Kan man ens köpa vardagsskor som håller?

I den här tråden:

Diskuteras det hur man bäst köper skor som håller. Har vi några sko-insiders här?

Jag hade länge (tidigt 00-tal) ett par Asics löparskor som sedan fick övergå till promenadskor som höll i drygt 15 år.

Studerar just nu en kurs i hållbarhet på universitetet och en kurskamrat arbetar inom textilindustrin som konsult. Jag frågade hen om hur det kommer sig att jag har kvar kläder från när jag gick på högstadiet/gymnasiet som fortfarande är hela medan moderna kläder faller ihop rätt så fort.

Min moderna spaning är att ingen av de promenad eller löparskor som jag har köpt efter cirka 2015 har hållit mer än ett år. Kängor (textil) har jag däremot som har hållit fem år eller så inklusive “daily drivers” på vintern.

Finns det överhuvudtaget gång och promenadskor för “fullvuxna män” som håller mer än ett år? Har reklamerat skor som ger upp och fått höra att är de äldre än sex månader så nekas reklamationen.

Tänker på skor och inte på kängor eller stövlar.

Köper i dag olika Salomon och Asics-skor. Salomon går sönder i hälkappan samt sulorna slits ut. Asics går sönder vid stortån.

1 gillning

Jag köpte ett par Reebook walking skor förra året och jag räknade ut att de höll 180 mil innan de började läcka vatten. Tycker det verkade vettigt och de håller säkert 100 mil till trädgårdsarbete. Kostar runt 500kr genom Benify. Köpte nya nu i dagarna.

Men det är så många parametrar. Vikt på personen, hur ens fotsteg ser ut, teknik, väder, material etc.

Ja mina Asics går alltid sönder vid stortån också. :joy:

1 gillning

Tänk på att detta kan vara survivour ship bias också.
Att många “gamla” saker håller bättre är lätt en bild man får när man har några gamla saker som överlevt länge tillsammans med massa nya då en del slits ut.
Alla gamla som aldrig höll finns inte kvar i samplet då…

2 gillningar

Går 7-10 km per dag (10 - 15k steg) och har svårt att hitta skor som sitter bra (har rätt breda fötter). Köpte tidigare Asics från UK till ett skapligt pris, men svenska priser är ju horribla.

Salomon hade jag en modell som hetter Pearl GTX som jag köpte fyra stycken av. De höll 6 - 12 mån.

Mina Icebug kängor har börjat ta in vatten vid tåpartiet.

Förr körde jag skor tills de föll isär totalt efter många år.

Absolut kan det vara så, men har inga moderna exempel som är mer än säg fem år. T-shirts och kalsonger som ligger i rotationen klarar sig inte länge.

Tycker alla skor jag har i 47 går sönder snabbt men de i 48 håller länge. Men det är nog bara en slump :). Generellt sett tycker jag billigare “finskor” är de som håller sämst.

Annars tycker jag nästan skor håller bättre nu än för 10 år sen, hade ständiga problem med att sulan släppte förut.

Köper alltid (men sällan) ”dyra” skor.
Har flertalet Chelseaboots från RM Williams, lågskor från Crockett&Jones etc. Har ett femtontal skor som snurrat i nästan tjugo år nu.
Tricket är att köpa kvalitet.

För träningsskor har jag accepterat att ett par löparskor håller en säsong som löparsko och kanske en-tre säsonger till som allmän promenaddoja.
För trekking/walkingskor köper jag Lundhags, Meindl, Garmont, Mammut etc. Alltså märken som är kända för sina funktionella plagg.
Salomon gör det mesta i plast och håller därefter.

Det du beskriver skulle vara ett stort steg upp för mig.

Jag har samma känsla. Jag går väldigt mycket, och köper skor med kraftiga sulor, men likväl slits de ut.

Skorna på bilden är sen senhösten förra året. Mindre än ett år. Ni ser hur tjocka sulorna var (ovan vänster om logga). Skorna kostade 140€ så väldigt surt. Och alltid samma. I övrigt är skorna som nya, bara sulan som är som ett suddgummi.

Jag brukar lyfta på foten när jag för den framåt :smiley:

3 gillningar

Näeee, låter jobbigt :monkey::clown_face:

Team Dr Martens checkar in :wink:

Riktiga läderskor med sydd (och relativ hård) sula vinner matchen i alla lägen. Sedan bör man sköta skorna och varva skor, så torkar de inte ut.