Skechers har räddat mina fötter då jag är ute och går mycket. Tidigare långa perioder med inflammationer i ligament i hålfoten så fick hålla på och tejpa fötterna under perioder.
Hållbara vet jag inte om de är. Sköna men sulorna på min favoritsko är som suddgummi. Antar att material anpassas så skor inte håller så länge. Kanske för att sälja mer. Kanske för att det blivit mer och mer mode även i sport/fritids skor så de inte behöver hålla så länge.
”Finskor” använder jag i princip inte längre sedan jag lämnade jobben som gjorde att man satt fast i kostymträsket. Har fortfarande kvar ett par handgjorda från Kina 2010 för undantagen då det behövs. Tror de håller resten av livet typ. Kvalitet kostar men håller också.
Rent krasst är ju skor något man får betala rätt bra för om man vill att de ska hålla.
Jag kör löparskor en säsong som just löparskor, sen mån säsong till som promenad/sneakers och år tre är de trädgårdsarbetesskor…
Vandrarkängor och outdoorskor köper jag Scarpa, Lundhags, Meindl och liknande och undviker textil/membran utan kör på läder. Det håller väldigt mycket längre.
Till vardags kör jag med chelseaboots från RM Williams, övriga skor från Crockett&Jones, Loake eller liknande tillverkare som faktiskt tillverkar skor på ett vettigt vis. Dyrt ja, men jag har tre RMW som jag köpte 2007 och ett knippe kostymdojor från C&J som hängt med sen jag började jobba för tjugo år sen. På köpet är de snyggare och skönare än plastskiten från Ecco, Rizzo, Vagabond et c.
Jag har kanske bara haft otur då. Det är sulan som spricker. Lädret och komforten är det inget fel på.
Skechers är min “vardagssko” eller “asfaltssko”. De är lätta och har bra svikt. Men även de var bättre förr. Kanske är det bara jag som blivit gnällig?
Har köpt Reebok walkingskor men gett upp på dem, jag tänkte skor för 1,5-2k borde hålla bra men de höll bara 1-2 månader sen läkte de som såll (spricker av utnöttning mellan tår och resten av foten). Först trodde jag att det var måndags ex och köpte nya. Sen andra vändan kom jag på att reklamera dem men de höll inte ändå. Måsta säga att jag tycker ”gympa” skor idag är katastrof dåliga. Brukade förr köpa nytt par efter två år för 500kr-1000kr (sen kunde jag ha de gamla som löparskor under sommaren i två år. Då hade jag de till tre träningar i veckan plus match (handboll).
Fast nu var det ju inte mina gamla handbollsskor jag klagade på. Då de höll utan problem. Sen om jag tagit skada, vet inte skulle tro jag har större problem än användandet av dåliga skor vid lite löpning.