Jag har bestämt mig för att börja lägga mina sparpengar i aktier/fonder istället för att låta dem samla damm på ett vanligt bankkonto.
Har kollat på en del videos och läst en del så förstår hur hela konceptet går till, men vet inte vart jag skall börja för någonstans helt enkelt… ex aktier skall man köpa “billiga” och hoppas eller ge sig på de som kostar lite mera (vi pratar kanske max 2000 i mån som jag kan använda, småbarnen här hemma kostar för mycket)
Finns några sådana trådar här i forumet men en enkel och bra början är månadssparande till Lysa eller Opti.
Sätt en relativt försiktig aktienivå till att börja med så du inte blir “bränd” vid en ev nedgång. Tjänsterna har rätt bra vägledning då man öpnar konto men ta hellre lite försiktigare början om du är ovan med svängningar.
Om du med “billiga” aktier menar de som har ett lågt pris, så är det nog inget bra kriterium. För aktier vill man hitta de som är värda mer än vad de kostar, eller kommer vara värda mer om man nu kan se in i framtiden, oavsett om de kostar 5, 50 eller 500 kr. Som ovanstående skriver, fundera på breda indexfonder eller fondrobot som första steg.
Håller med. Priset per aktie säger ingenting om vad bolaget är värt. Har haft lycka hittills med att äga bra bolag över tid. Vad är bra bolag? De tjänar duktigt med pengar, bra management, konkurrenskraftiga produkter med bra marginaler. Eller indexfond om man inte vill leta själv