Stora löparskor-tråden | Vilka löparskor använder du?

Om man är vanemänniska och kör på samma sko så är ett sätt att man köper ett nytt par långt innan man tänkt byta, så man kan jämföra med ett nytt par lite då och då. Ibland känns markant skillnad direkt när man bara går omkring, och ibland kan man märka skillnaden om man tar en kort runda.

Jag brukar smyga in ett nytt par genom att jag använder dem på långpassen i början och fortsätter på de kortare med de äldre där de fortfarande funkar.

Ett sät är att man köper en ny [quote=“Ibish, post:19, topic:39241”]
Löpning är min enda aktiva träning, dock på entusiastnivå. Jag kan inte uppfatta när sulan blir gammal osv.
[/quote]

Än värre: Svärmar av hjortflugor. Har en passage 500m från hemmet där det kan finnas enorma svärmar. De brukar ta häng på mig nästan hela vägen hem, en del som fripassagerare i mun och näsa. Förtvivlad oplanerad slutspurt i uppförsbacke med viftande armar

Jag har också en stelopererad fotled, och kör Hoka för rullet. Är alltså Topo Athletics något jag ska titta på framöver? :grin:

1 gillning

Jag gillar dom skarpt som vardagsskor.

Men allas fötter är olika och min fotled är stelopererad i flera omgångar och i flera delar av foten. Så min fot är extremt oflexibel.

Men Topo får ofta bra recensioner på youtube av många löpare, så kan vara värt att prova.

Själv löper jag inte, så jag kan bara ge feedback om hur de känns som vardagsskor. :blush:

Men de är ett lite okänt märke, så ville tipsa!

1 gillning

Kul tråd!

Har sprungit mkt förr men nu är det betydligt mindre och utan kilometertider pga hund och livet i övrigt.

Tyvärr breda framfötter vilket är ett gissel när man ska köpa löparskor ff a om man vill att de ska hålla.

Älskar saucony kinvara och hann springa ett gbg-varv i dem innan plantarfasciorna sa ifrån.

Nu behöver jag bra grepp pga dragande hund och underlag.

• Saucony peregrine eller kinvara dagligen på långpromenader
  • Hoka one one speedgoat GTX på jogging/löprundor. Hittade ett par i min storlek för 1200 spänn till utförsäljning i våras - sjukt nöjd :grin:

Visste ni att “one one” i namnet ska uttalas typ “åh nej åh nej”? Kan ju passa de som tycker det är jobbigt att ge sig ut på löprundan :laughing:

1 gillning

Och vill man störa en del i sin omgivning så ska man uttala nike och adidas korrekt, dvs neäj-kee och addidaaas. Kidsen här verkar typ ta fram skämskudde när jag kallar skorna vid sina rätta namn (vilket då naturligtvis föranleder extra tydligt uttal)

Intressant nog så har Hoka droppat Ånäj Ånä, heter bara Hoka sedan de köptes upp för ett tag sedan.

2 gillningar

Uppköpet kanske förklarar varför skorna blivit smalare och smalare för varje modell. :upside_down_face:

Hoppas de släpper någon modell med bredare framfot igen, för jag gillade deras tidigare modeller. :blush:

Kanske så. Fick för mig att uppköpet var nyligen, men det var visst för nästan 10 år sedan, och det är väl inte osannolikt att de blir mer och mer standard när det ska försöka säljas volym inom Deckers.

1 gillning

Nike Air Zoom Pegasus 37.
Är inne på mitt tredje par Pegasus och byter upp mig till den modell som finns i butik när skorna passerat 100 mil, brukar ta nästan ett år för mig och skorna är rätt ”färdiganvända” då.
Springer cirka 2-2,5 mil i veckan till vardags när jag lyckas hålla mig frisk (småbarnsförälder).

Jag är nöjd med skorna, väldigt allround som får stå för alla olika pass. Långa som korta, intervaller som distans. Borde kanske ha olika skor till olika ändamål, men jag orkar inte klydda. Dom funkar och jag är skadefri så då får det gå.
Passar mig som har neutralt löpsteg och väldigt blandat underlag: asfalt, grus, stig.
Prismässigt ganska schyssta, ca 800kr på rea eller runt 1200 till fullpris. Försöker givetvis tajma en rea :smile:

Som löpare använder jag även en Garmin-klocka där man kan lägga in vilken sko man använder vid löprundorna, väldigt lätt att hålla koll på antal mil som skorna fått hänga med på.

Kan för övrigt inte springa utan min klocka numera, för då räknas det inte! :joy:
Milen måste ju in till statistiken!!
Skämt åsido så måste jag slå ett slag för en träningsklocka, oerhört stor motivationshöjare för
löpning och träning i allmänhet. Värt varenda krona!

3 gillningar

Har du testat Altra? Breda & väldigt bra hållbarhet!

