Stora löparskor-tråden | Vilka löparskor använder du?

Som löpare blir man ju då nyfiken på om du köpt ett par maratontävlingsskor och inläggen kostar 500 eller om du köpt ett par mängdsträningsskor och att inlägg kostar 1500?

Man kan aldrig ha för många löparskor. Oerhört hög marginalnytta.

3 gillningar

Skorna kostade 2k och inläggen 800 sen skulle skorna behandlas och lite sådant, landade på nästan 3k.

Är inte ens löpare… ska ha dom när jag gymmar men försöker få in några mil om året iallafall i löpning.

Ok. Bränn inte löpardojorna helt på en massa gymtid bara. Moderna dyra löpardojor karaktäriseras ofta av att de har ganska mjukt mellanskum som ger fjong i steget, men kan bli trötta snabbt. De jag har som mängddojor (Novablast) är t.ex gudomliga i början men efter ca 40h börjar de kännas lite mindre energiåtergivande och efter 80-100h upplever jag dem som slut (känns mjuka, men man trampar genom eller något och fjonget är borta).

Lite mindre belastning på gymmet dock kan jag tänka om man inte står och gör marklyft hela dagarna (och det skulle man nog inte göra i novablast, väldigt instabila och hög drop)

Kör marklyft i strumpor :triumph:

Funderar dock på att köpa ett par separata skor för detta.

Vi vet ju sedan tidigare att det är hög marginalnytta på skor, så naturligtvis måste du göra det :slight_smile:

1 gillning

Vilken rolig tråd som jag inte förväntade mig stöta på på RT :slight_smile: Löpning är min stora passion och har så varit sedan jag var 15 år (30 år sedan, huga!). I takt med att andra passioner och hobbys har kommit och gått så har löpningen bestått och jag tävlar fortfarande vid 45 års ålder, om än i veteranklassen. Att lägga pengar på löparskor är således inget jag ens reflekterar över och det är i särklass största utgiftspost gällande konsumtion.

För den som “bara joggar” så duger ett par vanliga löparskor utmärkt, Värre blir det om man springer intervaller. Etter värre om man tävlar. Här är min nuvarande uppsättning skor för olika ändamål (tillsammans med med pris):

• Lugn distans/långpass: Hoka one one clifton (1500 kr)
  • Tröskelpass: Asics DS trainer (ca 1500 kr)
  • Snabbare intervaller på grus/asfalt + tävling bana 5000-10000m: saucony Type A (1000 kr)
  • Tävling bana 1500-3000m: Nike ZoomX dragonfly (1700 kr)
  • Tävling landsväg: saucony endorphine pro (2600 kr)

Distansskorna håller ca ett år, övriga 2-4 år, beroende på hur mkt jag tävlar och springer intervaller

7 gillningar

Vet inget om inlägg, har aldrig haft några sådana. Springer mest i olika Mizuno-modeller för de har passat bra på mina fötter. Ett par brukar kosta runt 1200kr på nätet. Icebug när det är ishalka på vintern. Springer varje dag året om och nöter ut oftast ut skorna genom att mönstret under försvinner. Alla pass utomhus, går aldrig på gym.

Så mina skor är:

• Mizuno Wave Rider, har även ett par GTX när det är blött ute
  • Icebug Newrun Bugrip GTX

Brukar ha två par aktiva av de första, köper senaste modellen via nätet när jag bara har ett par som är OK och inte för slitna undertill. Blir nog runt 100 mil innan jag byter ut dem.

Springer bara för hälsan men gör under 45 på milen och runt 21 på 5km, OK då jag är nära 60.

6 gillningar

Med tanke på hur mycket du verkar springa så fattar jag inte hur du kan få ut ett helt år på ett par clifton? Eller du kanske tävlar på rutin och inte kör så mycket volym längre? Har haft problem på 5/6 med att de kollapsat på inre del av sula, dvs mellansulan är platt när man börjar men efter 60-70 mil så har det kännts som att sulan kollapsar och blir typ V-formad för mig vilket känns helknepigt för foten. Eller så har jag bara svaga fötter.

Lista för mig blir

• Lugn distans/långpass: Asics Novablast, Nike Invincible
  • Löpband: NewBalance Rebel 2, Saucony endorphine pro
  • Tröskelpass/intervaller: Asics Novablast, Saucony Speed
  • Tävling landsväg: Asics Novablast, Saucony Speed, Saucony endorphine pro, Nike Vaporfly Next% 2

Kanske märks att jag gillar novablast…

1 gillning

Jag gymmar (och marklyfter) i ett år converse jag köpte för ca 8 år sedan. Har även ett par tyngdlyftningsskor för knäböj och bänkpress (och det blir såklart hela pass med dessa skor om jag börjar med bänk/böj). Skor räcker ju oerhört länge för detta syfte, slår du ut kostnaden har jag inte betalat många öron per pass för mina.

