Som tips för oss då, vilka skor springer du i, och hur mycket?
Nike Pegasus 37. Funkar bra för mig 
har ett par ultraboosts jag köpte som vardagsskor några år sen som jag tänkt köra tills sulan ger upp men det är nog ett tag kvar dit. Några mil i veckan i olika perioder för att blanda ut med styrketräningen. Springer både i asfalt och “stigar”.
Det är vanliga gymnastikskor - Fascist!
”Det är vanliga gymnastikskor” ![]()
Så du springer i ett par ordentliga superdämpade mängdträningslöpskor alltså, och inte särskilt mycket.
Byt ut dina ultraboost till ett par sneakers, och dra upp löpningen till någon mil om dagen för att testa din tes.
När man har löpning som primärintresse så handlar det inte om vad som går, utan vad som ger en riktigt bra känsla och minimerar känningar. Jag har t.ex svårt att springa i Pegasus 37 som @anon19088942 trivs i då något inte lirar med min fot på den modellen, men det betyder inte att de är dåliga eller att jag är svag. Bara att många andra skor gör att passen blir trevligare för mig.
På tal om gympaskor, Almgren slog ju rekord på 3000m inomhus i gympaskor
Nu var visserligen problemet att Vaporfly fick epitetet “gympasko” så med Aftonbladets definition av gympaskor är det definitivt något man kan springa snabbt, långt och och mycket i.
innan dess sprang jag i nåt sånt här:
märkte ingen direkt skillnad. Men jag kanske springer för lite som du säger.
Om du springer flera mil i veckan med trötta skor utan att få problem, grattis till dig. Hoppas inte skadorna kommer plötsligt bara.
Själv springer jag i Nike Pegasus, får ut ungefär en säsong som mängdträningssko (5-8 mil/v), följt av 1-3 säsonger som promenadsko, och sen får de bli trädgårdsarbetesskor.
Inte svindyrt direkt.
Har man ingen volym, eller variation i löpning där man mixar dagar med fartpass och dagar med 25km på pajade ben där man vill springa på bomull, så blir betydelsen av skor desto mindre. Sen finns det en del som kan springa i nästan vad som helst oavsett, på samma sätt som det finns variation kring precis allt.
När jag springer kan jag acceptera självvald ont och smärta överallt utan fötterna, då det är en parameter som jag kan styra med något så enkelt som skoval.
Tack för alla era tips. I just mitt fall har det faktiskt hjälpt att satsa på nya skor. Köpte ett par Hoka One One Bondi X för mer än dubbelt så mycket som jag brukar lägga på löparskor, och nu kan jag springa en timme på asfalt, vilket jag inte kunde för två veckor sedan.
Förr i tiden köpte jag löparskor för halva reapriset ungefär den här tiden på året och sprang med dem i två år ungefär. Men det har aldrig funkat bra på asfalt. Nu kan jag bara springa på kvällarna, och då det blir mörkt är det inte läge att gå ut och springa i skogen. Därför känns det som en ganska bra investering att lägga 1 600 kr på ett par bra asfaltsskor som faktiskt gör det möjligt för mig att träna på kvällstid mer än 4 månader om året.
Men som sagt, jag har också klarat mig bra på halva reapriset löpardojor i många år så länge jag håller mig på mjukare underlag, och belastar man sig inte alltför mycket tror jag man kommer långt på det. Har betalat 400 - 800 kr för bra löparskor (för en halvkass löpare som mig) många gånger, och det har generellt varit väl spenderade pengar. Det är först då det inte funkar, eller då man får löpning som ett specialintresse, som jag tror det är värt att titta bortanför halva reapriset bingen då hösten kommer…
Köpte ett par Asics GT2000 10 med iläggsulor för hög hålfot. Riktigt nöjd, stort lyft jämfört med tidigare löpardojor. Hoppas bara mesh tyget håller över tid, de flesta dojor verkar ha mest tyg och jag tänker mig de håller sämre än tidigare generations rejäla tygstycken.
Rolig tråd, man kan aldrig ha för många par med löparskor. Jag har som policy att rotera mina skor varannan löprunda för att sprida ut belasningen på fötter och ben. Vill helst inte ha ett drop på mer än 5 mm.
Distans och lopp - Saucony Kinvaara 11, Hoka Mach 4, Altra Torin 4
Terräng och trail - Hoka Speedgoat 3, Topo Athletic Ultraventure 2
Snö och is - Icebug Pytho 6 Bugrip
Testade att köpa Topo då jag var ute efter ett par skor med Hokas drop och dämpning men med Altras tåbox, helnöjd så här långt (tog mig igenom ultravasan 90 utan tåskador)
Distansskorna brukar jag byta ut när jag har sprungit ca. 100 mil i dem. Terrängskorna byts ut när de blir skadade eller jag helt enkelt vill ha nya.
Hjälper det med sportstrumpor i skorna för att skona skons häl? Varför i såna fall?
Löplabbet påstod det senast så jag testar det, har inte kollat upp några studier på det.
Bra tråd! Inser att jag borde skaffa några nya.
Springer på asfalt/grus i ett par Adidas SL20 med en massa mil i sig, ett par desto nyare Icebug i skogen.
Hur gör ni för att ”hitta rätt” så snabbt och kostnadseffektivt som möjligt? Jag har inga problem med att lägga en större slant på ett par bra skor men vill inte behöva gå igenom 5 par skor á 2000:- innan jag hittar rätt 
- När man inte har så stor erfarenhet så är ofta de flesta skor helt ok om de passar
- Skor som inte är perfect match men ok blir skor för korta bulkdistanser
- Skor jag testar blint köper jag gärna i neutrala färger så att de kan bli vardagsskor om det skiter sig
- Man kan skicka tillbaka skor som man direkt känner är fel
- På jogg.se verkar man kunna sälja skor som man bara gjort någon runda i till bra pris
Efter att ha fått stora problen med Hallux Valgus (stortån pekar inåt och stortåleden blir en knöl som går utåt) har jag gått över helt till Altra.
Trail - Altra Lone Peak
Distanspass - Altra Paradigm
Tempo/intervaller - Altra Torin
Använder ininji tåstrumpor. Började med det till löpning vilket förebygger skavsår bra men trivdes i dessa så jag kör med tåstrumpor till vardags oxå.
Har helt gått över till skor med 0-drop och bred tåbox. Min Hallux Valgus har blivit mycket bättre och har aldrig ont av det längre, går mycket barfote på sommarhalvåret.
Man fick ta det lite försiktigt i början, det tar bra på vader och fötter att springa med 0-drop.
Har spanat på Altra just för jag hört att de ska funka bra med Hallux. Nästa kanske får bli ett par.
Ja - mig hjälpte det. Kör även ofta med tåspridare, tycker det har gjort underverk med mina problem.
Finns många vatianter av tåspridare men jag tycker dessa enkla och billiga har funkat kanon.
https://www.apotea.se/mabs-taspridare
Eller
Brooks GTS XX.
100kg kille som försöker få in 1 mil i veckan här hemma och på semestern blir det oftast 4-5km om dagen innan Thaiboxningen. Är förvånansvärt helt förskonad från skador/besvär relaterat till joggningen trots min vikt