Varför strula? Köp en Tesla igen. Ni kommer förmodligen aldrig bli lika nöjda ÀndÄ. Det Àr precis som Caroline sÀger: Den liksom bara funkar ![]()
DĂ€r ba(s)k.
![]()
Tror snittbililisten kör dubbelt av dina 587 mil om Ă„ret och dĂ„ Ă€r det nog nĂ€ra dom dĂ€r 4000:- i mĂ„naden Erik brukar ha som riktlinje. I ditt fall fĂ„r du nog rĂ€kna pĂ„ milkostnaden för att det ska bli rĂ€ttvistđ
Men det Ă€r vĂ€l ungefĂ€r lika svĂ„rt som att jĂ€mföra olika individers boende eller matkostnader, nĂ„gon kanske Ă€ter maskar och bor i ett utedass utan vĂ€rme och en annan bor i en 4 miljoners kĂ„k med 21 grader och Ă€ter lyxigt som mackisar och köttbullarđ
Kollat pĂ„ leasing av en Dacia sandero började pĂ„ 1995:- för nĂ„gon mĂ„nad sen ifall det Ă€r kronor och ören som gĂ€llerđ€
Vill ni ha elbil sĂ„ kolla pĂ„ Cupra Tavascan, 1000 mil och vinterdĂ€ck pĂ„ dryga 5K sĂ„ med försĂ€kring och el ca 6K och ni fĂ„r en bil liknande teslan för halva slantenđ
Jag vÄgar pÄstÄ att vÀldigt mÄnga (majoriteten?) Àger en bil för att de annars inte klarar sina transportbehov. Det du nÀmner Àr ju mer lyxövervÀganden.
Jag tycker dock mĂ„nga drar det för lĂ„ngt, man ska knappt fylla pĂ„ spolarvĂ€tskan eller byta en lampa pĂ„ egen hand utan att rĂ€kna det som en kostnad pĂ„ 500kr/timme för âförlorad fritidâ. En jĂ€mförelse vore att man skulle rĂ€kna med kostnaden för att leja bort grĂ€sklippningen nĂ€r man köper fritidshus, det tror jag vĂ€ldigt fĂ„ gör.
Man kan komma billigt undan utan att behöva byta vare sig kamrem eller koppling pÄ egen hand, det Àr vÀldigt smÄ kostnader utslaget per mil Àven om man lÀmnar in det. Klarar man dock av att reparera en skÀnkesbil för ett par tusenlappar och sedan hÄlla den i körbart skick kan man komma undan snuskigt billigt.
Ja det Ă€r klart att det Ă€r grundbehovet (fast âklaraâ Ă€r sĂ€llan helt sjĂ€lvklart tex med tanke pĂ„ hur mycket man skulle kunna göra med en cykel men Ă€r för bekvĂ€m för.) Men om du tittar pĂ„ bilparken som kör runt sĂ„ tycker jag det Ă€r rĂ€tt uppenbart att en vĂ€ldigt stor del Ă€r alldeles för ny för att de skulle vara lösningen pĂ„ frĂ„gan âhur kan jag fĂ„ en bil för sĂ„ lite pengar som möjligt?â SĂ„ för de flesta Ă€r bilköpsfrĂ„gan i slutĂ€nden om hur mycket extra de Ă€r villiga att betala för egenskaper utöver âkan den ta mig frĂ„n plats till plats.â
Jag har helt motsatt upplevelse. Efter nÄgra mÄnader sÄ inser man att en bil bara Àr ett verktyg som tar en frÄn punkt A till punkt B. Visst ska verktyg fungera, men sÄ lÀnge de gör det sÄ spelar det inte sÄ stor roll. Jag skulle i vilket fall aldrig vilja tillbringa sÄ mycket tid i bilen att det skulle pÄverka min livskvalite nÀmnvÀrt Ät endera hÄllet.
