Tjena! Jag har precis fyllt 18 år och vill börja investera långsiktigt! Ögonen öppnades upp för investerande enbart för nån månad sen och har därför inte särskilt mycket kött på benen, men intresset är väldigt stort. Jag ska lägga in 150 000 kr på långsiktigt sparande men är något osäker på hur jag ska fördela det. Fick rekommenderat att gå efter rikatillsammans högrisk portfölj 2022, dvs
Detta är alltså en fördelning på 80 % aktier, 10 % räntor och 10 % guld. Dock tänker jag skippa guldet. Men frågan jag funderar över är om denna portfölj fortfarande är ett bra alternativ att välja?
Hej och välkommen till forumet! Riktigt imponerande att komma igång så tidigt och bra kapital redan.
Det är fortfarande en mycket bra portfölj! Om det är en riktigt långsiktigt portfölj så kan du absolut överväga att skippa guldet och räntorna och placera dessa i globalfonden istället
Har du något kortsiktigt sparande på gång också? T.ex eventuell bostad eller liknande?
Håll dig så långt borta från räntor och guld som du kan. Det enda du behöver är en usafond och lite sverige/norden för home bias. Du har tiden på din sida.