Fotbollsskor - hur mycket får det kosta egentligen?

Vi har en stökig diskussion här hemma gällande fotbollsskor med hög prislapp. I den ena ringhörnan står jag, ensam, och känner mig irriterad av smart marknadsföring. I den andra ringhörnan står 13-årige sonen och hans mor, där sonen tror att fotbollsskor med ”Elite” i namnet gör skillnad på riktigt. Hans mor kanske inte håller med om det men förstår känslan i att ha något extra och liknar det vid att jag inte vill ha en medioker TV.

Det finns tydligen bra fotbollsskor med Pro i namnet för ungefär 1500 kronor och så finns det skor som kallas Elite som kostar runt 3000 kronor. Skillnaden är att de är ungefär 20 gram lättare med material som gör att du känner (?) bollen lite bättre, du får lite mer kontroll. Elitskor har sämre hållbarhet så kostnaden blir högre än bara prisskillnaden.

I min värld är det här en hederlig marknadsföringsbluff. Finns inte en trettonåring på någon nivå som spelar bättre med ett par Elite. Fotboll är ingen dyr sport i övrigt så jag ska väl inte klaga att han valde just den sporten, men för mig är det en principsak. Jag avskyr att köpa något så dyrt om det inte finns mätbara och verkliga skillnader gentemot motsvarande billigare produkt. Visst, 20 gram är mätbart men oavsett, jag känner mig lurad.

Hur tänker ni? Är jag snål och fyrkantig? Eller har ni också gränser när ni tycker att priset på en produkt blivit så löjligt dyr att ni vägrar köpa den av ren princip trots att ni har råd?

6 gillningar

Jag brukar alltid säga i sådana situationer:

• Jag kan tänka mig betala de för 1.500, om du vill ha de för 3.000 då behöver vi skapa en plan för hur det ska gå till, t.ex. genom att du behöver göra X, Y och Z?

Då ger man barnet en möjlighet att påverka sin situation. Min tonåring konstaterade att när man fick 250 kr för 4 timmars jobb så var det inte värt 24 timmars jobb…

18 gillningar

Låter dyrt, kanske kan ge som julklapp eller födelsedagspresent? Finns det begagnade som någon köpt och knappt använt?

Kan inget om fotbollsskor men när det kommer till vandring och löparskor är det enorm skillnad på 1500 och 3000 sek skor.

Finns det verkligen ingen mer skillnad, dämpning, grepp? med mera.

Frågan är ju också hur ser er ekonomiska situation ut? Har ni råd med så dyra skor och det skall ställas i relation till, hur intresserad är grabben av fotboll? vad blir kostnaden per timma när han har skorna på sig.

Ett alternativ är ju att du/ni lägger 1500-2000 och grabben skjuter till resten själv.

2 gillningar

Barnets mamma här!

Vår son har en passion i livet - fotboll! Han lever i princip i sina fotbollsskor.

Till saken är att sonen ska få ett par av sin farfar och vi betala ett annat par, därav tycker jag att sonen gott kan få ett par av oss. Han har tidigare kört i begagnade skor förutom det senaste paret, så det är inte så att han får nya hela tiden.

Vad gäller det ekonomiska har vi gott råd. Den enda kostnaden vi har annars för fotbollen är en medlemsavgift på 400:-/år!

Jag tycker det är löjligt att sonen ska få stå tillbaka för att pappan har principer. :roll_eyes:

6 gillningar

Det är absolut en bra sak att dela på kostnaden med sitt barn. Och han har egna pengar som han kan skjuta till (utan arbetsinsats tyvärr). Men jag känner någonstans att det inte handlar om pengarna längre utan om mina principer, att det räcker nu, det blir löjligt. Ett par skor kan inte kosta hur mycket som helst varken i material, tillverkning eller forskning. Någon skrattar hela vägen till banken.

Jag kan också känna att nu när vi bara har ett barn kvar hemma så börjar vi alla förlora respekten för pengar. Vad gör det med ens barn?

Edit. Han har andra fotbollsskor än skorna på bilden ovan så det är en partsinlaga, han gillade dem och har själv valt att köra med dem till det skicket. :sweat_smile:

2 gillningar

Som någon som spelade fotboll på ganska hög nivå i ungdomen (elitläger, etc) så kan jag iaf säga att det finns nästan 0 koppling mellan priset på folks skor och deras prestation på planen.

Det bästa är egentligen att testa olika skor först utan att ens titta på prislappen… man ska inte tro att de dyraste automatiskt är de skönaste.

De flesta av mina skor var i mellanprisklassen och jag tänkte aldrig att jag skulle varit bättre med dyrare skor. Jag bara tog dom som kändes sköna och hade ett vettigt pris och sen tänkte jag aldrig mer på det.

14 gillningar

Jag håller med mamman här, men av logiska skäl.

Det här handlar inte om att elit-skor gör barnet tekniskt bättre, utan om upplevelsevärde. Vi vuxna köper saker som ”känns rätt” hela tiden, en dyrare iPhone, pennor, mekaniska tangentbord, etc. Inte för att de objektivt gör oss drastiskt bättre, utan för att de gör vardagen roligare och ökar motivationen.

Sonen använder de här skorna varje dag och de är en del av hans identitet och passion. I det sammanhanget är det faktiskt rationellt att låta känslan väga tungt.

