Hej allesammans. Jag är ny på forumet!
För ca 3 månader sedan så sålde och köpte jag lägenhet. Detta resulterade i ett överskott från affären på ett par 100k. Dessa har sedan dess legat och dammat i ett vanligt sparkonto. Detta mest pga att det känns osäkert att lägga in dessa i börsen just nu! Mycket röda siffror och svårt att veta när bästa tiden för återinträde gäller.
Har ni några tips på hur jag ska göra med dessa pengar? Det är långt över vad jag behöver ha i buffert och de tappar ju indirekt värde iom skenade inflation. Tacksam för tips!
Sätt 50% i en globalfond t ex Länsförsäkringar Global Indexnära och 50% på Lunar bankkonto där du får 1.05% i ränta. Så har du gjort 50% rätt vad som än sker.
Ska du sätta pengarna i globalfonden ska det vara pengar som helt enkelt är överflödiga som du inte behöver på 5-10 år.
finns många tips om hur man “bör” göra om man är långsiktig.
Frågan är hur långsiktig du är och hur orolig skulle du vara om börsen går ner 5-10% efter du lagt in pengar där?
Om du tror du får svårt att sova så kan du börja med 5-10% av pengarna och sedan varje månad stoppa in 2-5% tills du har lagt in tillräckligt.
Lär ta 2-3 år.
Under tiden ligger resten av pengarna på räntekonto.
Mycket beror på din tidshorrisont och risktolerans. Om man vet med sig att tidshorrisonten är över 10 år och att man inte kommer sälja även om börsen kraschar 50% på vägen dit, behöver man inte ha en del av pengarna på bankkonto (om man redan har en buffert som sagt).
Men som ny på börsen kan det vara fördelaktigt att man tar det lite försiktig för att lära känna sina känslor och beteende.