Jag funderar på att sälja av några index fonder för att istället köper aktier istället för att ta från mitt sparkonto. Vad tror ni om det?
Det jag skulle vilja göra men jag antar att det inte går är att välja en summa i index fonderna tex Plus Sverige alla bolag och flytta över en summa till aktier men jag antar att det inte går utan att jag först måste sälja fonder och köpa aktierna?
Jag tror att det kommer ge sämre långsiktigt resultat än att stanna kvar i dina indexfonder. Tyvärr visar mycket forskning och statistik att det är just så när det gäller enskilda aktier.
tack för din kommentar. Ja… det visar ju forskningen. Jag har investerat ungefär 5 000 var i Latour, Lundbergs och Investor och jag har blivit så såld på investmentbolag att jag har glömt bort att Indexfonderna i princip alltid vinner över aktier i längden.
Tanken på att pengar genom utdelning har gjort mig lite förblindad typ
Tack Mattias, Spiltan investmentbolag Sverige verkar jättebra! Då kan jag ha en större summa i den istället för att ha både Investor och Lundbergs separat! Perfekt
Anledningen till att jag har utökat med aktier är för att jag vill maximalt öka min avkastning med tiden eftersom det är ett jättelångt sparhorisont jag har. Jag känner att om jag inte har aktier och bara fonder så tappar jag en massa avkastning typ… Är väl enda invändan jag kan ha till att ha att ha en till fond istället för aktier
Jag vill också maximera avkastningen men dock inte till vilken risk som helst. Därför kör jag enbart fonder. Det är inte lätt att hitta enskilda aktier som framgent kommer slå index på lång sikt. Historiskt är det mycket enklare att titta såklart men det säger ju inget om framtiden.
@janbolmeson har på sistone haft flera artiklar och avsnitt som handlar om just detta hur svårt det är att lyckas med enskilda aktier. Kontentan brukar vara att statistiskt så är det i slutändan ändå den helt passiva fondspararen som lyckas bättre än de flesta andra som försöker och lägger massa tid och engagemang i enskilda aktier.