Ok. Miss av migâŠ
Jag hade för mig att leasing var nÄgot annat.
Har jag inte pÄstÄtt heller. Det Àr en helt subjektiv Äsikt att pÄ grund av hans agerande i politiken och uttalanden framförallt kring Ukraina (=vad jag slarvigt menar med goda bananas) sÄ Àr jag subjektivt inte sugen pÄ att köpa eller Äka runt i en Tesla. Andra fÄr göra precis vad de vill. ![]()
Ser fram emot att det kommer ut fler billiga elbilar pÄ marknaden. SÄg lite skralt ut med sortimentet pÄ nuvarande begagnadmarknad i det billiga segmentet. Blir nog bÀttre om 2-3 Är.
Ja, hÄller med. DÄ borde ju fler Teslor, Polestar, ID.X och Kia-bilarna som ligger pÄ 300k+ komma ner till ca 200k.
Det hade jag ocksÄ rÀknat med men jag tycker det verkar vara svÄrt att krÀnga tjÀnstebilar idag sÄ marknaden kommer att vara begrÀnsad ett par tre Är till, minst.
@janbolmeson
Lyssna pÄ ditt röstlÀge frÄn början till slut under avsnittet. Bilen Àr sÀkert ett jÀttesmart och bra val pÄ alla sÀtt och vis, men du lÄter sÄ olycklig nÀr du pratar om den.
Marie Kondo ger dej svaret:

Exakt. För frugan Ă€r det viktigast med vĂ€rme, ratt, kupĂ© mm. Allt annat spelar ingen roll sĂ„ lĂ€nge bilen rullarâŠ
Men det ni beskriver Àr exakt problemet: bilen ska kunna sÄ mycket mer Àn bara rulla mellan a och b, i avsnittet pratar ni nÀstan uteslutande om bilekonomi OCH konnektivitet. Gps, laddning, vÀrme, allt ska gÄ att styra, helst automatiskt. Klart det kostar - i anskaffning och underhÄll i tid och pengar. Och sedan status förstÄs, det kostar mest (rÀtt mÀrke och modell).
Ni gör ekonomiskt rÀtt och det tycker jag passar er. Grattis
Riktigt kul avsnitt @janbolmeson!
Vi lĂ€mnade tillbaka vĂ„r leasade en Peugeot e-208 GT i oktober â24 efter att ha haft den i tvĂ„ Ă„r. Kan dela med mig av vĂ„ra erfarenheter inför ert beslut tĂ€nkte jag!
De tvÄ Ären vi hade bilen sÄ anvÀnde vi den frÀmst för resor till kontoret i Malmö (bor i en liten ort precis utanför) och ett par tillfÀllen i mÄnaden till vÄrt kontor i Helsingborg.
Utanför pendlingen blev det frekventa resor runtom i SkĂ„ne. Vi körde ganska exakt 2000 mil/Ă„r. Första Ă„ret hade vi en andra bil som lĂ„ngfĂ€rdsbil men bytte in den till en âplĂ„tisâ (VW Grand California) förra Ă„ret, sĂ„ sista halvĂ„ret (sommaren â24) hade vi vĂ„r e-208 som enda bil.
Bilen var ett riktigt vettigt val för oss. Bilen Àr snygg, bra leasingpris. Det fanns dock ett par saker som jag aldrig kunde slÀppa och som Àr skönt att slippa nu!
-
Det gick inte att stĂ€nga av varningspipen nĂ€r jag passerade fartkameror! Det enda sĂ€ttet var att sĂ€nka volymen till lĂ€gst möjliga för den ljudkĂ€llan sĂ„ att varningen i vart fall inte skrĂ€mde livet ur mig eller passagerarna. Att sĂ€nka volymen gav dock effekten attâŠ
-
⊠jag knappt kunde höra Apple CarPlay och Siri funktionen dÄ den gick pÄ samma ljudkanal. Det Àr som att Stellantis infotainment system har ett fÄtal ljudingÄngar och valde dÄ att slÄ samman Apple CarPlay och varningsljuden pÄ samma kÀlla. SÄ det vara bara att vÀlja - galet höga varningar för fartkameror eller fungerande Apple CarPlay med Siri (spela upp SMS, be Siri göra saker).
-
Likt dig lyckades jag aldrig uppdatera firmwaren. Jag lyckades aldrig heller uppdatera navigationsdatabasen, trots att jag satt flera timmar i bilen och vĂ€ntade och vĂ€ntade och vĂ€ntadeâŠ
-
Peugeot App:en fungerade var tredje gÄng. Jag lÀrde mig ocksÄ att kupéflÀkten gÄr pÄ bilens 12V batteri och det batteriet laddas endast nÀr du kör. NÀr jag första vintern ofta hade ett schema pÄ att vÀrma bilen innan jag körde sÄ fick jag för lÄg spÀnning pÄ batteriet och dÄ lade all app-konnektivitet av. Efter en dag t/r Helsingborg kom det igÄng igen. VÄr nya ID4:a och andra bilar anvÀnder högspÀnningsbatteriet att ladda 12V batteriet sÄ det problemet Àr löst.
