406. Vi har blivit med bil đŸ„ł ...men ska vi behĂ„lla eller lĂ€mna tillbaka den?

Nu tycker jag att du dels Àr:

1. Selektivt snÄl
  2. Lurar dig sjÀlv
    And here’s why:
    Vi köpte en bil med parkeringsvÀrme, man startar den via schemalÀggning, app eller en simple key fob. Det Àr en sÄn livskvalité att ha den sÄ jag kan aldrig tÀnka mig att gÄ tillbaka till att inte ha det. Jag hatar att frysa. Det kÀnns helt orimligt att det ska behöva bli 3k i mÄnaden i skillnaden för att fÄ till den funktionen nÀr vi har den pÄ vÄr snikskoda som kostade under 200k ny. Jag köper det inte, i sÄ fall Àr det om man filtrerar pÄ en massa andra parametrar men det Àr inte den funktionen som kostar extra utan andra val som gör att utbudet blir skralt.

Visst har du teoretiskt rĂ€tt med din nettomĂ„nadslön, men det Ă€r inte hela sanningen och det vet alla vi företagare. Hade du varit anstĂ€lld sĂ„ hade du inte tjĂ€nat “sĂ„ lite”. Nu flyttar du inkomst frĂ„n ett inkomstslag till ett annat (eller optimerar pĂ„ andra sĂ€tt).

Det Àr sÄ mÄnga bilmÀrken som jag inte har en aning om de inblandade i kedjan, skulle man göra en deep-dive sÄ skulle man sÀkert hitta en massa. Just Tesla har hamnat i skottgluggen nu för deras frontman. Det Àr lite sÄ att man dissar en film för att man inte gillar en av de större rollinnehavarna, det Àr hundratals för att inte sÀga tusentals i direkta ledet och hundra tusentals som kollektiv bestraffas dÄ ÀndÄ ner till den lokala bioÀgaren för att man minsann har sina principer.

Jag vill inte ha en Tesla, men det Àr pÄ grund av andra skÀl:

1. Priset
  2. Vissa UX/UI val
  3. CarPlay Àr en dealbreaker för mig

Hade det inte varit för dessa tre sÄ hade jag absolut kunnat haft en Tesla idag. Ska man gÄ och oroa sig för vad folk tycker och tÀnker om ens bilval sÄ blir man lite som Hyacinth Bucket i Keeping Up Appearances och det Àr sÄ lÄngt ifrÄn ett rikare liv man kan komma i min bok.

Som jag har skrivit tidigare, om du gör det hÀr för att skapa content, fine, Àg det i sÄ fall. Jag hÄller helt enkelt med din mamma.

2 gillningar

Tack @htguy, kloka Äsikter som vanligt. :heart::heart:

Dock, Nej, handlar inte primÀrt om att skapa content. Det vore jag Àrlig med i sÄ fall. Det hÀr Àr helt genuina funderingar.

SĂ€rskilt om du sĂ€tter dem i kontext med mina funderingar förra Ă„ret som du vet om. Att jag funderar mycket pĂ„ ”livsenergi” frĂ„n olika perspektiv och vad som Ă€r vĂ€rt det och inte.

Jag har alltid automatiskt gĂ„tt pĂ„ ”betala bort” problem eller obekvĂ€mligheter. Tex stĂ€dning för nĂ„gon tusenlapp i mĂ„naden, byta dĂ€ck etc. Det Ă€r lyxigt, det gör livet rikt. Absolut. Men jag börjar mer och mer vara medveten om kostnaden pĂ„ andra sidan. Lite pĂ„ @angaudlinn:s spĂ„r kring att bli mer medveten.

Fördelen med denna Ă€r att det Ă€r ett reversibelt beslut. SĂ„ jag lutar Ă„t att: ”vafan, vi testar” och som @melwa sĂ€ger - gillar jag det inte sedan sĂ„ byter vi direkt.

Och samtidigt tycker jag det finns ett vÀrde pÄ att peka pÄ framingen för jag tror att mÄnga - framförallt i en sÀmre ekonomiskt situation - skulle ha glÀdje av att titta pÄ alternativet.

Ja, nÄgra spontana och autentiska tankar. :heart::heart:

2 gillningar

Dryga 3 miljoner i bilkostnad om man Àger bil under hela sitt myndiga liv

5 gillningar

Spontana autistiska tankar Àr jag berömd för, de bjuder jag pÄ. #nofilter

Men jag hör dig. Hoppas bara att det inte blir en sink. Jag gjorde ju lite sÄ hÀr nÀr jag köpte min flygel, jag ville ha en Steinway O, jag köpte först en annan superkompromiss, sedan en som blev tillgÀnglig för att de bytte till en Steinway O och nu stÄr jag hÀr och letar rÀtt O med priser som gÄtt upp och ork som har gÄtt ner och pianospelande som blivit lidande.

Har en kompis som ville ha en Tesla men köpte en Zoe, hen störde sig pÄ liknande saker som du skrev och det slutade med att hen numera har tvÄ Teslor.

