Akut situation inkasso/KFM

Jag har hamnat i en väldigt dålig situation pga tidigare sjukskrivning men är nu åter i arbete.

Har blancolån/krediter som växt under lång period och idag är uppe i 1,4Mkr, bor i hyresrätt tillsammans med sambo som precis blivit klar i skolan och fått jobb. Har ingen säkerhet. Jag har en årsinkomst på 1,2Mkr.

Flera av mina lån/krediter har börjat gå till inkasso och Kronofogden då jag inte hunnit med att betala pga av sjukskrivningen. Mitt arbete tillåter inte löneutmätningen vilken jag är påväg att riskera och behöver hjälp hur tusan jag tar mig ur detta.

Någon med liknande erfarenhet som kan tipsa mig lite? En standardmall att skicka till alla inkassobolag för att få dem att dra tillbaka och få en betalningsplan kanske så att de snabbare får tillbaka pengarna? En annan tanke jag hade är att försöka söka hos Skatteverket att försöka i förtid få ut del av pension för att lösa skulder. Är 40år och har ca 3Mkr via arbetsgivare och skulle jag exempelvis få ut i förtid för att lösa skulder säg 800Tkr skulle min situation ändras radikalt men jag vet inte hur svårt det är att ansöka?

Tacksam för allt stöd!

1 gillning

Om Skatteverket bedömer att du är på obestånd kan dom ge dispens för att plocka ut pensionsförsäkringar i förtid, men det är villkorat av att banken/försäkringsbolaget godkänner uttaget. Så i ditt fall är första steget att kontakta förvaltarna av pensionsförsäkringarna och undersöka möjligheten. Om du redan har en lön på 1,2Mkr/år kanske du får ta eventuella skatteeffekter (inkomstskatt på uttaget) i beaktande.

Eftersom du har en bra lön så skulle jag även kontakta kronofogden/inkassobolagen och lägga upp en avbetalningsplan, precis som du själv var inne på.

Hoppas det ordnar sig!

Edit: Om du har någon tjp där summan är mindre än ett ppb (58 800 kr) behöver du tydligen inte blanda in Skatteverket.

1 gillning

Hej.

Mina två tips.

Kika på avsnitt 310, som tar upp mycket kring överskuldsättning och Kronofogden.
https://rikatillsammans.se/forum/t/310-kronofogden-knackar-pa-en-intervju-om-skuldsattning-hur-man-kan-hjalpa-andra-och-fa-hjalp/59041?u=melwa

Sen, kontakta din kommuns skuldrådgivning. De kan gå igenom just dina förutsättningar, skulder och alternativ. Som jag tror är kostnadsfri.
https://skr.se/skr/integrationsocialomsorg/ekonomisktbistandforsorjning/budgetochskuldradgivning.11529.html

Måste kännas överväldigande just nu, men bör gå att få ordning på med dina förutsättningar.

Stort lycka till! :blush:

6 gillningar

Lyxfällan-receptet

1. Gör en budget så du får översikt över din ekonomi

2. Vad har du köpt för pengarna? Sälj allt du kan.

3. Ring sen runt till inkasso och förklara situationen.

4. Gör en ny budget.

1 gillning

Du har alltså en hög inkomst och räntor du bara får dra av hälften i ränteavdrag för och från och med nästa år får dra av noll.

Kollar man på Lyxfällan verkar det inte vara något problem alls att bara maila ett företag och få ”räntan pausad” men sedan är frågan om verkligheten är beskaffad på det viset eller inte, men är väl alltid värt ett försök.

Sedan är det väl att kontakta något kreditbolag och se ifall du kan bli beviljad ett större samlingslån med lägre ränta.

Vad menar du med att ditt arbete inte tillåter löneutmätning? Läs under rubriken ”Arbetsgivaren följer inte beslutet”

Utöver att kontakta ovan nämnda så borde du se över din livsstil, jag antar att du levt som att du inte varit sjukskriven? Även fast du jobbar just nu så borde du dra ner kostnaderna markant för att lösa detta.

Med din lön så får du ca 62k efter skatt. Du hade behövt lägga bort 42k iallafall varje månad sen sälja så mycket du kan och ändra abonnemang till billigare ( fello istället för Telia tex ) och säg upp onödiga abonnemang tex streaming.
Du hade kunnat betala nuvarande summa om 3 år men räntan kommer väl öka en del så det gäller att du säljer vad du kan och drar ner månadskostnaden.