Peugeot?!?!!? som i âen sitter i och den andra puttar pĂ„â NĂ€, WTF bĂ€ttre Ă€n sĂ„ kan ni
Tesla ⊠eh jag menar Swasticar ⊠borde gÄ fetbort. LikasÄ kinesiska elbilar
Köp en begagnad av vettigt mÀrke som ni dessutom skulle tycka var lite kul.
SÄ lite ni kör Àr det det inte vÀrt alla metaller som mÄste utvinnas ur jordskorpan till en ny kÀrra för att sedan stÄ och korrodera bort pÄ er uppfart 99% av tiden (500 mil?). Ingen miljövinst i det.
Att Caroline tar upp att Tesla Ă€r sĂ„ bra för man kan ta samtalen via âhögtalarsystemetâ Ă€r rĂ€tt talande för sammanhanget. Jag tror jag inte varit i en bil tillverkad de senaste 15 Ă„ren utan den möjligheten.
Jag Àr ocksÄ pÄ bilbytartankar (frÄn laddhybrid till el) och jag skulle inte behÄlla den bilen. LÀgg pÄ 100k sÄ kommer man till en nivÄ dÀr man faktiskt kan vara nöjd med bilen man har köpt.
Sen vet jag inte om jag riktigt hÀngde med angÄende laddtiderna. Via laddboxens app borde man kunna gÄ in och stÀlla in vilka tider man vill att den ska ladda bilen.
Jag kan alltid förlita mig pÄ att @SNS redan skrivit vad jag tÀnkt skriva om jag ser en trÄd jag inte Àr först i.
Hursomhelst, kul att höra samtalet och det jag tog med mig Àr det du sa, @janbolmeson, om hur mÄnga som kör omkring i bilar som kostar nÀrmare 10k i mÄnaden att bara frakta runt sig i.
p.s. Det lÄter som att det Àr fel bil för er. Men det Àr kanske bara Swasticarvanan som satt sig? Varför inte en Tesla 3:e riket dÄ? Den finns ju pÄ er lista.
Haha, nu Àr ju inte Caroline den mest teknik-intresserade. Du har helt rÀtt. Det stora med Teslan var ju att allt tekniskt fungerade utan problem (förutom autopiloten dÄ, men det var ju en EU-reglering och inte sÄ mycket Teslas fel).
Ja, vĂ„r laddbox Ă€r smart. Den gör det automatiskt. Problemet Ă€r att bilen inte âvaknarâ nĂ€r laddboxen försöker vĂ€cka den.
Haha. Har för mig @skogstomten sa i nĂ„got avsnitt: âUndvik franska bilar.â Blev faktiskt förvĂ„nad nĂ€r han kom med förslagetâŠ
Ăven Volvo / Polestar / Zeekr dĂ„? MĂ„nga som gĂ„r bort om kinesiska bilar ska bort. Men jag mĂ„ste tillĂ€gga att jag har blivit vĂ€ldigt positivt överraskad av bĂ„de Xpeng och NIO. Fantastiska bilar.
Blir ju nyfiken vad du tycker Ă€r ett âvettigtâ mĂ€rke.
Exakt, dÀrav begagnat.
Ja, exakt det hÀr. Jag tror och hoppas pÄ att man vÀnjer sig.
Det hÀr förvÄnar ju mig lite. Gick ju frÄn volvo v70 (=ingen app) till Tesla dÀr appen var 100%, men nu nÀr vi lÀmnat den sÄ Àr jag sÄ fövÄnad att bilföretagen inte fÄr till dem.
Du sÀger Kia Àr kass, jag kan intyga att Peugeot vilket egentligen Àr Stellantis med Opel och massa andra mÀrken Àr kass. LÀser man i FB-grupper sÄ Àr Àven Volkswagen-gruppens appar kassa, NIO:s app Àr inte fantastisk men ok. DÄ Àr det ju liksom inte mÄnga bilmÀrken kvar dÀr apparna skulle fungera. FörstÄr ocksÄ mer varför folk som byter till Tesla fÄr sina förvÀntningar övertrÀffade dÄ man utgÄr frÄn att appen kommer vara kass.