4 gillningar

FörlĂ„t
 kanske? :joy:

3 gillningar

Men alltsĂ„ hallÄ  vad hĂ„ller ni pĂ„ med? đŸ«¶đŸ»

Ni bÄda sitter och Àr uppenbart missnöjda med flera grejer och helheten. Men gör rationella argument till varför det Àr för dyrt med en bil som ni egentligen kan köpa som skulle ge er ett mervÀrde i livet?

Det Ă€r som att ni gĂ„tt pĂ„ Michelinrestaurang och Ă€tit sjurĂ€tters som ni verkligen njutit av och med notan som ni har rĂ„d med kom jantelagstjuven den rationella jĂ€mförelsen som berĂ€ttade för er att ni borde skĂ€mmas för att det kunde uppfattas som dyrt och nu sitter ni med nutrilettpĂ„sar som ni tvingar i er för att kompensera utsvĂ€vningen
 :woman_shrugging:t3:

Wake up call!!! :alarm_clock:

12 gillningar

Tycker man gott kan ge den en chans. Ni har ju haft lite olika bilar och har Àven kört mindre tekniska bilar. SÄ nÄgot teknik strul hÀr och dÀr vad gör det om 100Är :grinning:Kör hÄrt och lycka till med nyförvÀrvet!

1 gillning

Är inte problemet att man kört bil som Ă€r mkt dyrare och den billigare bilen inte Ă€r good enough? :smiley:

2 gillningar

ApplÄder till nykter analys, uppevelsevinsten motsvarar inte mellanskillnaden, det har ni testat.

SnÄlÄket + jans donglar frÄn kjell & co blir perfekt.

2 gillningar

Tveksamt. Jag har kört dyrare bilar ocksÄ. Jag blir inte imponerad av fordon.

3 gillningar

Kikat pÄ trÄdar under en lÀngre tid men nu kunde jag inte hÄlla mig lÀngre och kastar mig in i trÄden!

Förra Ă„ret köpte vi en e2008 GT (2021) 210k med 5000mil pĂ„ mĂ€taren efter forskning (haha kĂ€nns som det behövs i dagens bilmarknad
). Körde samma bil i tjĂ€nsten under cirka 2Ă„r och varit avskrĂ€ckt av franska bilar innan. Var riktigt nöjd och beslutade för en privat ocksĂ„.

• PrisvĂ€rd bil, största vĂ€rdeminskningen har genomförts
  • Tyst, bekvĂ€m, lĂ€ttkörd
  • GT modellen gĂ„r att programmera ac/uppvĂ€rmning, sĂ„g att du har stora displayen = ska gĂ„ pĂ„ din med
  • Troligen kommer det att gĂ„ att uppgradera till 4g senare under Ă„ret pĂ„ verkstad (Teslas tidigare modeller hade samma problem)
  • Smartladdning gĂ„r att ordna, gĂ€ller att ha rĂ€tt version pĂ„ sin bil. En peugotverkstad ska kunna lösa detta
  • Ingen perfekt bil men hoppas den blir ekonomisk, hittils nöjda efter ett Ă„r

Hoppas ni behÄller bilen, ska bli kul att höra fortsÀttningen. Viva la peggan :fr::clinking_glasses:

6 gillningar

En vanlig tankegĂ„ng hĂ€r pĂ„ forumet (inkl. jag sjĂ€lv) Ă€r att slösa nĂ€stan obehindrat inom omrĂ„den vi bryr oss om och snĂ„la som satan pĂ„ sĂ„nt vi inte prioriterar. Just att utan eftertanke lĂ€gga sig pĂ„ ”mitt-i-mellannivĂ„â€ inom allting Ă€r en fĂ€lla.

Jan fÄr rÀtta mig om jag har fel, men har för mig att inredning och klÀder (till Jan?) Àr sÄnt som tidigare nÀmnts i podden som nedprioriterade omrÄden.

3 gillningar

KÀnns det inte lÄg?
Runt en 8% i genomsnittlig avkastning pÄ en aktieindexfond

Vilka elbilar dÄ?

Lite reflektioner frÄn vÄr tid med samma modell:

