406. Vi har blivit med bil đŸ„ł ...men ska vi behĂ„lla eller lĂ€mna tillbaka den?

Jacke77 Àr hÀr och har fullt upp med 100% LF Global indexfond i alla Isk hos LÀnsförsÀkringar Bank. :wink::joy:. Bilar diskuterar jag inte dÄ det Àr bara jobbiga utgifter med sÄdana konservburkar :rofl::raising_hand_man::joy: . Bilen Àr bara nödvÀndigt ont @angaudlinn

5 gillningar

Ber om ursÀkt för urspÄrning. Men till den nya Renault 5 finns det baugetthÄllare som originaltillbehör. :smile:

9 gillningar

Men folk Ă€r Ă€ndĂ„ sĂ„ j
a KÅTA pĂ„ Tesla fan :rofl::joy::joy::raising_hand_man:

1 gillning

Hade min förra bil i 8 Ă„r. Köpte för 40000kr och sĂ„lde för 10000 (typ, om jag minns rĂ€tt). I slutet lĂ€ckte den nĂ€stan alla vĂ€tskor sĂ„ man fick fylla pĂ„ vartefter, ingen ac och den var sönderrostad deluxe. Jag bytte olja sjĂ€lv, och dĂ€ck, men lĂ€mna in för “mĂ„ste”-reparationer pĂ„ verkstad.

Inklusive allt, vÀrdeminskning, skatt, brÀnsle o.s.v ca 1700kr i mÄnaden. SÄ nog gÄr det att komma undan billigt om man har en blandning av bra val, förmÄga att köra bilar som hostar sig fram pÄ slutet och en icke oansenlig mÀngd tur.

6 gillningar

Jag tror de dÀr 4000 kr Àr under förutsÀttning att man inte gör nÄgot sjÀlv.
Fixar men en massa sjÀlv Àr det klart att det gÄr komma billigare undan. Jag har sjÀlv haft bilar jag kört billigare Àn sÄ.
Sen kanske det inte varit jÀttetydligt i alla inlÀgg och dÄ blir det mothugg. :slightly_smiling_face:

3 gillningar

Jag tror mer det handlar om förvÀntan och ett visst mÄtt fördomar kring trafiksÀkerhet och pÄlitlighet. Men det Àr okej, man ska vÀlja produkt efter sina behov, sanna eller pÄhittade.

p.s. Jag servade inget hemma. Jag hatar sĒnt och kan inte det sjÀlv. Vid vÀtskekoll, lampbyten samt nÀmnda batteribyte gÄr min kompetens- och intressenivÄ.

p.p.s. DÄ överlÄter jag hellre det till andra och lÀgger energin pÄ saker jag kan fixa sjÀlv.

3 gillningar

Du klarar knappt av att raka dig kompis :face_with_hand_over_mouth: @angaudlinn !!? :joy::joy::rofl::muscle:

1 gillning

Just det Àr jag en rackare pÄ efter lÄng tids övning. :sweat_smile:

2 gillningar

Du fÄr börja levla med cykelbyte sÄ att du fÄr nya frÀscha dÀck utan att behöva betalar för dÀcken. Lite som Skogstomten berÀttade i nÄgot avsnitt.

4 gillningar

För dom har haft stora problem med löst liggande baguetter tidigare.

3 gillningar

Krav pÄ appstyrd automatisk baguetthÄllare (AABH) som standardutrustning i EURO NCAP 2026 ! :sweat_smile:

5 gillningar

Men man fÄr betala extra för askkopp och vinglashÄllare? :wink:

2 gillningar

Har liknande story. Köpte en S70 för 5000kr som gĂ„tt 20 000 mil. AvstĂ€lld med ihoprostade bromsar, trasigt cylinderlĂ„s samt abs lampa. Byta alla skivor och belĂ€gg samt ett ok var lĂ€tt. Abs sensorn var lĂ€tt den med, med en guide pĂ„ nĂ„t forum kunde man mĂ€ta upp vilken det var. CylinderlĂ„set var lite orovĂ€ckande men en fix för det med, borrade ett hĂ„l i lĂ„skistan sĂ„ rattlĂ„set togs ur bruk, dĂ„ funkade lĂ„set igen. Även vĂ€tskor, remmar bytades mm totalkostnad ca 10 000kr. Sen besiktning och körde 10 000 mil pĂ„ ca 5 Ă„r utan större problem. ACn slutade funka men tydligen sĂ„ slits AC kopplingen ut tillslut och kopplade inte pĂ„. Enligt ett Volvo forum sĂ„ kunde man dra pĂ„ nĂ„gra buntband och det funkade fasen!

Jag la ca 3000-5000kr per Ă„r pĂ„ delar sen var det ju bara brĂ€nsle, skatt och försĂ€kring pĂ„ det. Det blev lite av en sport för mig att hĂ„lla bilen vid liv. Jag hade ocksĂ„ fri tillgĂ„ng till billyft och verktyg vilket förenklade en hel del. Oerhört lĂ€rorikt ocksĂ„ bĂ„de om bilar, verktyg och att hitta lösningar pĂ„ alla problem som uppstod. Mycket av den erfarenheten bĂ€r jag med mig idag vid t ex husrenovering. SĂ„lde den tillslut för 10 lök, nybesiktigad. Med facit i hand skulle jag vĂ€ntat nĂ„gra Ă„r tills begagnat marknaden exploderade

Den lÀckte dock en del olja och kylarvÀtska pÄ slutet. Troligen packningen mellan motor och vÀxellÄdan samt hÄl pÄ kylaren (kylarcement hjÀlpte ej). Nu Àr den skrotad sist jag kollade. Gör lite ont i hjÀrtat.

