Om jag tänkte spara i LYSA cirka 10 år ska jag köra 80/20 eller 100% aktier ?
Hur stor nedgång är du beredd att tåla?
100% aktier - räkna med rörelser upp och ner mellan -50% och +50%.
Med 80% aktier -40% och +40%.
Jag tycker personligen man bör sikta på 100% aktier om horisonten är 10år eller mer. Men om det bara är nu första året det är 10 år och sedan 9,8,7 och så vidare neråt så är 80/20 inget dumt alternativt tycker jag.
Viktigast att komma är att justera ner risken i takt med att sparhorisonten minskar.
Om du klarar att det går ner ett tag. Eller rättare sagt att det är pengar du inte alls behöver om något oförutsett skulle hända. 100%. Faktum är att det har börjat komma reportage om att även vid fire är det mer lönsamt med 100% aktier. Hur det är baserat vet jag ärligt inte.
Du kan själv kolla på lysa avkastning och jämför. Tex bred går ända bak till 2016. Kan du själv jämför om det var bättre eller ej med 80/20 under covid och inflation osv
Jag har också 10 år som horisont för Lysa. Valde 90/10 fördel aktier. Buffet förespråkar efter sin död en 90/10 till sin familj och jag intalar mig att vid en nedgång så kan räntedelen ge lite positiv avkastning vid den automatiska ombalaceringen.
Vad tjänar man på att ha lysa om man ändå kör 100% aktier? Blir inte det bara dyrare än att köpa en bred global indexfond själv, utan roboten som mellanhand?
Du kan välja Lysa 100% eller en global indexfond. Här är fyra globala indexfonder som brukar rekommenderas Länsförsäkringar Global Index, Avanza Global, DNB Global Indeks S, Swedbank Robur Access Global A.
Vill du inte välja någon av ovanstående har du denna tråd.
8 inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: Samling av OT inlägg och urspårade sidospår från övriga forumet
Jag gillar 80/20. Men tänk då även på de “nya” pengar som du eventuellt kommer spara under tiden. Dessa kan du i så fall räkna in i räntedelen. Då kanske du ändå hamnar på 100% aktier nu till att börja med, och sen kan du successivt öka så att du har en 80/20 portfölj om 10 år.
Vad fick du för fördelning när du svarade på frågorna på LYSA?
Jag skulle nog köra på den fördelningen eftersom deras frågor täcker lite mer än sparhorisonten.