Jag utgÄr som sagt frÄn förmÄnsvÀrde och nedan Àr en samling modeller. HÀr har jag valt absoluta basutbuden med 360 kr i skatt och vinterdÀck för 20 000 kr inbakat i förmÄnsvÀrdet. Tesla gÄr samtidigt inte att skala ned eftersom de inte har nÄgra pluspaket eller tillval sÄ risk för att jÀmförelsen blir lite skev.
âą
Model: FörmÄnsvÀrde per mÄnad
âą
Tesla Model 3: 4 812 kr
âą
Volvo EX30: 4 967 kr
âą
VW ID4: 5 024 kr
âą
Hyundai Ioniq 6: 5 037 kr
âą
Tesla Model Y: 5 256 kr
âą
Mercedes EQB: 5 287 kr
âą
Polestar 2: 5 287 kr
âą
Skoda Enyaq: 5 293 kr
âą
KIA EV6: 5 520 kr
âą
Volvo EX40: 5 595 kr
âą
Audi Q4 e-tron: 5 607 kr
âą
Zeekr 7x: 5 735 kr
âą
Porsche Macan: 9 265 kr
Jag tycker inte det Àr helt lÀtt med alternativ till Model 3. Model Y har i sÄ fall fler konkurrenter. Det börjar komma en del frÄn Kina. BYD exempelvis men ska jag vÀlja bort Tesla av moraliska skÀl, vore det kanske mÀrkligt att dÄ vÀlja Kinesiskt.
Volvo EX30, som ligger nÀra Model 3 i förmÄnsvÀrde Àr ju en betydligt mindre bil. Inom Volvo-sfÀren hade ES90 varit en dröm. Synd bara att man kan fÄ tvÄ Model 3 för en ES90. ID4 Àr en helt annan typ av bil som inte lockar. Polestar 2 Àr en mer likvÀrdig bil men jag tycker bara Model 3 Àr snyggare. Har leasat KIA tidigare och Àr dÀrför inte sÄ intresserad av KIA eller Hyundai.
Jag har ju nÄgra mÄnader till pÄ mig men just nu lutar det mot att vÀlja Model 3 igen fast i Highland utgÄva.
Edit: Fast nu blev jag osÀker om dÀcken Àr tillagda för alla förmÄnsvÀrden. Jag tror nÀmligen Tesla M3 blir nÄgot högre. FÄr dubbelkolla framöver.
För det första, det Àr ju faktiskt helt bisarrt att de fuktionerna pÄ en sÄ ny bil inte fungerar. (Jag har sjÀlv en ID4 och den appen Àr verkligen inte perfekt, men era problem Àr ju pÄ en helt ny nivÄ)
Men har man inte Ă€ndĂ„ passerat nĂ„gon slags grĂ€ns nĂ€r man funderar pĂ„ alla dessa workarounds för att fĂ„ funktionerna att fungera (och det blir ju bara en halvmessyr, du kan ju fortfarande inte starta uppvĂ€rmningen av bilen nĂ€r du inte Ă€r hemma) ? Ăr det verkligen vĂ€rt det - vad sĂ€tter man för vĂ€rde pĂ„ livskvalitet?
BehÄll den. Vad kan gÄ fel? Kör sÄ lÀnge ni tycker den Àr ok. Det Àr en budget bil som för er Àr smÄpengar. Den kommer vara lÀttsÄld den dagen ni vill byta oavsett nÀr det blir. Ekonomiska bilar har i alla tider varit lÀttsÄlda begagnade.
Som ni beskrivit sÄ kör ni mest lokalt. Vilket vÀl detta mÄste vara helt rÀtt bil till. Vill ni ha en bra bil till fjÀllresan som sÀllan intrÀffar hur dÄ en bra bil den veckan som ni sjÀlva sagt. Det kostar i slutÀndan ingenting. BehÄll och var glad.
Hyr nÄt alldeles onödigt till fjÀllresan och pilla i menyer den gÄngen.
Jag har en av de första âGoogle-bilarnaâ frĂ„n Volvo. JĂ€klar vilket strul det var i början.
Nu tycker jag dÀremot appen fungerar bra!
Den Àr inte 100%-ig men tillrÀckligt för att jag ska kÀnna mig nöjd.
Det Àr ju inte en jÀkla massa funktioner, men det jag vill ha finns.
Starta klimatanlÀggning, lÄs/lÄs upp, schemalÀgg laddning.
Kul att höra. Har inte sett lika mycket klagomÄl pÄ den idag som pÄ Stellantis / Peugeot-bilarna. Har Àven sett att pÄ nya modeller har de ocksÄ digital nyckel. Det gillade jag med Teslan - man kunde öppna och starta pÄ distans och man behövde ingen nyckel med sig.
ApropÄ det - sjuk grej som jag fortfande försöker vÀnja mig vid - startknapp pÄ bilen. Liksom Why??
