Låt mig vara brutalt uppriktig. Varje gång en långivare skickar ett nytt krav så börjar preskriptionstiden om på nytt. Dina förhoppningar att få vissa fordringar avskrivna kommer därför inte att infrias.
Gör så här: Svälj stoltheten och gå tillbaka till konsumentrådgivaren. Säg “Förlåt, jag hade fel om detta med preskription. Hjälp mig i stället att ansöka om skuldsanering.”
För att få skuldsanering måste skulderna vara tillräckligt höga. Skulderna får heller inte ha uppkommit genom brott, typ skulder till brottsoffer. Förhoppningsvis uppfyller du kriterierna för skuldsanering.
Lycka till!
Ingen lätt sits du har hamnat i. Det jobbigaste är att sväva i osäkerhet när man inte riktigt vet hur man ska gå vidare. Det kan suga otroligt mycket kraft och energi. I ett sånt läge är det bra att försöka reda ut situationen, steg för steg, så gott det går. När man blivit klar med obesvarade frågor är det mycket lättare att ”gilla läget”.
Visste du att varje kommun är skyldig att erbjuda skuldrådgivning? (I mindre kommuner kan det vara grannkommunen.) Kan vara en bra idé att snacka med dem också. https://www.hallakonsument.se/kommunernas-konsumentverksamhet/
Michael,
Du måste få hjälp med skuldsanering, det låter som det enda rätta. Jag kan inte sätta mig in i din situation, men jag förstår ändå att den känns väldigt jobbig.
Skuldsanering betyder, om jag minns rätt, i princip att du under fem år lever på existensminimum och efter den tiden tor jag samtliga skulder skrivs av.
Läs mer om det här: Skuldsanering – Wikipedia
Stort lycka till!