406. Vi har blivit med bil đŸ„ł ...men ska vi behĂ„lla eller lĂ€mna tillbaka den?

Jag Ă€r lite fascinerad (och nu Ă€r jag alltsĂ„ inte dryg) och mĂ„ste ju undra: Hur ofta anvĂ€nder man detta och i vilka situationer Ă€r det ens relevant? Hade mina barn glömt nÄ’t i bilen fick de naturligtvis ta nyckeln och gĂ„ ut och hĂ€mta det sjĂ€lv. Men berĂ€tta för en oinvigd vad denna förmodligen ganska dyra och till synes idiotiska “feature” Ă€r bra till och hur ofta den behöver finnas. :joy:

Det lÄter vÀldigt intuitivt och rimligt.

4 gillningar

Hahaha
 typ en gĂ„ng under tre Ă„r. NĂ€r jag lĂ„nade ut bilen. Och nej, det hade inte gĂ„tt att lösa med nyckel. :joy:

4 gillningar

Viktig funktion - jag förstÄr verkligen att den mÄste finnas. :wink:

6 gillningar

Jag kommer fortsÀtta fara omkring i mina spargrisar :laughing: Att reservdelarna skickas frÄn Lettland eller Tyskland gör mig ingenting, de Àr ÀndÄ ofta tillverkade i Asien och har hemleverans oavsett.

Tycker ni krÄnglar till det i onödan. Att entertainment-systemet inte fungerar optimalt Àr ju ganska ointressant eftersom man ÀndÄ vill styra allt frÄn telefonen - sÄ lÀnge ljudet via blÄtand fungerar kan resten vara. Ni har ju t.o.m lyxen med fungerande GPS, vi som kör riktigt analogt fÄr rota fram en gammal avlagd telefon (som dubblar som nödlur) ur handskfacket nÀr vi behöver anvÀnda sÄna funktioner seriöst.

Ja, det kostar bÄde fritid och tÀr pÄ den psykiska hÀlsan att överanalysera en bilaffÀr.

För skojs skull tittade jag i bokföringen pĂ„ den bil som nyttjas mest i hushĂ„llet, och 4038:-/mĂ„n eller 20:80/mil Ă€r kostnaden till dags dato. Årsmodell -12 och införskaffad -17.

Kraven jag hade var skinnklÀdsel, inbyggda barnkuddar, drag, diesel, underhÄllsfritt partikelfilter och VOC (Volvos app). Vinsten ligger i mitt bilintresse dÄ jag inte anlitar en verkstad för annat Àn hjulinstÀllning.

Jag har bytt kamrem 2ggr hittills och koppling en gÄng (enligt intervaller) och lite andra smÄjobb som stötdÀmpare och drivaxlar bl.a.

Mitt resonemang runt kostnad Àr hur mÄnga timmar jag mÄste jobba och skatta för att lÀmna in pÄ verkstad eller lÀra mig sjÀlv, youtube och verkstadshandböcker Àr till stor hjÀlp och har förmodligen sparat mig en ansenlig summa.

T.ex tar Volvo enligt offert 7500:- för ett kamremsbyte, för mig var kostnaden 1600:- i material och 5h av min fritid.

1 gillning

Man kan Ă€ven bli sjukskriven/arbetslös/whatever och dĂ„ kanske DIY Ă€r enda sĂ€ttet att överhuvudtaget kunna hĂ„lla sig med bil. SĂ„ att tĂ€nka ”min tid Ă€r vĂ€rd x per timme” blir vĂ€ldigt mycket förstanivĂ„tĂ€nk som utgĂ„r ifrĂ„n att dagens förutsĂ€ttningar Ă€r eviga. Man utvecklar Ă€ven fĂ€rdigheter som man fĂ„r nytta av pĂ„ alla möjliga vis, att betala sig runt allting Ă€r verkligen att lĂ€gga alla Ă€gg i samma korg.

4 gillningar

PÄ Volvo EX40 kan man lÄsa upp med appen, men inte köra ivÀg. Dvs nyckeln mÄste ÀndÄ vara med, vilket Àr kasst. Men man slipper ta fram nyckeln ur fickan. Helst hade jag inte haft den i fickan alls.

Kan inte uttala mig om senare modeller som EX30 och EX90.

Sen kostar ju Volvo mer Àn en Tesla. SÄ dÄ kan ni lika vÀl köpa en ny Tesla och fÄ med allt ni vill ha i teknikvÀg.

1 gillning

Finns ju Àven Cng bilar. Gasen har mycket lÄg miljöpÄverkan.
Jag har kört golf med cng via jobbet och det Ă€r ju en bra bil👍

Privat kör jag fiesta frÄn 2016. Inköp 100tkr inkl v dÀck.(2019)
Service genomsnitt 3500kr/Är.
HelförsÀkring 315kr/mÄn. Bilskatt ca 500kr\Är
VÀrdeminskning har varit ca 350kr per mÄnad.
(inköpspris och vad vi kan sÀlja för efter fem Är) . Vi köpte i rÀtt tid. :sweat_smile:

KĂ€nns sjukt trevlig med billig liten bil i stan.
Vi kör sÄ lite sÄ det gÄr inte att försvara köpet av en lyxigare bil. Det Àr A till B transporter.

1 gillning

Det dÀr lÄter ju sjukt! SÄ om man mitt i natten kommer pÄ, fan jag har glömt min kaffekopp i bilen sÄ startar den om man ska ut och hÀmta den?

1 gillning

Nja. Bara om man sÀtter sig i förarsÀtet.