Jo, absolut. Men som jag Àr inte lika intresserad av vad bolaget betalar. MÄlet Àr att avlasta privatekonomin. Privat stÄr jag endast för förmÄnsvÀrde och el. Resten gÄr pÄ bolaget. Som jag skrev tidigare:
Fattar @Robert_G. En intressant grej med Peugeot:en ovan Àr att det gick exakt jÀmnt ut om jag tog den pÄ firman eller privat. Skiljde mindre Àn 100 kr per mÄnad faktiskt pÄ TCO. Medan pÄ Teslan sÄ skiljde det över 100.000 kr eller 3.000 kr per mÄnad i TCO.
Valde att ta denna bilen pÄ företaget, mest för att eventuella reperationskostnader dÄ gÄr pÄ firman (och jag inte var sugen att ta ut 200.000 kr frÄn privata sparandet just nu). Dvs. det Àr en slags riskminimering.
Hmm
Vi har i hushÄllet tvÄ elbilar.
En Volvo och en Kia. Volvon startar upp sÄ fort man sÀtter sig i förarsÀtet och Kian har en knapp.
Jag föredrar Volvon över lag, men just att kunna styra detta sjÀlv saknar jag pÄ Volvon.
AlltsÄ jag tycker det Àr bra med en start/stopp-knapp.
Varken Teslan eller NIO:n som vi lÄnade hade det. Samma sak som en sÄdan enkel grej - att om man backat, stannar och öppnar dörren - dÄ sÀtts vÀxeln i P och parkeringsbromsen sÀtts in automatiskt. Eller att bilen lÄser sig sjÀlv nÀr man gÄr ifrÄn den. Vet inte hur mÄnga gÄnger jag glömde lÄsa mammas bil S80 nÀr vi lÄnade den i början.
Det Àr saker jag inte ens tog upp i avsnittet eftersom jag fattar att man inte kan förvÀnta sig det, men nÀr man levt med det sÄ blir det sÄ konstigt att inte andra har det.
Det hÀnder vÀl att man sÀtter sig i bilen men ska inte köra ivÀg direkt tÀnker jag. Tex vÀnta pÄ nÄgon i familjen, eller ta ett telefonsamtal före man kör
Typexempel. Jag stannar vid postlÄdan för att hÀmta posten. LÀmnar bilen 15 sek. DÄ vill jag ju inte att den ska stÀnga av radion, lyset och klimatanlÀggningen.
Nu har jag hittat en workaround för detta, men ÀndÄ nÄgot jag mÄste göra.
Eller om jag av annan anledning sÀtter mig i förarsÀtet utan att jag tÀnkt köra ivÀg. SÄ vill jag inte att bilens vÀrmepump mm ska dra igÄng.
Jo men det begrÀnsar och fördyrar urvalet. SÄ lite som ni kör, spelar det egentligen nÄgon större roll sÄ lÀnge ni inte behöver ett slagskepp som dricker 1+ liter milen
Fyra pers i en begagnad Golf/Passat/A4 whatever funkar ju. Ta en med dragkrok och hyr ett slÀp den gÄngen per Är ni mÄste till tippen. Gör jobbet. Noll karisma dock.
Grattis till erat inköp av bil. Det enda jag skulle kunna dela med mig att ett tysk uthyrnings bolag för elbilar med namn Next Move har varnat just för bilar frÄn PSA koncernen dÄ deras ombordladdare vÀldigt ofta gÄr sönder och vÀldigt sÀllan tÀcks av garantin. Dom har vÀl haft ett flertal av fall i sin egen bilpark dÀr dom har varit tvungen att byta ombordladdaren och det Àr ju tyvÀrr en vÀldig dyr lagning, men visst om maskin skadeförsÀkringen tÀcker det sÄ Àr det ju lugnt och ni lÀr ju ha fÄtt sÀkert en fin garanti av eran ÄterförsÀljare ocksÄ.
Min spontana reaktion Ă€r âshit vad Jan har snöat in sig pĂ„ bil igenâ. PĂ„minner om de gamla avsnitten innan du köpte Tesla. Ăr det ens vĂ€rt energin att optimera bilĂ€gandet? Att Erik Ă€r bra pĂ„ det ur ett ekonomiskt perspektiv Ă€r ju för han tycker det Ă€r kul.
Jag köpte en gammal Volvo, har den avstÀlld sÄ mycket som möjligt (dÀr stora besparingen Àr pÄ skatt). DÀremot köpte jag nya dyra vinterdÀck, trots att det följde med OK dÀck vid köpet - helt enkelt för att jag villa ha nya dÀck. Helkorkat ekonomiskt, men jag ville ha nya dÀck.
Ăr det vĂ€rt att sönderoptimera bilĂ€gandet? Lev livet, ni behöver bil nu tills kidsen flyttar hemifrĂ„n, sen kan ni Ă„ka taxi resten av livet.
Sen hĂ„ller jag med om reaktionen att âjisses vad dyra bilar folk harâ och sĂ€kert mĂ„nga som inte fattar hur mycket pengar de lĂ€gger pĂ„ bil, man bara gör som âalla andraâ. Men att det blir nĂ„gon sorts diminishing returns, det blir till slut som att jĂ€mföra avgifter pĂ„ billiga indexfonder.