Hade jag haft plats hade jag spekulerat i Teslabilar. Det bör finnas en rejÀl uppsida.
Du tÀnker alltsÄ att priset pÄ begagnade Teslor kommer att öka kraftigt i framtiden? Om sÄ Àr fallet tÀnker du att nya Teslor kommer att öka i pris ocksÄ dÄ eller?
KÀnns som att det kan vara vÀrt mkt mer Àn dina kalkyler iaf
NÀ men Àrligt sÄ kÀnns det som att du tar och ger vÀldigt mkt för att kalkylen ska bli som du vill snarare Àn vad verkligheten sÀger.
DÄ har du nog inte lÀst allt jag skrivit eller inte förstÄtt det jag skrivit. ![]()
Och ja, priserna pÄ begagnade Teslor har sjunkit pÄ grund av minskad efterfrÄgan efter Musks utspel. Det kommer med tiden ge sig och dÄ ökar efterfrÄgan och priserna gÄr upp. Det har inget med nybilspriset att göra. Bilarna Àr fortfarande bland det bÀsta som finns pÄ marknaden. Jag har kört elbil sen 2017 och fossilbil sen 1997.
SÄ lÀt det inte i analyserna efter Teslas dÄliga rapport igÄr. DÀr pratade man mycket om att kineserna kommit ikapp och i mÄnga fall gÄtt förbi. Tyckte jag ex.vis hörde nÄt om att BYD kunde ladda batteriet 40 mil pÄ 5 minuter?
Men för tillfĂ€llet ser jag oavsett valet Kina vs. Tesla/Musk som pest eller koleraâŠ
Ăr man inte ett dugg intresserad eller insatt sĂ„ Ă€r det lĂ€tt att se det sĂ„. Har du Ă€gt en kinesisk bil? Har du Ă€gt en Tesla?
Pest eller kolera Ă€r vad jag tĂ€nker nĂ€r jag ser övriga tillverkare. Det Jan och Caroline pratar om Ă€r sĂ„ vanligt tyvĂ€rr bland dessa tillverkare. Jag förstĂ„r helt Ă€rligt inte vad tillverkarna hĂ„ller pĂ„ med. Dom har iaf inte föraren, kunden i âförarsĂ€tetâ nĂ€r dom utvecklar bilar.
NĂ€, vid senaste bilbytet av âminâ bil var det nĂ€ra en Tesla men vi hade inte installerat solpaneler dĂ„ sĂ„ det blev en sista fossilbil (tysk diesel). Hustrun vĂ€grar nĂ„t annat Ă€n VW Golf sĂ„ hon valde en sĂ„dan i höstas. Kinabil gĂ„r bort av ideologiska och miljöskĂ€l, Tesla bort pga Musk. Fransk och italiens bil Ă€r big no-no av kvalitetsskĂ€l⊠![]()
Prexis, vi har kört Audi och Golf ett bra tag nu och Àr fullt nöjda med det. NÀsta gÄng blir det förmidligen ID7 eller Audi pÄ el för min del.
Ăgt en Tesla och haft en kinesisk NIO ET7 i tvĂ„ mĂ„nader plus en körning Malmö-SĂ€len tur och retur samt Glteborg-Malmö tur och retur.
Nion Àr absolut i klass med Tesla, i vissa avseenden ocksÄ bÀttre. Har Àven provkört Xpeng och den Àr ocksÄ i paritet med Tesla. SÄ jag har fÄtt ge upp min fördom att kinesiska bilar Àr dÄliga. Det Àr de inte lÀngre. Autopiloten pÄ Nion Àr bÀttre Àn Teslas FSD i Sverige tex Àr min upplevelse, dessutom Àr komforten bÀttre och man fÄr med heads-up display och lite andra saker.
Sedan har Nion andra problem - osÀkert andrahandsvÀrde pÄ grund av fÄ sÄlda exemplar, men det har ju Tesla ocksÄ av andra anledningar.
Har ni alltsÄ kvar fransosen nu nÀr betÀnketiden gÄtt ut?
Vill ocksÄ pÄpeka att vinterhjul för 800 kr lÄter befÀngt.
Det förvÄnar mig att ingen pekat pÄ det tidigare.
Jag tÀnker att det Àr runt 350kr per mÄnad i vÀrdeminskning och sedan 100-200kr om man inte kan skifta sjÀlv och förvara.
12000 i inköp (nej inte pÄ Tesla : - ) / 36 mÄnader => 333kr per mÄnad om de Àr vÀrda noll efter tre Är.
