API för svenska aktier och fonder?

Hej, håller på att vibe:a ihop en genomlysningsapp och för det behöver jag ett bra API som kan ge mig data om svenska aktier och fonder (och även diverse index), men detta verkar svårt (eller dyrt).

Data om fonder har jag hittat via FI, lite manuellt arbete, men får funka. Men priser har jag inget bra sätt att få in.

Någon som har något tips om var jag kan hitta något lämpligt? Det behöver inte vara gratis, men kan heller inte vara särskilt dyrt.

Kolla med Börsdata alternativt Interactive Brokers vettja :rocket:

Bördata har om aktier men inte fonder, verkar vara samma sak hos Interactive Brokers.

Scrapea någon lämplig sida? Minns jag scrapeade DNs aktiesida en gång i tiden när jag byggde ett program, som det hette på den tiden. Kanske svårare med fonder då, så klart.

För eget bruk så kan du scrape:a data från internet, lätt som en plätt att få kod för det om du frågar en AI. Lagligt data för icke eget bruk är tyvärr svindyrt vad jag vet.

BörsAPI kostar 99 kr per månad för hobbyanvändare. Kan testa gratis.

Det är nästan smidigare att bara kasta ut AI och bara slänga ihop nån enkel handkodad scraper, för Investor kan det t.ex. vara:

curl -sL Investor AB (STO:INVE.A) Stock Price & Overview | grep -o -P ‘Compare.{0,270}’ | cut -b 220-270 | cut -d ‘>’ -f 2 | sed ‘s/[^0-9.-]*//g’

Forumet verkar sakna vettiga code-taggar, men du ser ju principen.

Datan är för privatbruk, det är en inte en app som ska distribueras. Några tips under de förutsättningarna?

Har sett den, men de verkar inte ha så mycket data bakåt än och verkar bara var aktier.

Funderat på det med, men dels så var jag inte säker på att man fick och dels så måste väl scrapern underhållas?

Vill du inte bygga/underhålla en egen scraper (troligtvis riskfritt så länge du inte belastar andras servrar allt för mycket) så finns RapidAPI som erbjuder Yahoo och Morningstar-data bl.a för ganska billig peng.