-
Hedins bil i Malmö Ă€r numera Peugeotâs agent⊠de Ă€r inte sĂ„ roliga att ha att göra med.
Vid lĂ€ngre körningar (för oss, norra SmĂ„land) krĂ€vdes planering. Guess-o-meterân i bilen Ă€r inte att lita pĂ„ överhuvudtaget.
Största problemet vid lÄnga resor var att vÄr e-208:a var kinkig med snabbladdare, det strulade vid flera tillfÀlle och dess rÀckvidd Àr kort. VÀrst var nÀr jag stannade vid en snabbladdare lÀngs E4:an med <10km kvar i batteriet och laddningen kom igÄng först pÄ fjÀrde försöket! Inga andra laddare fanns i nÀrheten.
Positiva Àr att den aldrig krÄnglade (gick sönder), den var ekonomiskt förnuftig och Àr fortfarande en riktigt snygg bil!
GÀllande smart-laddning hemma. VÄr e-208:a lirade jÀttefint ihop med Tibber och vÄr Easee laddare. Eftersom Peugeot inte har nÄgot API till Tibber fick vi stÀlla in state-of-charge manuellt i Tibber app:en sÄ Tibber skulle förstÄ hur mycket som behövde laddas. Förutom det gick det galant, den laddade nÀr det var billigt och gav mÄnga kronor i Grid Rewards.
Om jag förstod rÀtt sÄ kan ni inte se hur mÄnga % batteri ni har kvar? Det kunde jag, det kom i 2021/2022 Ärs modell om jag inte kommer ihÄg fel.
Haha ja det hÀr var ju underhÄllande lyssning. Jag förstÄr dig precis Jan. Den kÀnns inte rÀtt och dÄ bör du lyssna pÄ den kÀnslan. För den följer med dig. Varje gÄng du sÀtter dig i bilen. Varje gÄng du ser bilen sÄ kommer en viss kÀnsla kring den att dyka upp. Vill du mötas av besvikelse varje dag? Nej. Byt bil till en som gör dig glad inom rimligt ekonomiskt spann.
En fundering som kom upp. Varför mÄste ni ha den billigaste bilen? Inget annat i ert liv Àr just det billigaste. Ni bor fint, tjÀnar bra. Varför kan inte bilen dÄ vara en mitt-i-mellannivÄ?
Jag slÄr ett slag för MG Marvel, de kan ni just nu köpa billigt beggat dÄ alla leasingavtal pÄ 3 Är gÄr ut nu. DÀr finns all lyx och appen fungerar bra Àven om den Àr lÄngsam. Vi har leasat den för 4750 kr i mÄnaden inklusive vinterhjul, platstmattor och tillval pÄ snygg grÄ fÀrg. Fick den pÄ kampanj nÀr modellen var ny i Sverige. Sjukt nöjd att vi vÄgade hoppa pÄ det.
Jag trodde precis som du att leasing var dyrt förut. Jag har helt Àndrat uppfattning nu nÀr jag förstÄtt vad jag sjÀlv vÀrdesÀtter. Jag vill ha en bil jag kan lita pÄ. Jag vill slippa bensinmackar och jag vill bara lÀmna in bilen pÄ service en gÄng per Är och slippa betala dÄ. Jag vet min mÄnadskostnad.
OM vi köper en ny bil nÄgon gÄng sÄ kommer jag se mig om vilka elbilar som finns ute pÄ kampanj just dÄ och ta en av dem.
Följ magkÀnslan - den har aldrig fel!
Lycka till ![]()
Haha ja det hÀr var ju underhÄllande lyssning. Jag förstÄr dig precis Jan. Den kÀnns inte rÀtt och dÄ bör du lyssna pÄ den kÀnslan. För den följer med dig. Varje gÄng du sÀtter dig i bilen. Varje gÄng du ser bilen sÄ kommer en viss kÀnsla kring den att dyka upp. Vill du mötas av besvikelse varje dag? Nej. Byt bil till en som gör dig glad inom rimligt ekonomiskt spann.
Jag kan inte annat Àn att hÄlla med. Det kan t.om. vara sÄ att kÀnslan förstÀrks. Jag har varit med om andra köp dÀr jag retat mig mer och mer pÄ felet som jag redan visste om frÄn början och försökte ignorera pga andra fördelar.
Jag hÄller med och min plan Àr att om det skaver för mycket eller att besvÀrskontot blir för stort - dÄ byter vi. Direkt. Det Àr inte vÀrt energiförlusten - precis som ni skriver.
DÀrav ocksÄ att vi inte hoppar pÄ nÄgon leasing utan köpte ut bilen, det gÄr snabbt att göra sig av med bilen. Medan att hoppa av en 36 mÄn leasing Àr ju jÀttesvÄrt. Dvs. detta Àr ett beslut som Àr enkelt att rulla tillbaka.