1 gillning

Jag skrattade sÄ över detta avsnitt :joy:
TÀnk att jag Àr precis tvÀrtom nÀr det kommer till bilar.
De ska vara stora sÄ att alla lÄnga mÀnniskor fÄr plats inkl hund, billig i inköp, inte inte krÄngla.
BÀsta köpet var 2016- silvrig Ford Mondeo 2008 med mÄnga mil köpt för 5000 Euro i Tyskland, importkostnad ca 10000 kronor. Kört i 6 Är tills den dog. Den krÄnglade inte, super stabil Àven i 180km/h pÄ Autobahn, och jag hade ingen Ängest att lÄta ungdomarna köra eller repa den.
Lycka till med beslutet @janbolmeson

1 gillning

Arbetslös och sjukskriven Àr, om du Àr berÀttigad till ersÀttning, en inkomst per timme eller missuppfattar jag dig?

Jag har sneglat pÄ elbil ett par gÄnger men ligger alldeles för lÄngt ifrÄn kunskapsmÀssigt för att reda ut större ingrepp sÄ nÀr det Àr dags kommer kalkylen att skilja sig rejÀlt.

Den största nagelbitaren för mig har varit priset pÄ HVO100 som jag initialt köpte subventionerat frÄn min dÄvarande arbetsgivare för 12:30/L.

1 gillning

UrsÀkta, herr Bolmeson, men jag tycker du Àr larvig. Fixa sÄ att du kan ha en kupévÀrmare frÄn ett smart uttag sen sÄ funkar bilen till 99%. SlÀpp resten. Allt det andra tekniskt hittepÄ Àr irrelevanta, perifera i-landsproblem som du bara har dig sjÀlv att skylla att du tÀnker och lÀgger tid pÄ. Det Àr bara problem om du ser det som ett problem, och dÀr tror jag Àr sjÀlva kÀrnan. Jag förstÄr att det blir bra content hÀr, men jag tror det Àr bÀttre att lÀgga energin pÄ nÄgot annat Àn att optimera kostnader och vÀga varje öre om det Àr vÀrt det och pÄ det dessutom alternativkostnad för den tid du lÀgger ner pÄ bilen. Ett rikt liv Àr att stÀnga av optimeringshjÀrnan i varenda situation.

• BehĂ„ll bilen
  • Skaffa kupĂ©vĂ€rmare med smartuttag
  • SlĂ€pp resten. Det Ă€r en bra bil ekonomiskt. Det Ă€r en bra bil komfortmĂ€ssigt.

Skrivet i all vÀlmening :slightly_smiling_face:

8 gillningar

AngĂ„ende detta med smartladdning. Det behöver inte vara bilen som Ă€r problemet. Vi körde tidigare med vĂ„r laddbox Easee och Tibber, och det var alltid nĂ„got fel pĂ„ nĂ„gon del (hĂ„rdvara, mjukvara, API) som gjorde att laddningen startade/stoppade vid fel tillfĂ€lle. SĂ„ mĂ„nga gĂ„nger laddades bilen inte alls, eller nĂ€r det var dyrt. SĂ„ jag stĂ€ngde av allt “smart” och satte pĂ„ ett dagsschema, sĂ„ att laddningen alltid startade pĂ„ natten. Statistiken sĂ€ger att elpriserna Ă€r lĂ€gst dĂ„, sĂ„ jag tĂ€nker det Ă€r tillrĂ€ckligt bra.

3 gillningar

@angaudlinn Ska du inte sÀlja din volvo till @janbolmeson . Blir tvÄ flugor pÄ smÀllen, ni löser tvÄ problem pÄ en och samma gÄng. Skicka med en kupevÀrmare sÄ blir det fullÀndat.

10 gillningar

Min erfarenhet Àr att undvik ALLT vad API heter. Det betyder egentligen bara att ingen har ett ansvar. T ex Tibber kan skylla pÄ Peugots API och Peugot kan skylla pÄ Tibber, vem drabbas? Kunden!

PÄlitligaste uppvÀrmningsmetoden Àr en tredjeparts kupévÀrmare som styrs genom eluttag hemma utan massa uppkopplingar. Tycker inte heller konsumentlagstiftning lÀngre fungerar sÄ bra nÀr produkter har sÄ mycket teknik i sig.

Exempelvis en ny bil som enbart startar 4 av 5 dagar hade förmodligen en domstol dömt som fabrikationsfel och man hade haft rÀtt att lÀmna tillbaka produkten inom 3 Är med full ersÀttning (fast sÀljaren hade haft rÀtt att först försökt laga den). Men t ex ett uppvÀrmningssystem som enbart funkar 4 av 5 dagar, vad gÀller dÄ? NÀr det dessutom kanske Àr beroende av en tredje part som t ex en mobiluppkopling via en viss operatör.

Keep it simple och ha sÄ lite integrerat som möjligt nÀr det gÀller bilar Àr min idé. Jag har hellre en telefon som GPS Àn en stor skÀrm mitt i bilen som helt plötsligt stannar och sedan blir man utlÀmnad till att enbart kunna köpa en skÀrm som passar för just den bilen och dÄ fÄ betala 5 ggr sÄ mycket som en liknande skÀrm av samma kvalitét etc.

1 gillning

Det skrivs om HA i samband med infotainment, vad Àr HA ?
kör en gammal Volvo V70 med cd-spelar radio

3 gillningar

Home Assistant. En smarta hem-hub.

3 gillningar

Det Àr de dÀr skÀggiga killarna i skinnvÀst pÄ Harley Davidson. De kör sÀllan Volvo. :crazy_face:

1 gillning

Det kÀnner jag igen, men varför skulle man vilja ha det i bilen?