Det Àr vÀl just efter nÄgra mÄnader som man riktigt börjar störa sig pÄ saker man inte Àr nöjd med?
Ska kanske tillÀgga att vi kör 700 mil med vÄr bil. SÄ jag tillbringar inte sÀrskilt mycket tid i bilen. Trots det pÄverkar det extremt mycket min livskvalitet.
Stort steg att gĂ„ frĂ„n Model Y till PeugeotâŠ
Trodde ni skulle vĂ€lja nya Model Y, Polestar 4 eller kanske en Kia EV3 genom företaget för att det inte ska bli sĂ„ âdyrtâ. Carla.se verkar definitivt vara ett klokt val dĂ„ de har sĂ„ bra garantier man kan vĂ€lja till. 36mĂ„n extra garanti pĂ„ om nĂ„got gĂ„r sönder Ă€r ju lĂ€tt vĂ€rt för att sova bĂ€ttre.
Hej Jan och teamet!
Tack för ett fantastiskt program â jag lyssnar ofta och uppskattar verkligen ert sĂ€tt att göra ekonomi bĂ„de klokt, konkret och mĂ€nskligt.
I avsnitt #406 nÀmner du, Jan, att du har rÀknat pÄ Kia EV9 och landat pÄ en totalkostnad pÄ ungefÀr 12 000 kr/mÄnad under de första tre Ären. Jag blev vÀldigt nyfiken och undrar om du skulle kunna tÀnka dig att dela med dig av den kalkylen?
Vi Ă€r sjĂ€lva mitt i bilköpsbeslutet efter att jag har lagt mycket tid pĂ„ att försöka förstĂ„ de verkliga kostnaderna. Jag har sjĂ€lv gjort en kalkyl med ett annat upplĂ€gg och landar pĂ„ en betydligt lĂ€gre mĂ„nadskostnad, sĂ„ det vore otroligt vĂ€rdefullt att se vilka antaganden ni anvĂ€nt â t.ex. om ni inkluderat alternativkostnad pĂ„ kapital, nybilens vĂ€rdetapp, kortare Ă€gandetid, m.m.
Just nu kĂ€nns det som att den största kostnaden i vĂ„rt bilköp inte Ă€r bilen â utan hĂ„rtransplantationen jag behöver efter allt grubblande.
SÄ stort tack om du har möjlighet att dela kalkylen eller tankarna bakom den!
VÀnliga hÀlsningar
Nej, det hade faktiskt varit billigare att byta till en helt ny Model Y dÀr och dÄ Àn att behÄlla den. Samma bil, lÀgre mÄnadskostnad. ![]()
![]()
NÄgra modeller av EV9:an nÀr jag rÀknade pÄ det:
| EV9 RWD Standard Range | 10.390 kr |
| Kia EV9 384hk AWD 7-SITS | 11.326 kr |
| Kia EV9 PLUS 384hk AWD 7-SITS | 11.743 kr |
| Kia EV9 GT Line 384hk AWD 7-SITS | 12.521 kr |
| Kia EV9 GT Line 384hk AWD 6-SITS | 12.803 kr |
KÀlla: Kia EV9 Pviatleasing ⹠Teckna smidig & förmÄnlig leasing
Ovan inkluderar:
- 1.000 mil per Är
- Service
Men inte:
- VinterdÀck - rÀkna ca 800 kr/mÄn
- FörsÀkring - rÀknar ca 700 kr/mÄn
- Drivmedel (el, 1000 mil): ca 400 kr/mÄn
SÄ snabbt överslag pÄ den billigaste: 10.400 + 800 + 700 + 400 = 12.300 kr. Kör man mer Àn 1.000 mil/Är sÄ lÀr det tillkomma ytterligare nÄgra hundralappar. Sedan tillkommer det alltid saker, snabbladdning pÄ resa, mattor etc.
