Väldigt trevligt avsnitt. Det fick mig att kolla på hur stor del av avkastningen som mina investeringar står för jämfört med lönen. Just nu så avkastar de 38% av min inkomst så det är en bra stund tills det är mer avkastning än lön om jag någonsin kommer dit.
Tack för ett väldigt trevligt avsnitt!
Jan i ditt esse; påläst, engagerad och skarp. Nick verkade allmänt bjussig och påläst och Caroline dök in med mjuka frågor och gav dynamik till samtalet. 10 av 10!
Noterade att Nick vid ett par tillfällen refererade till perioder i sitt eget liv där han var på nivå 2, inte monetärt, men att han hade resurser (humankapital) som gjorde att han ändå placerade sig där. Jag tolkar det lite som att han gör en helhetsbedömning av personens “kapital” och åt vilket håll personen är på väg. Känns rimligt.
Avocadomackan som omnämndes även här behöver ju en egen nivå kände jag. Vid vilket samlat kapital kan man med gott samvete äta en avokadomacka/dag?
Mycket bra content → tänkte att nu ska jag bli patreon för att ge tillbaka.
MEN! Jan och Caroline är på nivå 4. Vill de ha mer intäkter då eller vill de bara ha vattenkrig?!
Avokadomacka måste ju lätt vara under 0.01% av totalförmögenheten och därför helt tillåtet.
Säger hon som lever en nivå över sin reella! Avokadomacka = nivå indexqueen!
Hehe, jag tränar ju bara på kommande nivå inför att jag når den och tiden har kommit ikapp mig.
Avokados kan man fynda på rea, så kan avnjutas minst en gång per månad.
Aahhh, det är 0,1% regeln för oss mer eur. Då känns det lite bättre.
Var så otroligt lite pengar med 0,01%
@janbolmeson Vad sägs om ett avsnitt om de olika varianter av FIRE som återkommer i forumet? FatFire, LeanFire, BaristaFIRE och nu dök CoastFIRE upp. Kanske finns det fler? Definitioner av dem och hur kan man tänkas leva i de ilika varianterna? Hur mycket som enligt 4%-regeln behöver sparas i relation till nuvarande utgofter för att nå de olika varianterna osv.
Jag gillar verkligen att Nicks tips för personer som kom igång med sin finansiella resa sent är att fokusera på hälsa istället för att kompensera för det sparande de missat. Det tror jag är värt mycket mer än pengar när man är äldre, för det inte bara förlänger livet, det höjer också kvalitén på det.
Jag gillar också att han säger att i Europa kan man ofta vara nöjd när man nått nivå 3, medan i USA kan det vara nödvändigt att nå upp till nivå 4. Det kan jag relatera till, som inte ser så stor poäng med att försöka ta mig till nivå 4, även om det för mig hade varit relativt enkelt. Det skulle dock kräva tid, vilket är en resurs jag hellre spenderar på annat.
Det här med att Bill Gates och Warren Buffet är rikare än Elon Musk och Jeff Bezos gillar jag också, och har tänkt i samma banor. Och jag tänker att det inte bara handlar om hur mycket pengar de har, och hur säkra de är, utan även hur folk ser på dem. Jag tror de flesta har en positiv bild av Gates och Buffet. Det är lättare att relatera till dem, och de gör också positiva saker med sin rikedom. Medan det känns som om Musk och Bezos mest är intresserade av att öka sin rikedom, och är villiga att utnyttja både anställda och skattesystemet för att nå det målet. En undersökning visade nyligen att Elon Musk är den minst populära personen i USA, vilket inte förvånade mig.
Men jag håller såklart inte med Nick om att små utgifter inte spelar så stor roll. I nivå 4 och uppåt - absolut, men är man på nivå 1 eller 2 kan det faktiskt ha stor påverkan huruvida man köper en utekaffe varje dag och inte bryr sig om att titta på prislappen i mataffären. Det är ju genom att fokusera på att hålla nere utgifterna som jag tog mig från nivå 1 till nivå 3. Om jag däremot behöver ta mig till nivå 4 så är det såklart mer effektivt att fokusera på inkomst. Men om jag inte också håller koll på mina utgifter så kommer det ta mycket längre tid.
Riktigt bra avsnitt! Grattis till att du lyckades få med honom. Du blev nog lite starstruck kan jag tänka mig⭐️
Riktigt bra avsnitt, så himla skarp snubbe han är nick och hur han kom på iden o systemet o strategierna kring The Wealth Ladder verkligen intressant tänk.
Haha… alltså, när @Oliver.Allemog tog eget initiativ och kontaktade honom så var jag som:
Du gjorde vad!?
Var nervös i över två veckor.