Börsnotering Synsam

Jaha. Synsam till börsen. Som trådstartare förväntas man väl själv slänga ur sig något innan man ställer sin fråga. Jag la 7 minuter på att analysera detta och tänkte enligt följande:

Synsam går back ca 200 mnkr per år efter skatt (Se RR sid 177 i prospektet).
Bolaget betalar ca 600 mnkr per år i finansiella kostnader med långfristiga skulder på ca 7 mdkr (s. 179), vilket motsvarar en räntesats på närmare 8,5%.
Vid en emissionsvolym på 45 000 000 aktier (s. 25) och en emissionskurs om 46-56 kr (jag räknar på 50) innebär det att kassan stärks med 2 250 mnkr.
Med den stärkta kassan borde finansieringskostnaden minska med ca 190 mnkr om det används för att amortera. Vidare bör räntesatsen på kvarvarande finansiering sänkas med en starkare balansräkning. Således borde bolaget kunna göra vinst om ca 200 mnkr bara genom sin stärkta finansiella ställning.

Något annat som talar för synsam är att samhället öppnar upp, vilket borde gynna affären. Men å andra sidan finns hotet om butiksdöd och e-handel ständigt närvarande när man pratar detaljhandel.

Med befintligt antal aktier (37 000 000 s. 6) och emitterad volym (45 000 000) innebär det 82 miljoner aktier som ska dela på ca 200 miljoner i vinst, dvs. vinst per aktie om 2,5 kr, 5% eller PE 20.

Det känns kanske inte superbilligt för ett detaljhandelsbolag utan tydlig tillväxt? Det finns också en i mitt tycke ganska omfattande övertilldelningsklausul som kan späda ägandet ytterligare.

Hur tänker ni? Är jag ute och cyklar?

2 gillningar

Jag känner mig väldigt skeptisk till Synsam långsiktigt, känns som en bransch med hög konkurrens och ingen större vinst eller expansion att tala om.

Sen kan en börsnoterat gå bra ändå, iaf i det korta perspektivet. Men jag har inte hört någon hypa Synsam så lite tveksamma om det blir så.

Jag lär nog inte teckna.

5 gillningar

Stora vinstmarginaler inom glasögon som jag misstänker Synsam vill ta en större del av kakan inom, största frågan lär bli hur Synsam får till sin fabrik i Östersund :blush:.

1 gillning

Nyligen genomförd ipo usa:

Lär vara stora och populära, mycket web men har även butiker, hur står sig synsam?

När kommer de till Sverige?

Jag var (dum nog?) att teckna mig för en minimipost.

Skall bli kul att se hur det går!

Det jag sökt skalades ner till 75 aktier per konto. Ett ganska bra tecken.!

Så det var här man skulle satsat? Priset hamnade mitt i intervallet. Hur många var minimiposten på? 150 st? Jag fick också 75!

Fick också 75 st. Är planen för er att behålla eller sälja idag?

Behålla, är för upptagen med Volvo.

Sålde allt, gick plus motsvarande en restaurangmiddag… :nerd_face:

Samma här.