Aktieportfölj Avanza

Säkert en jättedum och basic fråga, men kan man skapa sin egen “fond” på Avanza, eller “aktieportfölj” (vad är egentligen skillnaden)? Samla alla sina favvo-aktier på ett ställe och kunna göra “transaktioner” på alla samtidigt.

Just nu, i min “leklåda” har jag ett antal aktier som jag tycker om. Jag vill minska riskerna genom att månadsspara, men det blir ju lite jobbigt att behöva gå in på varje enskild aktie och lägga in nåt varje månad.

Jag menar, kan man välja ut ett antal aktier och lägga dem i en “grupp” som man sedan månadssparar till (de pengar man lägger in i “portföljen” fördelas ut lika över alla aktier)… Dvs. bli sin egen fondförvaltare, på nåt sätt.

Jag kanske gör heeelt fel här också. Hur ska jag tänka? :confused:

Nej går inte att sätta upp månadssparande i separata aktier, gör det med billiga indexfonder istället, mycket bättre på alla sätt du kan tänka dig

1 gillning

Det som ligger närmast ett månadssparande i aktier är Aktieinvest som startades av Aktiespararna för många år sen och såldes av 2018. Tjänsten erbjuder köp i aktieandelar från 100 kr och uppåt.

1 gillning

Ja, så är det säkert. Min leklåda är mest till för experiment som detta, som kanske leder till lite avkastning och framför allt ny kunskap och lärdomar om hur börsen fungerar. Synd att detta inte funkar på Avanza bara, men det finns säkert bra anledningar till det… en är väl att det blir svårt att fördela pengar jämt på andelar som kostar vädligt olika beroende på vilken aktie man köper! =)

Det här ser ju precis ut som det jag är ute efter faktiskt. Det ska jag definitivt kolla in. Tack för tipset!

1 gillning