Tack! Jag har kollat på Nordnet några gånger och tänkte att jag kollar sedan. Som tur var har jag redan konto på Avanza och SEB så det går att åtgärda nu.
Trots ekonomisk oro har både småsparare och institutionella investerare visat stort intresse för nätapoteket, som går in på Stockholmsbörsen på fredag.
Den minsta posten blir 110 aktier, det står att läsa i IPO.
Tack för infon!
Exakt var läser du det?
Det vore lite ovanligt, men inte unikt, att inte reducera tilldelningen per ansökan om det blir överteckning i en svensk IPO.
Enligt prospektet är ett av de två målen med tilldelningen att ge en bred spridning av stamaktierna bland allmänheten, vilket brukar innebära att de sprider ut tilldelningen vid övertilldelning.
(Varvid ett gäng surgubbar som på beställning ger sig tillkänna i diverse forum och gnäller över att det minsann inte är värt att bry sig om IPO längre. För att sedan av någon anledning ånyo låta sig bli kränkta av nästa IPO och samma utfall.
)
Trevlig IPO på er allesammans!
Är ju bara att teckna på alla depåer man har och sälja om man får tilldelning. Helt meningslöst att sitta och göra analyser mer än att IPO:n är kraftigt övertecknad när tilldelningen lär uppgå till ett par tusenlappar per depå som bäst.
Har man lite tur tjänar man ett par luncher.
Jag har inte läst några dokument i det här fallet, men det är ganska vanligt i IPOs att man måste teckna sig för ett visst antal aktier för att få vara med, men att man kan få färre aktier om aktien blir övertecknad.
Jag misstänker att det är så här också, vill du köpa måste du vara villig att köpa minst 110 aktier. Men det betyder inte att du kommer få 110 aktier, du kan få färre. Du kan väl till och med få noll aktier tror jag, men de brukar försöka se till att alla får någon tilldelning. Den blir dock väldigt liten om aktien är populär.
Bankerna vill väl ha mycket transaktioner för att generera courtage också… ![]()
![]()
![]()
Någon som kan se att det dragits pengar redan?
En speciell parameter här är väl att Creades (?) har intressen i både Apotea och Avanza, och att de därmed har intresse av att hålla Avanzaägare nöjda - om de nu skall rea (förhoppningsvis) ut Apotea-aktier, då kan de lika gärna göra det till Avanza-kunder som en PR-kampanj…
Vad gäller frågan att teckna på flera konton:
Förekommer det numera att ansökningar stryks om samma person tecknar på flera konton? Denna frågeställning gäller dels flera konton av samma typ, och dels konton av olika typ.
Stryks ansökningar om man söker på fler än en KF eller fler än en ISK eller fler än en Depå, per person?
Riskerar man strykning av (slumpvis?) konto om man söker på både ISK och Depå? Dessa två är ju personbundna. Däremot borde det vara riskfritt att söka på KF och sedan något av ISK och Depå? Då KF aktieägande ju inte är registerat i personens personnummer.
Om man tar den tanken vidare, så borde det alltså vara “riskfritt” att ansöka på flera KF-konton även om de står på samma person?
Nej, förhoppnignsvis för tidigt ännu, eller så blev det inget.
Tidigare minns jag att man kanske i förtid kunde se tilldelningar genom att ta ut en portföljrapport i pdf, fungerar det fortfarande på Avanza? Vilka andra knep finns?
Vilken tilldelning har ni fått?
86 + 20 st hos Avanza
20 st hos SEB
För “storposten” 86 st sökte jag 3 520 st. Jag ville egentligen köpa många fler men vågade inte justera ansökan efter beskedet om fullteckning. Det är skamligt att börsen inte kräver mer transparans för hur tilldelningar får gå till. Nu är det bara lekstuga för de initierade.
Jag hade fel om att minsta post var 110 aktier. Själv fick jag 86 stycken, jag ansökte om 2500 stycken. Kanske man kan få en vinst som räcker till en Irish Coffee?
Haha, 20 st på Avanza. Sökte runt 300 st.
Haha, vad skönt att jag inte var ensam med mina 20 aktier!!! ![]()
Dock är det första gången jag faktiskt får tilldelning på en introduktion.
Har det till vanligheten att man får långt under vad man satt intresse för?
20st på avanza här med ![]()
20 för mig med. Hade sökt ca 300
20st här med. Är relativt ny kund hos Avanza, och första IPOn jag är med på någonsin. Kul med tilldelning! ![]()
Sökte 300 st, “fick” 20 st.
Samma här.
. Jävla trams. Fick 20 st men hade ansökt om mångdubbelt fler.