Entre på börsen

Hej,

Har investerat smått på börsen tidigare i diverse förhoppningsbolag, som inte gått så bra. Är långsiktig i mitt sparande och vill komma igång. (har 0 kr investerat)

Har 380 k på vanligt sparkonto och sparar i snitt 10k/mån. Tänker att jag petar in 320k över en 36 månaders period + investerar mina 10k/mån som jag månadsparar. Resterande 60k går till buffert.

Om jag fortsätter spara i samma takt som idag blir det då ca 18800 kr/mån över 36 månader.

Portfölj:

LF Global index - 60%
Spiltan aktiefond investmentbolag - 20%
Avanza emerging market - 10%
AMF småbolag - 10%

26 år gammal och bor i bostadsrätt, tjänar ish 23k/mån efter skatt och har fasta kostnader på 8k/mån.

Tanken är att detta ska vara väldigt långsiktigt sparande och väljer att dela upp de sparade pengarna på 36 månader för att snitta in mig. Ni får gärna lämna feedback och dela gärna era åsikter om portföljen eller hur ni hade tänkt.

Mvh

2 gillningar

Hej.

Välkommen!

Ser väl ganska bra ut. Själv förde jag precis över 220kkr till Avanza i ett bräde, in så fort som möjligt tänker jag. Önskar att jag fört över dem för några månader sedan (plockade ut en gammal KF), men man är alltid efterklok.

90% Avanza Global, 5% Plus alla bolag Sverige, 5% Emerging Markets körde jag på.

Mvh
Tobias

1 gillning

Personligen så hade köpt in mig med allt på en gång och inte delat upp det. Jag förstår absolut varför du gör det, inget fel med det. Handlar lite om vilken risk du vill ta, du vill minska risken. Helt ok. Tror det finns någon tråd som handlar om det, dela upp köpen eller köp allt på en gång.

En tankeställare till dig, du är 26 år och ska spara i 30-40 år…? Om du delar upp köpen eller du köper in dig med allt på en gång tror jag spelar mindre roll. Om du ska spara så länge har det mindre effekt på den tidshorisonten.

Själv så köper jag även högrisk bolag men då är det max 10 % av min investerings pott. Mest för det är kul och lite spännande. Obs av de 10 % har jag flera högoddsare. Vissa på lite längre sikt vissa på kort sikt.

1 gillning