Har du dÄ rÀknat med att vÀrdeminskning sÀnks rejÀlt pÄ en 3 Är gammal bil jÀmfört med en ny? Att du kunde köpt din dÄvarande bil privat och dragit av 30% pÄ rÀntekostnad, och behÄlla den 5 Är till med bibehÄllen drivlinegaranti? Den kalkylen tror jag faktiskt inte att du slÄr.
Har du Àven dÄ rÀknat in all tid bÄde du och Caroline har lagt ner pÄ bilköp, inkl alla kalkyler osv? Det mÄste förstöra nybilskalkylen rejÀlt. ![]()
Ni hade betalt för FSD, pengar ni inte fick tillbaka men funktioner ni hade pÄ er bil som blir aktiverade sÄ fort EU tillÄter. Det skÀnkte ni bort nu.
Ni hade dessutom dÄ haft en bil ni trivs vÀldigt bra med, det Àr vÀrt mycket mer Àn kalkyler.
Jag pratar om egen erfarenhet.
Ja, har absolut lagt ned tid. ![]()
![]()
Var ju inte kapitalkostnaden som var det stora i kalkylen utan vÀrdeminskningen och tyvÀrr pÄ grund av Teslas varumÀrke har den ju blivit Àn mer brutal. Senaste 6 mÄnaderna (efter att vi lÀmnat den) har den ju fallit ytterligare 130.000 kr.
Tror tyvÀrr det Àr svÄrt rÀkna hem. Men jag fattar det som du menar med att ha en bil man Àr nöjd med.
Det jag ser som största problemet i er beskrivning Àr vÀl det hÀr med att finns tekniken sÄ ska den fungera. Jag kÀnner lite att det Àr som nÀr fönsterhissarna blev standard. Det var okej att veva för hand sÄ lÀnge det var enda alternativet. Har man elhissar sÄ mÄste de fungera, annars Àr man rökt eftersom man inte kan backa till handvevat dÄ. SÄ allt snack om vilket mobilnÀt som mÄste finnas kvar för att en bil ska fortsÀtta rulla som tÀnkt tycker jag lÄter helt sjukt.
Jag hÄller med dig. Jag tycker egentligen hela diskussionen hÀr Àr helt absurd, hur skulle man inte kunna bli nöjd med en ny bil som kostar 400 000 kr? Hur kan det ens finnas en marknad att sÀlja en produkt för sÄ mycket pengar som anvÀnds för persontransport och att man inte blir nöjd med den?
Vet inte om folk kör annorlunda strÀckor Àn mig. Men dÄ jag bor i Stockholm sÄ Àr det mest köer Jag kör i fullt med hantverkarbilar som luktar piss.
Personligen fÄr jag mer glÀdje av en billig bil och kan lÀgga den besparingen pÄ att försöka att inte behöva jobba pÄ exakt samma tider som alla andra som Äker bil
Om den vÀrdeminskningen stÀmmer (vilket det kanske gör, just nu, men det kommer justeras till rÀtt nivÄ framöver igen) sÄ har ni stora möjligheter att köpa en begagnad Tesla nu till kanonpris. Som klÄr varenda kalkyl. Och fÄ en bil ni vet att ni blir nöjda med.
Sitt inte hÀr, ut och köp Tesla med ett leende ![]()
Allt gÄr inte att vÀrdera i kronor och ören, det har jag lÀrt mig av er efter alla poddavsnitt ni gjort dÀr ni pratar om exakt det hÀr. ![]()
Du har ju en poÀng, det kanske Àr nu/snart man ska botten(förhoppningsvis)fiska teslor? SvÄrt att se att imageproblemet ska bli sÄ mycket vÀrre iaf? Inte sÀkert bÀttre heller men kanske att smÀllen redan Àr tagen sÄ att sÀga.
Det lÄter som du behöver lÀsa den hÀr MrMoneyMustache-artikeln: Cure Yourself Of Tiny Details Exaggeration Syndrome ![]()