funderar på om inte diskussionen om särkullbarn och arv kanske behöver ett litet förtydligande.
@janbolmeson’s exempel med att två gemensamma barn plus ett särkullebarn ärver 1/3-del var av hans andel av huset på 2 miljoner låter för mig som arvingarnas arvslott och inte laglott. Man kan ju förvisso gardera make/maka för hela arvslotten med en livförsäkring också men man kan även t.ex skriva ett testamente där man anger att partnern skall ärva med fri förfoganderätt och att särkullbarnet/barnen endast skall få ut sin laglott (hälften) vid arvsskiftet och därmed få vänta på resterande del till den andra parten går bort. Gemensamma barn får då också vänta på hela sina arvslotter.
I exemplet med 2 miljoner kr, två gemensamma barn och ett särkullbarn borde det då räcka att täcka upp för särkullebarnets lagliga rätt att direkt kräva ut 1/6-del (333 Tkr) genom att skriva ett ganska enkelt testamente.
Vill poängtera att detta är min uppfattning av hur lagen fungerar och att jag kan ha fel…