Jag söker förtydligande kring de skattemässiga konsekvenserna av att överföra (rollover) en 401(k) till en Traditionell IRA, i förhållande till min nuvarande situation.
Jag har nyligen blivit informerad om att mitt 401(k)-konto, som förvaltas av min tidigare arbetsgivare i USA, har avslutats. Som en följd av detta är min enda tillgängliga möjlighet att föra över 401(k)-tillgångarna till en Traditional IRA. Baserat på ett tidigare samtal med Skatteverket har jag förstått att jag kommer att behöva betala skatt på denna överföring, trots att detta inte sker på mitt initiativ och att pengarna överförs direkt från 401(k) till Traditional IRA.
Jag skulle vara mycket tacksam om ni kunde ge ett förtydligande på följande punkter:
Skattepliktigt belopp: Kommer jag att beskattas på hela det belopp som överförs från 401(k), eller endast på de vinster som har ackumulerats på kontot?
När jag når pensionsålder och börjar ta ut delar av tillgångarna från Traditional IRA, kommer jag då att bli föremål för svensk beskattning igen på dessa uttag? Jag är orolig för att detta kan leda till dubbelbeskattning, en gång vid överföringen och igen vid uttag.
Som bakgrund kan jag nämna att jag för närvarande bor och arbetar i Sverige, och jag är inte nära pensionsåldern. Jag skulle uppskatta era insikter och vägledning kring dessa frågor.
Tack för er tid och assistans. Jag ser fram emot ert svar.
Generellt sett så har Sverige och USA olika synsätt på IRA-konto. Sverige anser inte att dessa är pensionskonto. Bäst är nog att tala med en expert, som nämndes i den tidigare tråden.
Det finns en dom HFD 2019 ref.13 som fastställer att konvertering från en Amerikansk 401(k) till en IRA räknas som en utbetalning av pension och ska skattas som inkomst av tjänst i Sverige. Tror inte det blir nån skillnad att konverteringen sker automatisk utan det är “kontantprincipen” som gör att beskattningstidpunkten infaller när du har tillgång till pengarna i ett konto i ditt eget namn (IRA).
Sen ska man deklarera och betalar skatt på vinst när man gör uttag från IRA kontot, då som inkomst av kapital. Det kan man läsa på Skatteverkets rättslig vägledning om utländsk pensionsparkonto där IRA näms som ett exempel. Det blir inte dubbelbeskattning för man betalar skatt på bara vinsten från konverteringstidpunkten.
HFD 2019r13 skrämmer mig för jag har en liknande (men inte exakt samma) situation men pensionssparande utomlands. Att man ska behöva betala skatt som inkomst av tjänst på hela beloppet i samma år är katastrofalt. Nästan värt att flytta tillbaka till USA ett år under konverting där det är skattefritt.
Det är alltid farligt att svara på denna typ av frågor utan att man träffats och fått koll på alla fakta och detaljer i det enskilda fallet. Men rent generellt och preliminärt, och utan att jag tar någon som helst ansvar för att svaren är korrekta, så skulle jag säga följande:
1.) Hela beloppet kommer att beskattas som pension när det överförs.
2.) Inkomsterna (räntor, utdelningar och kapitalvinster) från IRA kommer att beskattas enligt reglerna för inkomst av kapital. Ingen dubbelbeskattning således.
Jag baserar mitt svar på rättsfallet HFD 2019 ref. 13. Klicka på den bifogade länken så kan du läsa mer.
Tack för ert svar och för att ni tagit er tid att läsa och besvara mitt ärende. Tyvärr befinner jag mig i en situation där jag är tvungen att ta ut pengarna nu, eftersom jag inte har möjlighet att betala skatten vid en överföring. Min pensionssparande har försvunnit på grund av en bristande förståelse för reglerna från Skatteverket.
Jag känner en djup besvikelse över att fortsätta bo och utveckla min karriär här, när myndigheterna inte kan skilja på olika situationer i samband med beskattning.