Ja du kanske inte tjänar enormt på just värdeminskningen, MEN du slipper ligga ute med 365000 som istället kan ligga på börsen i 3år o generera avkastning. 7% på det är 25000 om året så vid några bra år så kan det bli så bra att summan du INTE la ut kontant kan generera hela kostnaden för leasingen .
Nu kan jag tvätt inte leasa så blir ändå till att köpa, men svårt att se vinsten
Man får slita hur mycket som helst.
I mitt kontrakt (det finstilta)anges mönsterdjupet de skall ha då bilen återlämnas.
I praktiken innebär det att jag betalar för att leasa däcken och på 36 månader kommer jag troligen slita ner dem för mycket och behöver ersätta dem. Vi hämtade ut bilen under vinterdäckssäsong och de levereras vanligen med sommardäck. Så jag behövde vintersulor för att öht få hem den. Visst man kan chansa på att inte stoppas men väglaget har varit… halt
Lessons learned. Det är min första lease, kanske inte sista.
Jag är nöjd.. Man får testa franskt utan risk ![]()
Och så nybilskänslan. Vi provkörde inte ens den.
Bra att veta. Jag har leasat en gång och kommer inte göra det igen, åtminstone inte under nuvarande förutsättningar, barn och hundar sliter för mycket på bilen så jag vill hellre äga den… men det slutade med att jag köpte ut bilen efter 3 år så bilen i sig är jag nöjd med i alla fall.
TACK för ett fantastiskt avsnitt!
Min sambo har sedan 3 år ett eget AB och arbetar som florist med egen odling, stylar event/scener och håller utbildningar nationellt.
Ju bättre företaget går desto mer aktuellt har det blivit med en hantverksbil/skåpbil. Vår äldre privata mellankombi har tagit en del stryk under uppbyggnadsfasen av företaget.
Hantverkare med mer renliga yrken vågar säkert företagsleasa, tänk elektriker osv. Men min sambos transporter inkluderar jord, växter osv. Det blir rejält med fukt och organisk smuts.
Vågar/bör man ändå köra företagsleasing? Spontant som lekman är det logiska att köpa en billig skåpbil hon inte behöver vara rädd om. Men då ökar ju risken för dyra reparationer eller att bilen havererar på väg till jobb.
Problemet att snåla och bara ha en mellankombi i familjen är att det blivit en ohälsosam grogrund för konflikter. Vi har stabil och trygg ekonomi men inte i närheten av ekonomisk frihet. Befinner oss vid övergången mellan steg 2 och 3 på förmögenhetstrappan.