420. Rikedomstrappan: en karta för de sex nivåerna av rikedom | Del 1 av 4

Jag tror det skulle vara ganska så förödande för RTs framtid om så var fallet. Mycket bättre att låta mottagarna av information bedöma om den är relevant för dem eller ej. Vi är väl inga får heller…

2 gillningar

Absolut.

Återigen, det är ju ingen naturlag, det är en illustration av en progression. Genom att tänka trappa är det enklare att inkludera fler perspektiv snarare är hur RT varit historisk där det är så enkelt att bara utgå från sin egen situation. Är ju inte en tillfällighet att majoriteten här är 3-4, det är ju där majoriteten av oss är.

Exakt, alla på nivåer under ska “skärpa sig” och alla på nivåer över “har inga riktiga problem”.
Allt som räknas är jag och mitt.
Vi borde vara bättre än så.

Mvh Kroken

6 gillningar

Sjukt bra sammanfattat - tyvärr. För ja, jag kan ofta uppleva att det är vanligare än man tror. Särskilt om man går på lite autopilot, är nere i sin egen stresskon och låter Kahnemans system 1 bestämma.

1 gillning

@janbolmeson Säg att en person har en planerad ekonomi (din nivå 3) och personen inte har någon ambition att levla. Vad finns egentligen då för skäl att ha pengar på börsen? Givet att du har ett jobb med tjänstepension och du jobbar till riktåldern (eller blir utköpt). Borde sparandet då inte helt fokusera på periodiserad konsumtion och buffert för oförutsedda händelser? Då tänker jag sparkonto som lösning. Är det inte då det mest rimliga sparandet? Jag kan köpa att inflationen äter upp över tid, men här pratar vi pengar som är parkerade max 2 år. Typ sparande till nästa charterresa.

1 gillning

Pensionen har jag inte tänkt på. Om jag räknar med det ser det något bättre ut, men i stort sett samma. Kanske skulle göra en ordentlig inventering av vad äger? :thinking:

1 gillning

Ja. Detta är inte lätt. För å ena sidan är råden olika för vilken nivå man är på. Men ingen vill bli kategoriserad till en nivå. Och hur ska folk då veta vilka råd som är till dem?

Därför tror jag det är en poäng att formulera det som som en resa. RTs gruppresa mot bättre ekonomi. För att du ska komma med bra på resan är det bra om du är medveten om var du blir upphämtad.

Sen kan guiden Jan säga att detta rådet eller avsnittet riktar sig till dig som just hoppat på buss 1. Eller i detta avsnittet diskuterar vi utsikten i buss 4. Ni andra får gärna titta också för att se deras perspektiv. Men ni kommer kanske inte tycka att det vi diskuterar låter relevant för dig.

3 gillningar

:+1: Håller med.

PS. Vill som sidospår säga att jag uppskattar era inspel supermycket.

Få, vilket förmodligen också förklarar varför 80% av svenskarna inte äger aktier och färre än 50% har fonder om man bortser från sparande i pension.

Vilket OCKSÅ är ganska coolt egentligen och en anledning att vara stolt över Sverige.

Exakt. Därav att jag rätt ofta säger:

Det enda du egentligen behöver spara till i Sverige är: 1) buffert och 2) bostad.

Pension för en person som jobbar, har kollektivavtal och följer normen är ju löst till stor del.

Jo, exakt. Vilket gör ju också att man kan ifrågasätta oss andra som sparar som små och söta hamstrar och sedan inte använder pengarna. :joy: :hamster:

Brukar alltid rekommendera att göra det 1-2 gånger per år. Vi själva gör det vid midsommar och nyår.

5 gillningar

Du har säkert rätt i det.

Min reaktion och åsikt handlar nog mest om att jag inte gillar uppstyrd information så mycket. Jag hänger mest här för att ta del av allmän info och lyssna på klokskap från ett gäng forummedlemmar. Ytterst sällan jag kollar på avsnitt och så. Jag föredrar att vara väldigt bred i var jag hämtar information ifrån och sedan ta beslut baserat på all den infon. Alla typer av budskap i stil med “du är X och borde göra Y” gör att jag tappar intresset.

Kort sagt jag är nog inte målgrupp och borde inte lägga mig i så mycket :wink:

2 gillningar

Jag förstår hur du menar. Jag vill också ha bred information från alla nivåer. Har dock inget problem med att den sägs vara mest relevant för vissa.

Men vi har också dem som verkar må dåligt av information om andra nivåer.

Tanken är nog inte att dela in folk så att de inte ser eller hör varandra. Det utbytet är bra och nyttigt för oss alla. Det är nog mer att man ska kunna välja att avstå från sånt som man känner inte passar en.