2 gillningar

Aldrig hört talas om. Får kika på dem :blush:

Tänk på att Altras grej är 0 drop (och bred tåbox), många som får problem om man byter till sådana löpskor utan infasning. Lite av en vattendelare huruvida man trivs med dom.

Om jag kommer ihåg rätt så flyttar 0 drop (eller lägre drop i allmänhet) viss belastning från höft/knä till vad och hälsena, så om man har mer problem med skador/känningar i höft/knä än de nedre delarna av benen så kan lägre drop vara till fördel, och tvärtom. Kinvara har ju ganska litet drop så att röra sig mot 0 borde inte vara några större problem.

1 gillning

Ja precis, är man ovan så är det bra att ta det lugnt i början. Mer påfrestning på vaderna framförallt.

Beställde ett par Pegasus 38:or nu precis, har inte haft modellen tidigare men ger de ett försök. Har varit borta från löpningen några år så kommer ha det kämpigt med att komma igång :slight_smile:

Saucony Triumph 18 för mängd. Nike Alphafly och Vaporfly för fart.

Kul tråd! :blush: Jag har precis plockat upp löpningen här i sommar och är på jakt efter nya skor. Köpte ett par Asics för ett gäng år sedan som behöver uppdateras.

Funderar på att gå till Löplabbet och låta dom analysera vilka skor som passar.
Är det värt det? Eller kan man lika gärna gå till Stadium och prova ut ett par som ”känns sköna” bara :sweat_smile: Har ju inte direkt så mycket preferenser än med drop osv… Kanske lika bra att bara gå till Löplabbet och få hjälp direkt och låta det kosta?

Kanske ska tillägga att jag har dålig koll vilket gör mig orolig att bli pålurad en massa dyrt jag inte behöver :slight_smile: Det är ju extremt mycket marketing-hittepå i skovärlden. Kommer verkligen knäna ramla av om jag inte har ENGINEERED MESH och PWRRUN och HOLLOW-TECH-teknik!? Bara punga ut med 2000:- och vara glad?

Eller är det skitsamma :sweat_smile:

3 gillningar

Människan kunde springa innan skon var uppfunnen, dock var det inte lika mycket asfalt då.

Olika mycket dämpning och olika sula beroende på underlag. Annars så neutral och utan krusiduller som möjligt. Men alla gillar olika.

Löplabbet är seriösa och bra, men ändå, nä (min magkänsla bara, gällandes analyser och liknande)

Den absolut största majoriten ska springa med neutrala skor, och springa med skor som känns bra när man sätter ner foten och kliver runt, med en tummes distans eller så från tå till skotopp (lite mer utrymme än vanliga skor vanligtvis, fötter sväller under löpning, och i nerförsbacke slår ärna tårna framåt så det måste finnas lite utrymme för att inte få blånaglar direkt). Svårare än så är det inte. Sen när du köper nästa par så köper du något annat för att få lite referenser och hitta vad du trivs med. Vi trivs i olika sorters skor. En del vill ha mer dämpning, en del mindre, en del vill ha trånga, en del vill lite mer slapp känsla, en del vill ha rocker, en del vill inte etc (och det märker man först när man gjort någon mil i skorna). Köp ett par bra skor av de stora spelarna (asics/nike/adidas/saucony/hoka/new balance/glömt några) och inte deras absolut billigaste generiska budgetskor. Ett par standard mängdträningsskor (daily trainer) tar dig långt (t.ex saucony truimph, asics novablast, nike pegasus, new balance 1080 etc, kollar man in dom i tester brukar det listas liknande skor).

Jag tror det var en av snubbarna i maratonlabbet (podd) som när de skulle lista 5 saker de skulle vilja ha vetat när de började springa som hade (parafraserat) “Jag önskar att jag visste de första åren att jag kunde springa i neutrala skor trots att försäljaren prackade på mig ett par stabilitetskor första gången pga pronering” (stabilitetsskor är ofta lite klumpigare där lite dämpning kompromissats mot stabilisering, samt att utbudet är mindre. Såldes på mer för 10 år sedan eller så men hypen verkar falnat, delvis för att det inte finns några vetenskapliga belägg för att stabilitetsskor minskar skador om man inte har extrem pronering)

5 gillningar

Tänker att det viktiga om man är “nybörjare” är att öka VÄLDIGT långsamt. Huvudet vill öka i snabbare takt än vad kroppen tål, man får ont i knän, muskelbristningar etc. Senor och ligament kan behöva ett halvår att vänja sig även om konditionen förbättras snabbt.

Ärligt talat tror jag det duger med ett par löpardojor från Lidl givet att man tillämpar det jag skrev ovan men man kanske ska ta ett mer traditionellt märke för att vara på den säkra sidan. Några fancy skor behöver man inte om man inte har problem med skador eller tänker sig att bli elitlöpare eller elitmotionär.

1 gillning