Nu idag skulle jag inte orka med det dock. VÀrdesÀtter min tid mer till annat! Dessutom har jag inte tillgÄng till verkstad pÄ samma sÀtt, har barn mm.:grimacing: Kanske nÄgot att börja med som pensionÀr.

7 gillningar

Jag kommer nog inte köpa en elbil pÄ mÄnga Är Àn. Dom fÄr mogna lite. Behöver egentligen ingen bil men det Àr svÄrt för nÄgon som haft bil hela sitt vuxna liv att avstÄ. Allt blir lite krÄngligare utan. Förutom sjÀlva bilÀgandet dÄ.

2 gillningar

Var hÀnger jag baskern?

2 gillningar

Den ska alltid vara pÄ huvudet

4 gillningar

Basker sensor kopplad till rattlÄset pÄ franska bilar.
PDBPDC = Pas de béret, pas de conduire sensorn :sweat_smile:

(nÄgon som mÀrker att jag driver med bilindustrins fÀbless för att sÀtta in oÀndligt mÄnga ganska onödiga funktioner, med omöjliga förkortningar, som via nÄgon obskyr knapp sedan dyker upp pÄ skÀrmen som en symbol men man inte har nÄgon aning vad man kopplat pÄ eller av?)

2 gillningar

HÄller helt med dig.
Jag köpte bilen jag ville ha. För 3 Är sen. En ny Tesla Model Y Performance. Vi har nu haft den i 3 Är och ska ha den i minst 3 Är till. Min plan Àr att vi ska behÄlla den i 10 Är. Jag som annars alltid byter bil var 3e mÄnad. Jag tror att den hÀr bilen kommer slÄ alla tidigare kalkyler med rÄge. Samtidigt kör vi bilen vi verkligen vill ha.

Jag har tidigare ocksĂ„ testat att vĂ€lja bil utefter kalkyl. Jag har Ă€gt 95 bilar sĂ„ jag har Ă€gt och testat det mesta. Jag har skruvat bil sen jag var liten. Jag blir alltid sĂ„ sjukt missnöjd och faktiskt Ă€ven deprimerad. För att inte tala om hur mycket tid jag lagt pĂ„ skitbilar😂 Jag trivs inte med mitt liv nĂ€r jag gjort dom valen. Jag tror att Jan ocksĂ„ kommer att komma till den insikten dĂ„ jag upplever att han Ă€r vĂ€ldigt lik mig i tankarna kring sina bilköp.

Man mÄste vÀlja bil efter sitt hjÀrta annars Ängrar man sig, det fÄr kosta lite dom första Ären, totalkalkylen kommer bli en vinnare om man behÄller bilen lÀnge. Oavsett vad Erik Naeséns kalkyler rekommenderar, livskvalitet gÄr inte att mÀta i kronor. :blush: Men om ni ÀndÄ ska rÀkna pÄ det, sÄ mÄste ni ocksÄ ta med all tid ni lÀgger pÄ bilköpet. Kalkylen kommer spricka rejÀlt mot att ha behÄllit er Tesla.

Jag tror Ă€ven att Caroline kommer bli tokig pĂ„ tekniken som inte fungerar i dom dĂ€r bilarna
 VĂ€nta bara tills börjar bli lite driftproblem ocksĂ„. :pensive:

Jag tror att det nÀst bÀsta ni kan göra nu Àr att köpa en begagnad Tesla Model Y Performance. Privat. Det bÀsta hade varit att behÄlla er Tesla. Ni kan tÀnka att det Àr rea pÄ Tesla just nu om ni ÀndÄ vill rÀkna pÄ det.

Det Àr sÄ enkelt att Àga och köra Tesla och ger ett rikt liv.

7 gillningar

Jan, jag ser pÄ hela ditt kroppssprÄk att du inte vill behÄlla den nya bilen ni köpt! FrÄgan Àr vÀl vad ni ska göra med de pengar ni sparar pÄ att ha en billigare bil? Och kan ni göra de sakerna ÀndÄ, Àven om ni vÀljer en dyrare bil? Eller Àr ni beroende av de pengarna ni sparar pÄ en billigare bil för att kunna göra X? Dvs höjer de pengarna ni sparar per Är er livskvalitet pÄ annat hÄll? Om inte, gÄ pÄ er filosofi som ni pratat om, att vi sparare borde bli bÀttre pÄ att anvÀnda vÄra pengar. Kanske gör pengarna mest nytta för er i en bil dÄ det höjer er livskvalitet och sparar er energi pÄ energikontot!

4 gillningar

Jag uppfattade det som att en stor anledning till varför ni behöver bil var för att barnen Àr i en Älder dÀr ni mÄste köra dem. Det tycker jag Àr en god anledning till att ni skall vÀlja en bil som ni verkligen tycker om. Jag tycker personligen om kÀnslan att köpa nÄgot lite dyrare, som jag verkligen tycker om och sedan nyttjar frekvent. Om ni nu istÀllet vÀljer att behÄlla bilen (som ni dÄ kanske inte riktigt gillar) sÄ kommer ni stÄ inför samma dilemma igen nÀr den skall ersÀttas men dÄ kommer ni inte ha argumentet att köra och umgÄs med era barn och dÄ blir det Àn mer svÄrt att motivera att köpa en finare bil. SÄ det blir lite now or never :slight_smile:

3 gillningar