Vilket är ditt bästa ekonomiska life-hack?

Det är svårt att svara på eftersom det är beroende på vilka kläder du gillar. Jag skulle generellt säga att det är enklare att hitta herrkläder än damkläder, som inte verkar ha haft samma hantverkstradition kommersiellt. Om du gillar klassiskt herrmode eller klassiska arbetarkläder är det de enklaste att hitta. Gillar du hoodies och sneakers har jag ingen aning. Det finns säkert bättre/sämre kvalité där också men troligen inte kvalitétsmått från för 100 år sedan då kläder ofta gjordes för att hålla 10-50 år och ev. sedan lagas (beroende på samhällsklass).
Jag gillar t.ex. kläder från Pike Brothers eller LeLaboureur. Kostymer från Caruso eller andra italienska kvalitétsmärken.

• Skor ska vara randsydda (Good year welted) så de kan sulas om.
  • En liten genväg kan vara att inte köpa märken som off-shorat hela eller delar av sin tillverkning till Asien eller Östeuropa, då löper du genast mindre risk att få hem skräp. Men varning där också, vissa märken skriver “designed in England” etc. för att ge sken av en europeisk produkt när det i själva verket bara är ritbordet och pengarna som finns i England. Men det är knepigt - japanerna kan göra fantastiska jeans och ungrarna har bra skor.
  • Läder i skor och väskor ska vara vegetabiliskt garvat. Köp aldrig “genuine leather” eftersom det är lädrets motsvarighet till spånskiva (alltså inte läder alls).
  • Köp jeans som är tunga (mycket tyg - hög densitet), minst 10oz. Köp med selvage-söm så håller de längre.
    Jag märker att det här kan bli en lång lista så jag slutar där :slight_smile: Jag kan tillägga att det här ofta förutsätter en annan syn på kläder än vi har idag, t.ex. att man vårdar och lagar kläder.
15 gillningar