NÄgon som kan sÀga nÄgot om t.ex. Volvo / Polestar-appen?
Exakt detta var (Àr) planen. Ska bara bestÀmma oss om den fÄr vara kvar.
Exakt!
Hahaha⊠Spoken like a true norrlÀnning! Men, ja, det Àr bekvÀmt pÄ vintern nÀr man ska ut till bilen. Man vande sig vid det med Teslan. Man stod i hallen, skulle klÀ pÄ sig, tryckte pÄ knappen och nÀr man gick ut till bilen var den varm. #lyx
Ja, det funderar jag pĂ„. Men det som skaver Ă€r ju de dĂ€r 30.000 kr mer per Ă„r i kostnad. Ăr det liksom vĂ€rt det för att ha bilen uppvĂ€rmd?
Exakt. SĂ€rskilt eftersom vi dessutom inte kör sĂ„ ofta. DĂ€rav att merkostnaden ovan blir ju âbaraâ för att ha en i förvĂ€g uppvĂ€rmd bil - vilket kĂ€nns ju helt sjukt.
Haha, tror att du kommer fÄ extrapoÀng av min mamma som resonerar exakt sÄ hÀr.
Men som jag skriver ovan, finns det nĂ„gon tillverkare exkl. Tesla som har en bra app? Tycker mig se att alla typ klagar pĂ„ sina bilarâŠ
Fungerar tyvĂ€rr inte. Har ocksĂ„ sett trĂ„den. Problemet Ă€r bl.a. att bilen gĂ„r ner i nĂ„gon djupsömn sĂ„ den Ă€r inte uppkopplad till WiFi nĂ€r den âsoverâ. Har testat ha appen ansluten till bilen, stĂ€nga av mobildata men vara ansluten via WiFi, men de kommunicerar inte. Verkar vara typ en brandvĂ€gg i bilen mellan de tvĂ„ sakerna.
Tell me about it. Enda mÄnga FB-forum handlar om. För mig handlar det bara om uppvÀrmning. För mÄnga andra om ruttplanering och annat. Helt sjukt egentligen.
Har sett dem, nÄgra Àr orange (ville vi inte ha) och utrustningsnivÄn Àr sÀmre (=Active pack istÀllet för Allure eller GT). Jag stör mig lite pÄ att vi inte hittade en GT, men det fÄr vara.
Ja, det Ă€r det jag ocksĂ„ försöker sĂ€ga mig sjĂ€lv. För âbilâ-mĂ€ssigt har jag inte klagomĂ„l pĂ„ bilen.
Exakt sÄ tÀnker jag med. Har svÄrt tÀnka mig att det diffar ens 100 kr per mÄnad. Tror det mest Àr en mental grej som jag aldrig behövt tÀnka pÄ med de andra elbilarna.
Arrgh⊠ja, det Àr ju det hÀr som gör det sÄ klurigt. Tror jag fÄr köra pÄ @melwa:s testa och se. Och om det blir för jÀkligt ombestÀmma mig.
Exakt, pĂ„ sĂ€tt vis Ă€r det kanske ett âMe-problemâ snarare Ă€n ett reellt problem. Dvs. âkommer jag klara slĂ€ppa det?â eller Ă€r det nĂ„got som kommer skava.
SpÀnnande! Vad har du kollat pÄ? För det Àr ju exakt det jag kÀnner att vi har gjort ocksÄ. Du ser ju min lista ovan.
Ja, detta Àr i min vÀrld helt galet. Tror för mÄnga att livet hade blivit rikare att ha en lite billigare bil och spara / investera de pengarna. Lite som nÄgon skrev pÄ YT:
Jag har lÀnge hÀvdat att det finns tvÄ sorters bilÀgare, de som betalar mycket för sin bil och de som inte vet vad bilen kostar.
