Alternativ till Birkenstock?

Jag har använt Birkenstock sandaler i rätt många år. Nu funderar jag på alla olika billigare och mer okända märken. Finns några positiva erfarenheter av sådana? Jag är alltså ute efter sandaler med uppbyggd sula, inte någon modell som är typ platt.

Jag har haft Birkenstock tidigare men köpte senast Julas variant. Tror de kostade ca. 200 kr. Jag är nöjd och tycker att de är i stort sett likvärdiga.

6 gillningar

Inte samma utformning men kan slå ett slag på Crocs sandaler (så inte tofflor) och de alternativ som finns på tex Amazon. Sköna och håller förbaskat bra!

Min birken började spricka efter väldigt lite användning så kör city gross sedan dess som hållt bättre.

Håller med @Handlarn. Julas tofflor är jättebra!

1 gillning

Josef Siebel och Rohde är andra tyska märken med snarlika modeller.

Jula verkar inte ha någon modell som liknar Birkenstock. Det finns iallafall ingen sådan på hemsidan. Clas Ohlson har en modell men den verkar genomgående få dåliga omdömen.

Det är dessa jag har.

3 gillningar

Aha, de hade ett udda namn.

1 gillning

Namnet Birkenstock är nog varumärkesskyddat. Jag har för mig jag läste för inte så länge sen att de även försökte skydda designen, men att det inte gick igenom rättsligt.

2 gillningar

Sköna Marie (på rea) :+1:
Bättre och billigare än birken

Gabor är jag väldigt nöjd med. Hade Birkenstock tidigare. :grinning:

1 gillning

Jag kör med Vogelsang. Kan inte säga om de är mycket lägre pris än bs. Men grymt sköna och lite upphöjd häl.
Aldrig snåla in på skodon.

/W

1 gillning

Av ren nyfikenhet, var och när använder man egentligen de där? Har bara sett och konstaterat att de ofta verkar ingå i “vårdklädsel”.

En mattelärare visade ogenerat upp sina knallgula oklippta naglar genom sådana. Året om. Sedan dess har varumärket och konceptet inte fått (positivt) fäste i mitt medvetande. Hur ser man på sig själv när man använder sådana? Vad är lockelsen så att säga? Ska man ha strumpor i eller göra som min mattelärare?

Jag tycker det finns en mängd alternativ som löser problemet. Trätofflor, utslitna löparskor/ gamla arbetsskor eller bara crocs.

Edit: Ok, grejen är tydligen att korksulan långsamt formas efter foten. Ergonomi.

På jobbet och hemma. Ibland på andra ställen såsom lekland.

Jag tycker att man helst ska ha strumpor i. Det får gärna vara fina strumpor.

2 gillningar

Länken går inte till någon specifik modell.

Jag har haft dessa i säkert 14 år, håller fortfarande Hästen sandal slip-in svart | Borgs Skor

Scholl har jag haft länge, fick dem istället för birkenstock i julklapp. Är sköna och fungerar bra.

1 gillning

Docksta-tofflar (patrik) varje dag! Once you go Docksta you never go back! Inte billigaste, men bästa och helt Svenskproducerat!

2 gillningar