Aktier för nybörjare

Jag skulle behöva lite vägledning och tips. Jag är nybörjare på aktivt sparande och har inte gjort så mycket mer än satt in pengar på en fond varje månad senaste åren.

Efter ett par år så insåg jag att det är smartare att spara via ett ISK än att ha sparpengarna på ett vanligt fondkonto, så jag övergav mitt fondkonto och började om på 0 på ett ISK. Fondkontot ligger kvar där det ligger och tickar på men jag sätter inte in något där längre och tanken är väl generellt att inte röra det kontot på sådär en 15-20 år.

På senaste tid har jag blivit lite intresserad av aktier, speciellt senaste året när fonderna gått dåligt. Jag är lite trött på att inte se något resultat på kontona, tillväxten har stannat av och senaste månaderna har det inte hänt ett piss.

Jag skulle väl säga att jag har ett “löst” kapital på 10-15k som inte är bundet i fonder och som är möjligt att placera (då är sparpengar för akuta oförutsedda utgifter borträknat från den summan redan). Är det lönt att börja aktiehandla med 10-15k och var börjar man lättast? Har läst att man helst ska ha en 10-12 olika aktier för att sprida riskerna. Hur vet man vad en bra aktie är? Hur hög utdelning ska man satsa på? Är det lönt att köpa en aktie där utdelningen är 0%?

Bra att du inser att du behöver mer kunskap. En variant är att du går med i Aktiespararna och tar en av deras kurser.

1 gillning

Vad är du missnöjd med?
Mina globala indexfonder visar 32% i år. 71% på 3år och 93% senaste 5år :joy::+1:. Tycker du att det är dåligt och att det inte händer inte så mycket i portföljen? :thinking::joy::rofl::tada:.
Då har du satt ribban ganska högt :thinking:! Tror du som nybörjare skule lyckas bättre med nybörjar aktier? Det finns ingen kurs som garanterar att man slår indexfonder långsiktigt :joy::+1:. Inte ens aktieprofs som lyckas slå index långsiktigt :joy:. Låt din månadssparande gå in i globala indexfonder och gör lite roligare saker i livet :+1::hugs:. Det blir mycket lugnare än att hålla på bråka med aktie kurserna och börsskärmen :joy::+1:. Om du vill ha aktier kan man alltid köpa Investor,Industrivärden,Lundberg,Kinnevik. :+1:.

2 gillningar