Exakt sÄ. TÀnk dock pÄ alla extra-avgifter som tillkommer dÄ som faktureringsavgift, upplÀggningsavgift m.m.
Ja, köpprocessen var i princip helt digitalt. Sedan ringde en Linn upp som var supertrevlig och sÄ bokade vi hemleverans inom ett 2h-spann. 5 av 5 stjÀrnor för hela Carla-hanteringen.
Exakt. Det Ă€r ju det som Ă€r sĂ„ spĂ€nnande att se - som ett experiment. Kommer vi âlidaâ sĂ„ pass mycket att det Ă€r motiverat med en 10.000 kr per mĂ„nad bil i förhĂ„llande till en 4.000 kr per mĂ„nad bil.
Det stora Àr ju framförallt vÀrdeminskningen. Den Àr ju brutal pÄ nya bilar - 50% pÄ 3 Är Àr ju en ganska vanlig tumregel. Det var ju det stora pÄ vÄr Tesla.
Vi köpte pÄ 890.000 kr, fick 70.000 kr frÄn staten, sÄ reella köpet var 820.000 kr i september 2021. SÄlde den september 2024 för 423.000 kr. Det Àr 400.000 kr utslaget pÄ 36 mÄnader. Bara det Àr 10.000 kr i mÄnaden.
Sedan Àr det ju sÄ klart att dyra bilar har en dyrare försÀkring, dyrare service, dyrare vinterdÀck etc. VinterdÀcken till vÄr Tesla kostade ju 28.000 kr.
HÄller med! Har bilen fyra hjul, en ratt och sÀten sÄ kan man ta sig dit man vill. Resten Àr onödigt lyx som kostar pengar man kan anvÀnda till nÄgot annat.
Ja, du har rÀtt. Vi har rÄd med i princip vilken av bilarna som helst. Förra gÄngen kollade vi ju till och med pÄ en Porsche Taycan. Det var ekonomiskt sjukt pÄ riktigt.
Man börjar pÄ 800.000 och sedan Àr det hur lÀtt som helst att lÀgga pÄ tillbehör för lika mycket. BÀsta var en mp3 med Porsche-motorljud kopplad till gaspedalen. Kostade bara 14.000 kr.
Vi gör inte det hÀr för att vi inte har rÄd, utan snarare för att prova lite vÄr egen filosofi och saying:
Spendera extravagant pÄ det som Àr viktigt för dig i livet och var brutalt snÄl i det som inte Àr det.
Bil Àr ju egentligen inte viktigt för oss. Om vi dessutom kan kasta ljus för andra pÄ vad en bil faktiskt kostar - som i detta avsnittet - och visa att det gÄr att ha en elbil för 4.000 kr i mÄnaden sÄ kanske det kan inspirera andra. SÀrskilt nÀr man omformulerar frÄgan som:
Ăr funktionen X vĂ€rd 100 kr om dagen?
SÄ jag tÀnker att det Àr som @melwa ocksÄ skriver. Lite som:
Make a decision. If you donât like it. Move!! You are not a f-ing tree.
SÄ fungerar det inte, sÄ fÄr vi vÀl byta. DÄ har vi lÀrt oss det.
Jag ocksÄ⊠men mest för att jag tror att mÄnga bara vÀljer att inte se kostnaden. Jag pratade med en av mina grannar i helgen (nÀr jag fotade bilen) och kommenterade att jag tyckte att minst en av deras tvÄ stÄr pÄ uppfarten alltid. Hon höll med och gömde sig bakom att -Frun vill att den ska finnas för sÀkerhets skull. Men vi hade klarat oss pÄ en⊠egentligen.
Jo. det gör den. Workaround blir ju att se nÀr min smarta laddbox vill ladda och sedan stÀlla in ovan i början av intervallet. Men det fungerar ju t.ex. inte som nu nÀr den smarta laddboxen laddar 2 timmar, pausar 1 timme och laddar 2 timmar.