Hej jag vet att det inte riktigt går att förutsäga hur marknaden kommer att se ut i framtiden men någonstans måste man börja. Jag har nu kommit fram till att jag ska investera såhär.
Jag tänker spara långsiktigt, kanske 20/30 år. Jag är 19 år idag och har möjlighet att lägga 100 000 kr och då har jag räknat med att jag har en buffert åt sidan som jag kan klara mig på i 4 månader.
Det går att köpa derivat av Bitcoin. Inte några större avgifter för att man köper mindre.
Det går också att köpa fonder av guld, där det inte är högre avgifter för att man investerar mindre.
Jag är genuint intresserad av vad du fått dina höga avgifter ifrån? Derivat av Bitcoin och fonder av guld kostar mer i procent (jämfört med indexfonder), men det har ju inte något att göra med att man investerar en mindre summa.
Om man ska köpa bitcoin för 0,1% av 100.000kr som TS skriver, så blir det 100kr och då tittar jag på valour bitcoin zero sek hos Avanza närmsta man kommer är en andel för 72,25kr och då betalar man 19kr i courtage så ca 25% i köpavgift.
Och om man ska köpa 1% guld på 100.000kr blir det 1000kr och även där blir ofördelaktigt högt courtage / valutaväxling
Man kan köpa guld ava för 1000kr courtagefritt men det är en syntetisk produkt som inte alls följer guldpriset lika bra som t ex xetra gold eller andra ETCer gör.
Har inte Avanza gratis courtage upp till ett visst belopp? Och att man skulle köpa Bitcoin för 100 SEK inser du givetvis är rent trams själv. Därför kommer inte din procentuella beräkning att gälla.
Vad säger du om “WisdomTree Physical Swiss Gold” på Avanza? Är den också extremt dålig?
Hmm… Nope det som typiskt föreslås i detta forum i stort är ett val som inte innehåller något större inslag av “Egna val och initiativ”
Ex månadssparande i "Breda globala indexfonder med låga avgifter " som man normalt behåller även över rejäla upp och nedgångar.
Det valet har ett brett stöd som ett bra val för den oerfarne som vill spara långsiktigt
Bankens rådgivare kan man låta framföra sina förslag men min Min erfarenhet är att dom typiskt förslår halvbra produkter ur deras ofta smalare urval fonder med ofta onödigt höga avgifter. Inte så konstigt om dom skall kunna hjälpa till att dra in Bankens många miljarder i vinst.
OM man följer grundrekommendationen och uppfyller enkla rådet
"Breda globala indexfonder med låga avgifter "
Behövs ingen större research än enkla googlingar eller att filtrera i fonderna hos exempelvis avanza för att klara att hitta exempelvis .
19 år. Lite kul ska man ha på vägen och lärdomar kommer med åren. Låt grabben sätta 1,1% i en lekhink. Egentligen bara 0,1% som är högrisk.
Jag “spelade” bort 10k i den åldern på 10x hävstång med contracts for diffrence på CMC markets. En lärdom jag fick med mig för resten av livet.
Tycker det ser lovande ut.
Jag läste lite om de vanliga fonderna som används och märkte att dtorebrand har höga hållbarhetskrav vilket jag tror kommer vara viktigare i framtiden. Jag tänkte egentligen bara välja global mrn känner att det är bättre att ha 2 för att få en bra riskapridning. Nu gick jag även höra att storebrand all countires har lägre avgift, så kanske bätttre att välja den.