Så är det såklart. Och jag har inte mina pengar i globala indexfonder heller. För jag är inte ute efter minimal risk.
Jag tycker bara det låter som att argumentet att hålla pengarna utanför börsen för att inte riskera dem är att va rädd för fel typ av risk. Det är större risk för lokalt krig i Baltikum med påföljande kris här än världskrig.
Och även att det är sämre om man har större summor och därmed bör va mindre volatilitetskänslig.
För mig blir det omvänd logik i båda fallen. Men det är alltid intressant att höra motargument så man kan justera sin världskarta om den är fel.
Mitt största oåterkalleliga beslut var att lämna hemlandet och flytta till Sverige. Oåterkalleligt var det då: år 1981 när Tjeckoslovakien var fortfarande ett land med totalitärregim, när det var enligt landets lagar ett brott att lämna landet och flytta / emigrera till Väst. Jag i för sig gifte mig med min man , men det var otänkbart att om vårt äktenskap inte fungerade återvända / flytta tillbaka. På så sätt blev det ett oåterkalleligt beslut som jag aldrig ångrat.
Absolut att det finns stora beslut, som det oerhört modiga Ivana nämner ovan, men man ska inte underskatta det ni gör.
Att varje dag i många år välja något över allt annat är riktigt beundrandsvärt!
De många, många små besluten som la grunden för er kontinuerliga satsning på rikatillsammans i så många år är en stor grej. Ni hade säkert kunnat göra andra roliga, coola och/eller pengadrivande saker med er tid/energi, men bestämde er för detta.
“Jag tänker skita i vad jag tror att andra kanske tycker, och tänker följa det som är ett rikt liv för mig.”
Detta ser jag som ett exempel på “ett” stort, modigt beslut som ni lever efter varje dag.
Ligger lite efter i avsnitten och lyssnar på det här just nu. Det var jag som tipsade om att njuta varje dag, tex äta ett wienerbröd, men jag menade inte enbart att man måste äta något. @carolinebolmeson hakade tyvärr upp sig lite på wienerbrödet Jag menade vad som helst som ger njutning och det är individuellt.
Det kan vara att sätta sig i vårsolen 10 minuter, få 5 min nackmassage av sambon, lyssna om gamla favoritpoddavsnitt, köpa en finkaffe om man är på stan, äta frukost utomhus på sommaren, ta en promenad på ditt favoritställe, osv.