Detta Àr ett snabbt skÀrmklipp frÄn volkswagens privatleasing kalkylator för en ID.4. För en Tesla kostar ett set vinterdÀck frÄn dem 27.000 kr. Utslaget pÄ 36 mÄnader Àr det 750 kr.
Tror @Skogstomten brukar sÀga 1.50 - 2.50 kr milen Àr rimligt rÀkna som schablon.
Absolut att nÄgon sÀljer för 750kr.
Men jag köper inte, för jag kan rÀkna och vet vad 4 hjulpar kostar.
ID4 Àr ju inte en rolls royce heller, och detta blir lÀtt 1/5 av mÄnadsavgiften, nÀr det kan vara 1/10.
Men man vinner oftast inte sÄ mycket pÄ att överoptimera.
HÀr kÀnns det dock som att man ganska lÀtt kan spara en slant om det nu Àr nÄgot som man lockas av ![]()
Tycker dÀck har blivit skitdyrt senaste Ären. Har du nÄgot tips/bra hemsida dÀr man kan hitta billiga dÀck och/eller fÀlgar?
Tar vi exemplet med en ID4 sÄ prövade jag pÄ svenska gummihuset att mata in 19" dubbdÀck med fÀlg och tpms dÄ hamnade jag pÄ 21600 kr.
DÄ valde jag dÀck som fÄtt bra betyg hos vibilÀgare (Michelin X-ice north 4), hade jag valt sjÀlv hade jag tagit Nokian Hakkapelitta som fick Ànnu bÀttre betyg men den Àr ju Ànnu dyrare tyvÀrr.
Det blir ju ÀndÄ 21600/36=600 kr/mÄnad vilket Àr rÀtt lÄngt ifrÄn 333kr/mÄn
Intressant, vÀlja bort Tesla pga Musk och vÀlja Volkswagen istÀllet som har sin grund i Hitlerregimen.
Skillnaden Àr ju att hitlerregimen Àr historia. Musk hÀnder hÀr och nu och kan pÄverka framtiden.
Det dÀr hÀnde lÄngt innan jag vad född och var inget jag kunde pÄverka. Tesla och Musk sker och pÄgÄr just nu!!
Ser du ingen skillnad alls?
Hjulen Àr inte vÀrda noll efter 36 mÄnader vid normal körstrÀcka.
Jag tycker det var lustigt och intressant att vÀlja bort Tesla pga Musk som av flera liknas vid fascism och istÀllet vÀlja Volkswagen som grundades pÄ direkt uppdrag av tidernas vÀrsta fascist Hitler. Visst Àr Hitler historisk och man kan teoretiskt pÄverka Musk nu. Visst Àr det en stor skillnad men likheterna (enligt vissa) gör det hela lustigt.
ABSwheels, dackonline
Problemet Àr att du tittar pÄ 19".
19" Àr dyyyrt och stötigt, sliter mer pÄ bussningar o allt möjligt.
12k kanske Àr svÄrt nuförtiden, men 21k Àr mycket om man samtidigt rÀknar varje krona. Det gÄr inte ihop för mig.
För 15-16k borde man vÀl kunna fÄ nÄgot snyggt och rimligt till en id4 tÀnker jag
Som ecb sÀger sÄ har du ju sÀkert minst dubbla livslÀngden pÄ dÀcken plus Ànnu lÀngre pÄ fÀlgarna.
19" Àr det minsta man kan vÀlja till en ID4. TyvÀrr sÄ med de flesta nya bilarna att den ska likna monstertruck (med dÄlig ekonomi, ljud och komfort). Eller tÀnker vi att 20-22" Àr bÀttre i detta avseende och Àr nÄgot jag inte vet?
@Beryozka Med Jans mil köper jag det men jag kör över dubbla milen och ligger pÄ ca 2000-2500 mil/Är och historiskt har dÀcken hÄllit i ca 5000-6000 mil. Men visst Àr det sÄ att fÀlgarna hÄller lÀngre sÄ frÄgan Àr ju vad man ska sÀtta av som begagnat pris pÄ fÀlgar med slitna dÀck? Har aldrig hÄllit pÄ med privatleasing dÄ jag köpt billigare/Àldre bilar och dÄ Àven sÄlt bilen med SoV dÀck.
Kan tipsa om att Tesla nu kommer köra rĂ€ntekampanj pĂ„ Model Y Juniper long range, 0% rĂ€nta. Det finns inte upplagt pĂ„ deras webbplats Ă€nnu, men det kommer uppdateras inom nĂ„n dag eller sĂ„. Det gĂ„r redan nu att bestĂ€lla och fĂ„ 0% rĂ€nta. Ăvriga modeller inom Model Y och Model 3 kommer fĂ„ 0,99% rĂ€nta.