Hej,
Är amerikansk medborgare sedan födseln och ska för första gången fylla i blanketter till IRS (skjut mig).
En av frågorna jag måste besvara är om jag har några “ETF’s or mututal funds”.
Allt jag har är ett ISK-konto med olika fonder i sig (inga ETF’s) - klassas dessa som mutual funds, eller syftar det engelska begreppet på något annat?
Om någon annan här på forumet har varit i samma situation - rapporterar ni in den högsta summan som funnits tillgänglig för köp på ert ISK-konto under året, eller det högsta värdet på alla värdepapper i ISK-kontot under året?
Jag är ingen skattejurist men från IRSs perspektiv så vill de nog att du betalar kapitalskatt enligt amerikanskt system och inte svenskt. Det betyder att du antagligen måste rapportera dina försäljningar på ISK på ett liknande sätt som du skulle behövt göra till skatteverket om du hade en vanlig depå. Det vill säga faktiska realiserade vinster/förluster. Rekommendation är att använda KF istället för ISK för att undvika (förhoppningsvis?) denna huvudvärk.
Och som nämndes ovan så är “mutual funds” motsvarande våra vanliga fonder.
Spännande att du över huvud taget kan ha ett ISK. Hade en kollega på tidigare jobb som är amerikansk medborgare och han försökte att öppna ISK på Avanza men blev nekad med hänvisning till medborgarskapet. Tror att han fick öppna ett AF-konto till slut dock.
Som jag fattat det så anlitar majoriteten i USA en redovisningskonsult(CPA) dels för att de har ett krångligare skattesystem men också för att det finns fler avdrag att utnytja.
Om jag var i din sits hade jag försökt hitta en CPA som arbetat med andra svensk-amerikaner.
Kanske fråga den amerikanska ambasaden i sthlm om tips på företag. Lär ju kosta endel tyvärr men det lär det ju också göra om du deklarerar fel.
Prova att lägga in frågan på skatter.se (experten svarar). De kan det mesta och jag har själv fått svar där tidigare. Det är gratis om det inte är alltför krångligt.