Stora löparskor-tråden | Vilka löparskor använder du?

Har sedan tre år Saucony Kinvara, lätta, lite mer plats fram för Hallux knöl. Dock slits de snabbare just för att de är så nätta. Men skönaste skon jag haft att springa i!

3 gillningar

Du får nästan alla bra mängdträningsskor för långt mindre än 2000, speciellt om du vet vad du ska ha då det ofta finns erbjudanden som man kan hugga på (novablast, triumph, kinvara, pegasus, ghost, etc). Det finns en anledning till att mina skor har de fulaste färgerna…När det kommer upp till 2000+ så brukar det handla om tävlingsskor (vaporfly, alphafly, endorphin, meta speed, rc elite). Nike Invinvicible är väl typ den udda då det är en mängdträningssko som kostar skjortan (fast jag får erkänna att den är jäkligt skön, lyckades hitta ett kap och slog till)

PWRRUN duger inte, du måste ju ha PWRRUN+, eller PWRRUN PB såklart :slight_smile: (dock så gör faktiskt skummaterial och uppbyggnad en stor skillnad i hur skon upplevs (och slits))

HOLLOWTECH är sauconys försök att göra sin stabilitetssko lite mindre “intrusive” och närmare en normal sko

Engineered mesh är namnet på en tygkonstruktion som har mycket luftgenomsläpp. Ganska vanligt nu, och skönt så länge det inte är -10.

1 gillning

Hehe tack för svaret. Ja jag raljerade mest över dom töntiga marknadsföringsnamnen :wink:

Får ta mig in och prova lite och kanske hälsa på Löplabbet ändå.

Jo, jag förstod det, ville bara ge lite mer kött på benen så du vet var du ska landa ungefär. Vore ju lite onödigt om man börjar med ett par Alphaflys (dyrast måste ju vara säkraste kortet) på sina första stapplande joggrundor.

3 gillningar

Ett par Saucony utan skoinlägg.

Några saker jag försöker tänka på är

-Separata skor för promenad och löpning
-Sport-strumpor i löparskorna för att minska risken att trasa sönder tyget i hälen
-Det är inte sträckan som knäcker dig, det är farten (kan springa med podd i öronen i min långsamt härliga fart)
-Ta jobbet som krävs för att rengöra dom, för det är lätt värt att springa i alla väder och lerfält😂

Enl Wikipedia flyger mygg 1,5-2,5 km/h.
Men du kanske springer in i dem?:grin:

Det spelar nog ingen roll när det är tätt med myggor, de sätter sig på armar och ben när de får chansen. Det har nog alla upplevt som tagit en löprunda inne i skogen där det finns myggor, man kommer inte undan om man inte har heltäckande klädsel.

Kanske det. Jag brukar klara mig helt när jag springer, men om jag promenerar eller står still blir jag ordentligt åderlåten.

Springfart? Jag ligger runt 4:30-tempo typiskt i skogen. Snabbare än myggorna i alla fall. Eller om det finns racermyggor just kring motionsspåren.

3 gillningar

Använder Asics Gel-Nimbus, stabil sko som dämpar bra på hårt underlag.

Köper nya varje vår, känns som en bra investering :athletic_shoe:

Som kraftigt överviktig är ju jogga/springa inte min bästa gren men jag är en jävel på att gå fort, långt och länge (aldrig mindre än 2 timmar eller 14-20km).
Vet inte hur många löparskor i de övre prisklasserna från de flesta av de stora skotillverkarna som jag fullkomligt mosat med mitt säregna löpsteg (tänk noshörning) och stor pronation.
Specialkonstruerade skoinlägg gjorde bara det hela än värre…

Men så för 7 år sedan snubblade jag över ett par Brooks Beast som löste alla mina tidigare skoproblem.
En rejäl sko med riktigt bred sula som utan att vara alltför tung verkligen hjälper mina fötter att bära upp min vikt utan att skon själv kollapsar.

Tyvärr har skon blivit fulare och fulare för varje år men man kan ju inte få allt här i världen.
Jag kan varmt rekommendera denna sko till ”löpare” med viktproblem - i mitt fall så räcker BMI-skalan inte till så jag betecknar den som dödlig.

Pris ca 1800-2000kr och kör 6 månader innan jag stoppar in fötterna i ett par nya.

3 gillningar

Jag har kommit igång med löpningen igen sista två somrarna, men jag har ett problem. Knäna protesterar då jag springer på asfalt. Det går bra i skogen med mina Nike Pegasus Trail GTX, men så fort jag testar springa lite mer på asfalt får jag i princip halvera distansen för att det ska funka. Testade med ett par “asfaltsskor” av märket Saucony, men det känns inte som att det hjälper. Är det skorna det sitter i? Eller något annat? Blir lite av en sommarlöpare om jag inte kan springa på asfalt under vinterhalvåret…

Jag har tappat räkningen på antalet pegasus jag har haft, springer nu i ett par 38, 25 mil har de gått nu och funkar bra. Jag har också varit ifrån löpningen några år, oerhört tungt i början men nu flyter det på bra så det är bara och härda ut. Löparklocka är som sagt kul för att kunna följa utvecklingen

Det kan handla om skor, Pegasus Trail har ju ganska rejäl drop på närmare 10mm medan t.ex Saucony shift och kinvara båda ligger på runt 4. Kanske vettigt att testa vanliga pegasus som har högt drop för att få bort skofaktorn. Lägre drop ska generellt vara lite snällare mot knän sägs det, men man vet ju aldrig.

Annars kan det ju vara att du ändrar löpsteget på asfalt. Jag vet själv att jag lätt springer mer aktivt i skogen eftersom jag måste planera fotisättning lite mer (där jag är i skogen), och att det gärna leder till att kadensen ökar etc. På asfalt kan jag nog lättare bli lite slö i steget

1 gillning

Tackar. Ska fundera på saken… känns lite dumt att köpa på sig ett par skor till, då mitt senaste inköp var misslyckat, men om jag lyckats lösa problemet med asfaltslösning så är det ju mycket värt.

Tveksamt om det är skorna. När jag började med löpning på riktigt hade jag mycket besvär med knän och framförallt benhinnorna. Jag skaffade de mest dämpade skorna jag kunde hitta med det blev aldrig riktigt bra. Sen fokuserade jag på att öka stegfrekvensen och mycket långsam upptrappning av sträcka och tempo.

Jag har inte haft några problem alls de senaste åren oavsett underlag som asfalt, betong etc, trots att jag kör löpning varje dag året om (runstreak). Och jag har skrotat skorna med hög dämpning och har numera bara normalt dämpade skor.

3 gillningar

tror ni alla blir lurade och att vilka skor du springer i spelar ingen vidare roll så länge det är nån form a sneakers/gympaskor. :ok_man: :ok_man: :ok_man:

Haaaareeee !

Absout går det. Går även springa pass i jeans (jag har testat). Återkom med rapport hur ett halvår med 10-milaveckor i jeans och sneakers funkar.

inte lika dyrt att köpa 1 par träningsbyxor/shorts för livet som att köpa nya skor varje år eller vad ni pysslar med

Var o en blir salig på sin tro… För mig spelar det stor roll vilka skor jag står, går o springer i. Det är inte samma sak som att det måste vara en ”värstingmodell”.