Det är inte slöseri när det ökar glädje och engagemang.

Så nej, mamman belönar inte konsumtionshysteri.

Hon belönar driv och kärlek till en sport.

I vissa kategorier är det funktionella värdet extremt relevant, exempelvis ett par arbetsskor som ska hålla i tio år eller en maskin som ska producera något exakt.

Men fotbollsskor för en ungdom är inte en ren funktionsprodukt, utan en upplevelseprodukt + motivationsverktyg.

6 gillningar

Team pappa! Visserligen vore det förstås ingen katastrof om ni köpte de (svin)dyra skorna, men jag har svårt att se att de skulle vara värda det priset.

2 gillningar

Jag skulle lägga min röst på Copa Mundial. Läder ger bra känsla och håller fötterna varmare på höstkanten. Håller i många år också.

Kanske föreslå att sonen satsar på hockey eller hästar i stället? :wink: (Obs ironi)

Nog att jag är sparsam och förstår värdet av pengar, men ett köp av skor per säsong, om pengar finns, kan ha ett fint symbolvärde.

Gissar att sonen har fotboll som sin största hobby? Vad kostar den per månad om ni slår ut årskostnaden på 12?

Sen kan motprestationer vara rimligt, fick själv hjälpa mamma och pappa samla mask och stapla ved i utbyte mot vissa lite dyrare inköp.

Sen är det en annan sak om ni har små marginaler och får vända på varje krona. Men gissar att utrymme finns, annars skulle inte tråden skapats.

4 gillningar

Fötterna växer väl fortfarande när man är tolv, så mer än en säsong kanske blir knepigt ändå?

1 gillning

Team pappa här!

Jag hoppas sonens identitet är att han spelar fotboll och inte vilka skor han har :blush:

Skor i den åldern är väl förbrukningsvara?

Och jfr med tv haltar, dels för att det är något pappa köper för sina pengar, dels för att det är något man kan ha i plus tio år.

4 gillningar

Jag undrar hur man kan köpa sportskor till ett barn för både 1500 och 3000 kr …? Eller till en vuxen för den delen.

Ja, jag har två barn i liknande ålder. De får 95% av sina kläder och skor från Sellpy, i princip undantaget underkläder, och rejält in på sina ISKs istället. Lägg en bevakning på Sellpy eller Marketplace och köp det som är någorlunda rätt. Var ute i god tid och köp off season.

För mig är det irrelevant om man har råd eller ej.

Tror detta synsätt även hjälper dem att vara smarta med pengar den dagen de själva tjänar dem. Mina barn är betydligt mer medvetna om privatekonomi än sina kompisar vid det här laget.

7 gillningar

Om det är anledningen till att hålla tillbaka på skorna så är det givetvis okej, men du behöver inse att detta är ett högst emotionellt argument från din sida. Ska du ha bra skor är du i stort sett aldrig under 2000 SEK och du är ofta runt 3000. Du kan fråga vem som helst som tränar semi seriöst och någon gång fått problem med fötter eller knän.

Räknar du sedan in sulor på det så är det 700-2000 sek extra.

Kostnaden i sig är “rimlig” det är vad ett par bra skor kostar.

Jag löptränar 2-3 dagar i veckan, korta distanser. Efter att ha fått problem med båda hälsena, höfter, knän samt hälsporre. pratade jag med en sjukvårdsgymnast på en rehab avdelning. Fick tomma blickar när jag visade mina 3 år gamla skor som kostade runt 1200.

“japp där är anledningen”

Har sedan dess varit väldigt noggrann med skor och sulor med mera. Jag lägger 3100 med 12-18 månaders mellanrum på ett par skor med sulor.

Då finns det bättre varianter, men jag tycker dessa är väldigt sköna. Mina kompisar som springer mer seriöst byter skor med 9-12 månadres mellanrum samt har några som kostar mer.

Detta gäller ju för löparskor och dylikt. jag har ingen koll på fotbollsvärlden, men saker brukar bli dyrare när man nischar. vilket detta är.

3 gillningar

Det är ju klart det känns orimligt med så dyra skor, men samtidigt så används det ju flitigt. För två säsonger sedan köpte jag nya slalomskidor och pjäxor åt dottern. Växer ju som ogräs så i vintras var det dags för nya pjäxor igen. Och det är ju ingenting som används varje vecka…

Ta det vid köksbordet istället för på RT :sweat_smile:

2 gillningar

Ska du ha bra skor är du i stort sett aldrig under 2000 SEK och du är ofta runt 3000. Du kan fråga vem som helst som tränar semi seriöst och någon gång fått problem med fötter eller knän.

Du kan inte jämföra med löpskor. Alltså det är typ 0 dämpning i ett par fotbollsskor oavsett pris.

6 gillningar

Ett stickspår, men det var en väldigt låg timpenning! Är det du som ger den så tycker jag att du ska höja lönen. 100 kr timmen är normalt i tonåren, tex när de barnvaktar.

Sommarjobb i idrottsföreningen. Resten gick till lagkassan. Betalar 100 kr netto i timmen hemma :flushed_face:

2 gillningar

Låt oss avgöra detta en gång för alla.

• Team Mamma har rätt
  • Team Pappa har rätt
  • Jag vill hellre diskutera valutarisk
0 röster
11 gillningar