I mitt excelscema med budgetuppföljning har jag kategorier

Hushåll
Bil
Jobbrelaterat
Dyr hobby
Löparskor (som nu brukar vara högre post än Dyr hobby)
Övrigt (ofta 0)

Haha, kunde ha varit min lista.

Lugn distans/långpass: Asics Novablast 2, roterar med New Balance Fresh Foam More v3
Tempo: Saucony Endorphin Speed 2
Tävling: Nike Vaporfly Next% 2
Trail: New Balance Fresh Foam More Trail v2

Hade jag endast kunnat äga ett par skor skulle det vara Novablast 2 (men 3:an är på väg och kommer bli ännu bättre).

Konsumption? Jag ser det som en investering …i hälsan. Som min kollega brukar säga. Det finns inga bättre investeringar än i sin egen hälsa.

2 gillningar

Min filosofi för att hålla mig frisk och hel även vid lite större mängder löpning är att se till att jag inte väger för mycket (BMI på ca 22-24), samt är noga med att träna in ett effektivt och skonsamt löpsteg med framskjutna höfter, utan hårda hälisättningar och inget studsande upp och ner. Då spelar skorna inte lika stor roll längre utan man kan tom springa med sk ”barfotaskor” om man vill.

Jag har just nu ett par slitna Nike Pegasus som kostade ca 800kr för ett par år sedan. Sulan är sliten fram men har nästan nytt mönster i hälen.

Ska även tillägga att jag är lite periodare med löpningen. Vissa perioder springer jag ca 5-6 mil i veckan för att sedan hamna i andra sporter och knappt springa alls och sedan komma tillbaka till ”the king of excercises” igen

1 gillning

Altra för hela slanten! Breda & ger foten bra med utrymme & zero drop.

3 gillningar

Jag har icebug i olika varianter och köper fler av dem. Har lyxen att köpa dem till 50 % rabatt.

Utöver icebugen har jag just nu tre par som jag inte ens vet namnet på. Köpte på en utförsäljning och tog de som var sköna.

Strävar efter att springa varje dag för att i första hand nå 365 dagar i rad. När jag sprungit sisådär fyra månader i sträck så missar jag någon dag och får börja om min räkning. Skam den som ger sig.

Efter att jag började springa varje dag, där grunden är 20 min jogg, har jag inte längre problem med benhinnnorna som jag tidigare haft.

Jag är inte intresserad av att tävla men kan göra lite fåniga saker såsom att ta en morgontur samma dag som något stort lopp och tänka att det är min variant av det loppet.

Ser det som lyx att få vara ute varje dag. Springer mycket i skogen förutom nu då, då det är myggigt. Nu blir det landsvägen och lite grus. På vintern snöröjer vi joggingvägar ute på vår åkermark där jag springer med pannlampa eller i fullmånesken ibland.

3 gillningar

Samma här. Hade jättestora problem med benhinnorna för ett antal år sedan. Helt borta fast jag springer mest på asfalt och varje dag.

Är dags för pannlampan vilken dag som helst nu, solen går ju ner innan 21, kolsvart vid 22. Känns lite konstigt när det är 30 grader ute på dagen.

3 gillningar

Lugn distans/långpass: Brooks Ghost 14
Tempo: Brooks Hyperion Tempo
Tävling: Nike Vaporfly Next% 2
Trail: VJ MAXx (VJ är enligt mig helt överlägsna inom trail)

Spring fortare. :laughing:

2 gillningar

Nu kan inte jag springa på grund av min stelopererade fotled. Men köper oftast löparskor på grund av de ergonomiska aspekterna.

Jag gillar Topo Athletics skor, rymlig tåbox i en rad olika modeller. Finns både med 0 drop och upp till 5 mm drop, med minimal sula upp till mer dämpade.

Köpte nyligen deras nya modell Specter, klockren för mig då den har lite rullhjälp, 5 mm drop och bra dämpning. Lite som en hybrid av äldre Hoka One One och Altra. Jag använder elastiska skosnören för att minimera värken från mina nervskador (operationsskador).

Jag hoppas fler svenska butiker tar in märket, tror det är nästan bara Bikester som säljer dom här. De är riktigt sköna. :blush:

Har ett par Nike Vomero. Inga inlägg. Köper nya vartannat år ungefär.

Löpning är min enda aktiva träning, dock på entusiastnivå. Jag kan inte uppfatta när sulan blir gammal osv.

Fick ett par Nike första gången jag var på löplabbet (2013) och gjorde deras godtyckliga mätning av löpsteget, och har bara förnyat samma skomodell utedansbanan dess.

Har funkat bra för mig. Man kan säga att min träning snittar en årskostnad på 2000 kr (inklusive träningskläder och Apple Watch).

Det hjälper tyvärr sällan. Jag springer relativt snabbt men myggen sätter sig på armar och ben ändå.