Sett att det finns en del löpare i forumet, kul! Vad tycker ni är de bästa förhållandena för att få till en riktigt bra springtur? Eller tycker ni det är skit samma och bara kör?
Själv har jag märkt att förmiddag verkar funka bra, allra helst innan lunch och med en lätt frukost. Har alltid haft svårt att springa efter matintag, förstår inte hur folk klarar det
Springer året om men föredrar nog en fin höst eller vårdag, 10 grader och sol
På morgonen/fm före frukost (ja, man dör inte av att bränna lite glykogen och fett)
Lagom varmt (15 grader-ish)
Torrt om fötterna
Glad hund
En egen spaning jag gjort är att jag kan bli riktigt pigg i benen och kroppen i allmänhet precis innan en förkylning bryter ut. Nu ska man ju undvika träning vid förkylning, men det här är alltså innan man ens förstått att man börjar bli sjuk. Det märker man först dagen efter. Inte hittat någon litteratur som stödjer detta så antingen är det inbillning eller så är jag unik. Kan också vara så att jag egentligen förtjänar ett nobelpris.
Har upplevt samma sak flera gånger. Känt mig riktigt stark på löprundan och så vaknar man nästa morgon med ont i halsen.
Den perfekt löprundan för mig är på eftermiddagen 16-17-tiden med ca 15 grader i luften.
Gärna efter en regnskur.
Kul ämne. Jag har behövt fundera på detta och anpassa mig till medelhavsklimat. Jag tycker detta är perfekt numera, “this is the way”:
Tid: Morgon så tidigt som möjligt, men blir efter skollämning och hundpromenad, så typ 10-11, helst lite tidigare om det går. Hunden träffar ibland roliga kompisar så det kan även bli något senare … På kvällen är det oftast varmare. Har funderat på att jogga innan frukosten, men vi går ändå upp 07.00 för att bara hinna klart med morgonstöket i tid, så hittils har det gått bort.
Mat: Jag tar bara något väldigt lätt vid frukosten, typ en frukt. Sedan större brunch efter löpningen.
Temp: Över 24 grader kör jag 30 längder sim i poolen istället. Höst-Vinter-Vår kör jag oftast i 19-21 grader och sol, vatten på ryggen (camelpak), visera (typ öppen keps, endast som ett pannband med skärm) och Syntetiska (nätliknande) jogging tshirt och shorts känns bäst och är svalare.
Helst längs havet, men löper även ibland i bergen eller andra ställen.
Kör bara nyheter, poddar och ljudböcker på hundpromenader, det är musik som gäller för löpning
Tillräckligt varmt för kortbyxor och kortärmat, kanske strax över 15 grader.
Eftermiddag eller kväll.
Friskt fuktig luft, inte kvav.
Ätit för några timmar sedan. Nästan lite hungrig.
Fin miljö. Skog. Grusvägar eller stigar. Inga långa raka asfaltsrakor.
Ingen mobil. Ingen klocka. Inga grejer med mig.
Jag springer helst innan frukost. Tror mest det är en vanesak.
Lämna barn - ta en löprunda- avsluta med en snabb dusch och en härlig frukost i lugn och ro medan datorn snurrar igång. Sen kan inget gå fel den dagen.
Optimala förutsättningar är sval höstluft och vacker natur.
Kände mig ovanligt stark förra söndagen, förkylningen var ett faktum dagen därpå…
Men annars finns det ju så många olika förhållanden/förutsättningar som kan sätta guldkant på löpturen. Själv har jag helt å hållet fastnat för att springa i skogen. Skyddat mot både gassande sol och blåsigt väder. Man får kika vart man sätter fötterna och glömmer tiden på ett annat sätt än på en asfaltsraka.
Blir extra glad när jag upptäcker nån fin plats, ett svampställe eller ny stig som gör att jag ”lär mig skogen bättre”. Flummigt och naturromantiskt men ja, så har det blivit för mig de senaste åren.
De kommande veckorna ska jag försöka få syn på havsöringslek i den lokala bäcken på löpturen
Kul med så många olika inspel!
Jag brukar oftast lyssna på musik men har tänkt att jag borde köra mer utan lurar. När jag testar utan lurar då och då så tror jag att jag ska grotta ner mig i mina tankar eller supa in naturen, men det slutar alltid med att jag ändå tänker och lyssnar på min egen andning
Helt klart vinterlöpning eller nästan allt höstväder. Babet var riktigt skoj men också läskig att ge sig ut i.
Gillar alla väder egentligen. Men krispiga morgonar är svårslagna även om midnattsturerna har en otrolig charm i tystheten och stjärnorna.
Mycket långsammare, sedan efter ett tag brukar man kunna öka. Det hjälper att inte äta sig proppmätt också haha. Brukar dela upp min måltid i två omgångar hellre om jag måste springa dirr efter maten.
Samma här. Flåsar som att jag håller på att avlida så det blir att jag sänker takten omedvetet. I med lurar och typ AC/DC - Thunderstruck så håller man tempot.
Tid på dagen kan vara när som helst, men helst inte efter 20:00 (är kvällstrött ). Under 10 grader helst, kanske lite lätt bris. Av livspraktiska skäl springer jag främst sen em/tidig kväll. Podd eller ljudbok i öronen.
Tipsar om dessa som gör min träning bättre . Jag har testat dem både för simning och för löpning nu, helt grymma. Det är enkelt att switcha mellan Bluetooth och MP3 läge (Bluetooth funkar inte under vattnet) och själva teknologin med bone conduction fungerar över förväntan. Dock kan man inte förvänta sig samma ljudkvalitet som fås av vanliga hörlurar. För träning är de det bästa jag hittat. Vid front crawl där man håller sig mestadels under vattnet är det super härligt ljud.