Det som jag tycker Àr intressant egentligen Àr det som jag svarade pÄ en kommentar pÄ Youtube:
Dom Àr miljonÀrer, snÄlare personer fÄr man leta efter
DĂ€r jag svarade:
Handlar inte sÄ mycket om att inte ha rÄd - handlar snarare om att vÀga olika saker mot varandra och framförallt se alternativkostnaden. ca 3.000 kr i mÄnaden Àr 36.000 per Är. För de flesta - inkl. för mig Àr - Àr det mer Àn en hel mÄnadslön efter skatt.
Dvs frÄgan blir:
Ăr det vĂ€rt att jobba en mĂ„nad extra om Ă„ret för att starta vĂ€rmen / AC via en app och ha smartladdning?
Det vill sĂ€ga att koppla kostnaden till den livsenergi som det faktiskt kostar. För det Ă€r en energikostnad Ă€ven pĂ„ âandra sidanâ. Det Ă€r det som jag Ă€r nyfiken att titta pĂ„. Detta Ă€r ju det som @angaudlinn ocksĂ„ ofta pratar om.
GÄr ju alltid att byta, prova att tag, se om det Àr för besvÀrande, om det Àr de. Titta pÄ nÄgot mitt emellan ev3, polestar2 etc., och iterationen fortsÀtter, dÄ har ni provat nÄgot dyrt, nÄgot billigt och sen nÄgot mitt i. Tillslut hittar ni ert optimum ![]()
Det var sÄ jag kom fram till den slutsatsen
Jag vill inte göra detta till en politiktrĂ„d för dĂ„ kommer det börja kastas flaggor hĂ€r, men du kunde ocksĂ„ ha sagt att âdet Ă€r beklagligt att vĂ€rdet pĂ„ Teslor rasar eftersom vĂ€nsterextremister brandbombar teslahandlare och vandaliserar Teslor pĂ„ gatorna, sĂ„ att TeslaĂ€gare inte lĂ€ngre vĂ„gar ha sina bilar kvar, bara för att Elon medverkar till att exponera korruption inom den amerikanska statsapparatenâ som Ă€r den andra sidan av vad som hĂ€nder, eller helt enkelt inte tagit stĂ€llning alls.
Hmm⊠ja, lÄt oss ta den diskussionen en annan trÄd.
TyvÀrr sÄ Àr allt jag hört om peugeut negativt frÄn vÀnner och kolleger. Senast var det en kollega som inte kunde starta bilen p.g.a mjukvarubugg + andra tillvekningsfel.
Trodde att fördomen om âfranska bilarâ var utbredd, men sĂ„ Ă€r det tydligen inte. Dom har bra âup-frontâ priser och bilarna ser bra utâŠI guess.
En pÄlitlig lexus skulle kanske passa en herre som dig + en elbil för att köra runt i stan med korta strÀckor. You only live once etc etc.
En till med kia e-niro 2020.
Har allt man behöver i appen som förvÀrmning/förkylning och funkar med smartladdning.
Riktigt trevlig och pigg. Kommer frÄn beggade bmws o volvos.
Kostar runt 4000 kr per mÄnad med Àkta TCO frÄn plÄnboken med finansiell leasing. Den sista bra bilen med vettigt förmÄnsvÀrde, uttagen före juli 2021!
Kommer man inte ned till 3000 per mÄnad sÄ kollar jag absolut inte pÄ en peugot som inte funkar ordentligt, nÀr man fÄr allt för 4000. Enkelt val.
Idag kommer man lite billigare undan dÄ det gÄtt ett Är till och priserna pressats.
Kolla pÄ en fin e-niro en gÄng till! ![]()
OBS med minst pluspaket
Ajabaja, inte hÄlla pÄ att tajma marknaden. Det Àr bara tur ![]()
Kom ihÄg den gyllene regeln
Det Àr bara tid i marknaden som bilÀgare som garanterar de riktigt stora förlusterna
Efter att ha lyssnat pĂ„ detta avsnitt Ă„ era tidigare slĂ„s jag av âvad Ă€r ett rikt livâ? Tycker det Ă€r jĂ€ttetydligt nĂ€r jag hör er att denna bil ni âköptâ Ă€r raka motsatsen till ett rikt liv för er. Bil verkar Ă€ndĂ„ framkalla en hel del kĂ€nslor och betydelser för er bĂ„da. Bör ni inte dĂ„ spendera extravagant?
HÄller helt med! SÀrskilt nÀr det bara skiljer ett par tusen i mÄnaden mellan bilar som ÀndÄ uppfyller alla krav.
TĂ€nker ocksĂ„ att mĂ„nga barnfamiljer har tvĂ„ bilar â Bolmesson klar sig med en, sĂ„ dĂ„ Ă€r det vĂ€l vĂ€rt att unna sig nĂ„got roligare/bĂ€ttre.
Jag har svĂ„rt att begripa varför man köper en bil för 800k. Min ena nuvarande bil kostade 80k för drygt 4 Ă„r sen nu vĂ€rderad till 80-100k (ren tur, men 0 i vĂ€rdeminskning). TCO 3k/mĂ„nad ex brĂ€nsle har jag rĂ€knat fram. Finns vĂ€l massa bra bilar för typ 130 - 150k som Ă€r nĂ€stan nya? Ăr vĂ€l om man har sĂ€rskilt bilintresse dĂ„âŠ