Dels slipper folk lägga tid på det och kan fokusera på vilka åtgärder som hjälper dem. Och så kanske kommentarsfältet blir mindre fullt av negativa kommentarer från människor som uppenbart inte vill förstå situationen på nivån som diskuteras.

3 gillningar

Tack för bra avsnitt Jan!

Det enda som skaver för mig är synen på studielån i rikedomstrappan.

Jag själv har 500K i studielån som ska betalas av på 25 år (ca 1750 kr/mån säger vi). Varför skall detta ses som en förminskning av förmögenheten istället för en månadsutgift?

Om jag hypotetiskt uppskattar att utbildningen ger mig säg 10.000 kr mer i lön per månad i 25 år blir det med en diskonteringsränta på 5%, ca 2 miljoner i nuvärde. Om studieskulden skall tas med i förmögenheten, ska inte ovan extra humankapital också räknas med för att det ska bli en “rättvis” spegling? Man har ju som sagt avstått flertalet år av högre inkomst och sparande, samt högre total rikedom, för att studera.

Det mest rättvisande borde vara att endera ignorera både studieskuld och “studiekapital” i rikedomstrappan och bara hantera det i inkomster och utgifter, eller så borde man inkludera dem båda för att det inte ska bli missvisande. Om studieskulden finns kvar när man kör en FIRE borde den dock räknas med ifall det inte finns några framtida extra inkomster till följd av utbildningen.

Jag vet att det fanns en lång tråd om humankapital men kommer inte ihåg vad konsensus blev :slightly_smiling_face:

1 gillning

Du får högre lön med studier i bagaget (förhoppningsvis). Det är så det kommer i kalkylen på plus-sidan. Studielån är en skuld, så försök inte trolla bort den…

5 gillningar

Ja högre inkomst från studier kommer förhoppningsvis in i tillgångarna i form av högre sparande.

Men om jag inte missat något så händer detta i framtiden och det inkluderas inte i tillgångarna vid denna tidpunkt, medans det fortfarande finns en stor skuld just vid detta ögonblick som påverkar ens nivå i rikedomstrappan negativt.

Därmed förslaget att även inkludera de framtida högre inkomsterna i tillgångarna, till ett nuvärde, om man ska inkludera skulden.

Jag förstår tanken, men det känns väldigt hypotetiskt. Hur ska du beräkna det? Hur vet du att du verkligen kommer tjäna det? Arbetsmarknaden kan se annorlunda ut om 10 år. Du kan få en stroke.

3 gillningar

Enda vinsten med det är att du fiktivt ser ut att vara på en högre nivå än du är just nu. Risken med det är att man inte adresserar det man faktiskt behöver göra med sitt sparande på den nivån man de facto är. Tänker jag.

En skuld är en skuld. De bra är oftast CSN och bolån. De andra är oftast dåliga :man_shrugging:

4 gillningar

Absolut det är jättesvårt att uppskatta värdet av studierna då livet är väldigt oförutsägbart, och skulden däremot är väldigt förutsägbar.

Det som skaver är att om man med 100% säkerhet kunde fastställa ett värde på utbildningen så skulle man behöva ta med den som en tillgång, som en motvikt mot skulden. Så hur tar man hänsyn här och nu av värdet på studierna, på tillgångssidan?

Om det inte går att uppskatta så faller det mig mer rättvisande att bara hantera studierna i resultaträkningen och inte i balansräkningen. Dvs. Att man har en fast utgift på x antal kr per månad och även förhoppningsvis en extra hög inkomst.

Rent objektivt är det en skuld men om man ser det i kontexten av rikedomstrappan och var man känner att man är på den, känns det personligen inte som att man har en halv mille i skulder som påverkar ens nivå negativt, utan mer som att det bara påverkar kassaflödet.

Någon mer med studieskulder som kan inflika gällande hur skulden påverkar ens nivå i trappan och om dess negativa effekt rättvist speglar hur det verkligen känns?

Ett intressant tema om trappan tycker jag är relationer. Tänk om en part tänker ekonomiskt som att ekonomin är på nivå 2 medan den andra parten mentalt ligger på nivå 4. Kanske är den verkliga nivån 3. Då kan det bli svårt att fatta vettiga beslut om privatekonomin gemensamt. Båda blir liksom lite missnöjda…

2 gillningar

Del 2 av Rikedomstrappan ute nu

Korslänkning till:

Och jag kan även meddela att jag och @Oliver.Allemog och @carolinebolmeson bestämde idag att det inte blir 3 delar utan 4. Den fjärde delen har just nu arbetsnamnet:

Rikedomstrappan: communityns korrigeringar | Del 4 av 4.

:joy::kissing_heart:

15 gillningar

Alla andra är så egoistiska och bara tänker på sig själva! Det är bara jag som tänker på mig! :rage:

8 gillningar

Får mig att tänka på den här tidigare diskussionen:

3 gillningar