438. Frågestund: Sparande med och till barnen | 33 frågor & svar

Jag har alltid lite svårt för sådana här avsnitt eftersom det i princip bara utgår ifrån en känsla istället för forskning och fakta. Varför skulle Jan vara bättre på det här än någon annan? Många tips tycker jag låter vettiga men samtidigt känner jag att man nog här ta det med en stor nypa salt.

Jag tror folk i allmänhet överskattar sina möjligheter att påverka och styra sina barn i en viss riktning. Man får helt enkelt göra lite som man själv tycker känns bra och kanske inte lägga alltför stor vikt vid att lyssna på vad andra tror är bra.

Det är bara att titta på mig själv. Det var noll snack om pengar hemma och noll kunskap som förmedlades till mig som barn. Jag gick upptäcka och lära mig själv och anledningen till att blev en sparsam och ekonomiskt intresserad typ tror jag helt och hållet har med mina gener att göra.

Med mina barn pratar jag om allt möjligt som jag tycker är intressant och där ingår pengar. Det har egentligen inget med ett jag vill styra dem åt något håll utan mest att jag vill lära ut fakta om allt möjligt i världen.