60/40 portfölj LYSA

Vad tycker ni om fördelningen jag valt. Tänkte spara i 5-10 år och inte göra några uttag.

Lysa har väl gett dig ett förslag på fördelning? Antar att deras förslag är ungefär den storleken?

En grov tumregel är att ha 10% i aktier för varje år du hsr i tidshorisont. Med din horisont så låter det rätt med ca 60% aktier enligt den tumregeln.

4 gillningar

Ja men de flesta här har pratat mest om 70/30-80-20 och 90-10 portföljer. 60/40 verkar inte så populär därför jag undrar. Om du skulle spara 5-10 år på lysa hade du kört på samma ungefär?

Jag har lite pengar på Lysa och kör enligt deras förslag.

60/40 är en väldigt populär fördelning. Det är en riktig klassiker. Jack Bogle som gjorde passiva investeringar populära rekommenderade 60/40 i decennier.

Men ärligt talat är de exakta procenten inte så viktiga. Investeringar är riskfyllt och det kommer svänga både uppåt och nedåt. 10 procent mer eller mindre aktier kommer inte påverka mer än vad slumpen gör på så kort tid.

1 gillning

Den här frågan blir tämligen svår att besvara om du inte också anger hur du subjektivt skattar olika scenarion/vilken risk du är villig att ta.

Om det exempelvis vore en total katastrof för dig om du efter 5 år gått back så bör du exempelvis inte köpa aktier alls.

Det blir lite som att fråga någon annan om man borde ta risken att hoppa fallskärm. För någon som inte alls tycker att det verkar roligt så blir svaret nej. För någon som känner att de skulle ångra det resten av livet om de fegade ur så blir svaret ja. Så hur viktigt är det för dig att någon gång hoppa fallskärm och hur stor risk att du dör på kuppen är du villig att ta?

2 gillningar

Om man väljer 60% aktier och 40% räntor hur många aktiebolag är det ungefär och hur många ränte instrument?

Hittade nyss svaret på min fråga. Lysa kör med 8000 aktiebolag och 5000 ränte instrument

Precis. Och mig veterligen så ändras inte dessa siffror beroende på vilken fördelning man har. Det vill säga, oavsett om du har 10 eller 100 procent aktier så är det lika många bolag.

2 gillningar