Hej!
Jag investerar i en portfölj som för närvarande ser ut enligt följande;
50 % Globala indexfonder
10 % Globala småbolag
10 % Guld
De sista 30 % vill jag investera i något med låg risk då jag har ett stort kapital att investera de kommande åren.
För mig är det svårt att i dagsläget hitta ett bra alternativ till räntor att sänka risken/balansera med. Har läst mycket och konsensus verkar vara att räntor i dagsläget är väldigt svårt och ger en risk utan mycket uppsida.
Då jag bor utomlands har jag inte möjlighet att skaffa ett sparkonto med hög avkastning (dvs. minst 1 %). Här jag bor ger sparkonto inte mer än 0.5-0.6 % max, vilket inte känns lönt.
Så om ni hade haft en portfölj där ni har 30 % att balansera risk med, vilket tillgångsslag hade ni valt?
Om du inte vill ha sparkonto så är det nog räntefonder som gäller. Kanske 15% AMF räntefond mix och 15% AMF Räntefond kort eller Danske Invest Globala Realräntor.
Dock ingen garanti att dessa går bättre än ett sparkonto med 0,5-0,6% ränta. Dessutom mer volativt.
Jag är en stor anhängare av TINA i dagens räntemiljöer. Antingen är pengarna på ett sparkonto med statlig insättningsgaranti eller så är de i aktier. Räntefonder är, enligt mitt tycke, för hög risk till för låg avkastning.
Jag önskar att det fanns lite fler börsnoterade kapitalandelsbevis men dessvärre är Estea gaska ensamma i Sverige. De är tekniskt sett obligationer men till skillnad från företagsobligationer så får man även ta del av värdestegringen. De fyller ett vakuum mellan räntepapper och aktier.
Här kan du tjäna över 10% på stablecoins. Earn Interest on Your Idle Digital Assets • Nexo
Du utsätter dig för valutarisk i USD etc, samt risk att något oförväntat händer och nexo kursar, eller stablecoinsen tappar sin peg. Men Nexo har hållt på sedan 2018, så de har viss Lindy-effekt.
Jag skulle själv använt detta som buffert om det fanns stablecoins i SEK, men nu har de bara USD, GBP och EUR.
Kan vara värt att nämna att IKC Avkastningsfond har gått särskilt bra just för att den inte är en renodlad räntefond, därav en ännu starkare korrelation med börsen. Den får bl.a. investera i aktier upp till maximalt 10 %.
Ja spiltans är bra men dessa består av företagsobligationer vilken korrelerar mer med börsen. Globala statsobligationer och realräntor verkar inte korrelera lika mycket.
Vill man ha företagsobligationer är annars Spiltans räntefond Sverige bra samt SPP High Yield är bra men lite högre risk. Den är ungefär som Spiltan Högräntefond fast billigare.
Stort tack för svar alla!
Ja som det verkar så finns det inget bra alternativ direkt till räntefonder i dagsläget (om inte sparkonto ger någon avkastning heller).
Jag funderar över att fylla upp de resterande 30 % enligt följande;
Alt 1: 20 % globala räntefonder, 5 % krypto (stablecoins och BTC/ETH) och 5 % P2P-lån.
Alt 2: 20 % globala räntefonder, resterande 10 % extra i globala indexfonder.
Jag kommer redan att ha REITs i en annan del av min portfölj (fastighetsdelen) annars hade jag nog lagt 10 % av kapitelet i REITs.