1. Kan bara hÄlla med om infotainment, lÄngsamt, laggande och vÀldigt rörigt. :man_facepalming:
  2. Bluetooth Àr skakigt, ibland kopplar det inte alls. Speciellt om man ibland vill koppla in telefonen med sladd för CarPlay. DÄ kan det ta en dag eller tre innan det funkar igen. Ibland löses det om man parar ihop telefonen pÄ nytt, ibland inte.
  3. Uppdateringsprocessen för bilens mjukvara Ă€r ett skĂ€mt. Skapa konton, ladda ner filer, skapa usb-minnen, sitta i bilen och övervaka
 Funkar i ett av tre fall, annars fĂ„r man göra om frĂ„n början. KrĂ€vs dessutom för att viss funktionalitet ska fortsĂ€tta fungera.
  4. Appen Àr som redan nÀmnts bara för syns skull. LÄngsam uppdatering, kraschar ofta, loggas ut i tid och otid trots att men vÀljer att man vill hÄllas inloggad, tar evigheter att utföra kommandon. BegÀr man att starta flÀkten frÄn appen sÄ tar det typ 5 min innan den reagerar och man har redan hunnit gÄ ut och köra ivÀg. Laddningsstatusen Àr inte uppdaterad pga ovan. Flera gÄnger har jag försökt kolla appen för att se status och trots att appen rapporterar att den uppdaterats för bara nÄgon minut sen sÄ visar den annan laddnivÄ Àn den faktiska. Har lurats flera gÄnger pÄ detta.
  5. 3G-problemet var jag medveten om men pÄ en bil frÄn 2022 Àr det ÀndÄ anmÀrkningsvÀrt att man inte löst detta. De flesta andra tillverkare har löst detta pÄ bilar efter 2018-2019.
  6. Smartladdning - hÀr vet jag faktiskt inte om det skiljer nÄgot pÄ vÄra bilar. Jag har inga problem alls med smartladdning via Easee-box. Har kört Tibber smartladdning sedan vi hÀmtade bilen utan nÀmnvÀrda problem. :thinking:
  7. Sist men inte minst, detta Àr ju inte en bil för den körglade föraren utan mer inriktad pÄ komfort/stadskörning. Svampig styrning och kombinationen mjuk men ÀndÄ stötig fjÀdring. I övrigt dÄligt antispinnsystem. Som nÀmnts tidigare, bra svÀngradie.

Vi valde att privatleasa en begagnad med garanti under leasingperioden, vilket var ett krav för min del. Vi har precis rÄkat ut för problemet med ombordladdaren sÄ det kÀnns skönt att fÄ det löst pÄ garanti :grimacing: . Annars har vi inte haft nÄgra problem med bilen utöver att laddluckan blivit trög att öppna och stÀnga efter att ha frusit fast flertalet gÄnger under gÄngna vintern.

Som transportmedel i vardagen Ă€r den svĂ„rslagen ekonomiskt. Den Ă€r inte sĂ„ kul, inte sĂ„ ”smooth” men ganska snygg :star_struck: Jag lever med den ett Ă„r till, sen ska vi testa annat :partying_face:

2 gillningar

Jag tycker det verkar som att ni hittat rÀtt för ert behov. Ni anvÀnde vÀl inte ens teslan för lÄngresor? SÄ dÄ tÀnker jag att peggan passar er perfekt för körning inom stad/region.

2 gillningar

Men Caroline och Jan!

LĂ€mna tillbaka er Peugeot för den kommer ju snart inte att fungera i alla sina funktioner lĂ€ngre. Ni kör 1000 mil om Ă„ret sĂ„ att köpa en laddningsbar bil som gĂ„r pĂ„ batteri Ă€r, om jag Ă€r korrekt underrĂ€ttad, miljömĂ€ssigt samma sak som att köra en dieselbil. SjĂ€lv har jag en tre Ă„r gammal BMW 520 som drar 0,49 liter per mil och eftersom jag kör knappt 1000 mil per Ă„r sĂ„ tankar jag 500 liter diesel per Ă„r. ApropĂ„ detta med “Rikast pĂ„ kyrkogĂ„rden” sĂ„ köp det ni verkligen vill ha. Jag slĂ„r gĂ€rna ett slag för en lĂ€tt begagnad BMW suv X3 eller X5 eller 520 Sedan eller 520 kombi. Diesel. DĂ„ talar vi om en investeringsutgift pĂ„ allt emellan 300 - 400 tusen kronor. Inget krĂ„ngel med laddstationer om ni företar en bilsemester. Inget dyrbar batteribyte och försök att undvika krĂ„ngliga tekniker med appar och allt möjligt som bara kostar pengar och riskerar dyra reparationer. 10000 mil per Ă„r motsvarar 19 mil per vecka. Med en genomsnittshastighet om 50 km/timme ger det 16 timmar per mĂ„nad att tillbringa i bilen. Snikvarianten av BMW Ă€r Volkswagen GOLF som enligt mig Ă€r den mest prisvĂ€rda bil som tillverkas.

8 gillningar

Jag killgissar att Jan menar riskfri avkastning över kortare period.

6 gillningar

Varför i hela friden skulle man byta batteri?

3 gillningar

Ja Björn, du kanske kan detta med batterier bÀttre Àn jag. Men jag har en bild av att ett batteri för i första hand framdrivning av en personbil nÄgon gÄng tar slut. Dvs det töms allt snabbare och dess lagringskapacitet förlorar i förmÄga. Kommer dagens batterier att kunna vara i drift 2045? En dieselmotor som sköts vÀl kan mycket vÀl ha mycket kvar efter 20 Är.

Min bild Àr att man rÀknar med att resten av bilen dör innan batteriet gör det. Dvs, rost, slitage, krockskador etc Àter upp den innan batteriet lÀmnar WO.

6 gillningar