Söker skuldsanering

Jag är pensionär med c:a 5000 kr/mån efter skatt och avdrag av kronufogen, hyran 2500 (5000/2) delad med sam-

bon,ett vuxen barn bor hemma ,kan inte bidra till hyran pga. för liten inkomst.Flera kroniska sjukdomar och stroke

ett halv år sen, svårt att få extra inkomster. Sambon jobbar halvtid. Såld all egendom att den vägen är stängt.

Skuld sanering har jag hört skulle kunna vara ett alternativ men vet inte hyr det fungerar. Tacksam för svar.

Ring Kronofogden och fråga. De flesta myndigheter är bra på att svara på frågor!

Om du vill vara lite förberedd inför samtalet kan du läsa här: Skuldsanering | Kronofogden

Ett till tips är att ringa kommunens växel och be att få boka ett möte med deras skuldrådgivare. Finns i nästan alla kommuner.

Trist att höra om alla svårigheter. Kämpa på, när man minst anar det vänder vinden och hjälper en på traven.

Jag är ingen expert på skuldsanering men man ska kunna visa att man försöker betala (du har sålt saker, väldigt bra) men också inte ha några nya obetalda skulder så det är jätteviktigt att du inte väntar utan kontaktar kronofogdemyndigheten direkt och ber om ett möte. Om en sanering inte är möjligt så kan kanske en bättre betalningsplan läggas upp?