Hej, jag sitter med ett konto på Avanza som är baserat mer på hjärta och infall än vetenskap. Nu när jag upplever att ekonomin har börjat tappat farten så funderar jag på hur jag skulle kunna diversifiera min portfölj för att minimera stora förluster.
Har skapat mig någon typ av 4hinkars upplägget genom att ha en rejäl buffert på räntekonto, 3hinkars systemet på Lysa och en “leka/passiv hink” på Avanza.
Problemet är att under “pandemiåren” så har Avanzakontot vuxit och speciellt så har Semcon dragit iväg (+370%!).
Man kan ju tycka vad man vill om Semcon i sig, men det är ju ett lyxproblem att behöva balansera om pga kursuppgångar.
Jag blir inte riktigt klok på vad du tror om Semcons framtida utveckling, eller varför du gått in med en så isolerad portfölj i första läget.
Med det sagt - jag har själv inte ett enda enskilt aktieinnehav som överstiger 5% av mitt totala portföljvärde.
Det går ju att hyvla av lite i kanten eller hyvla ganska mycket om man nu tror på innehavet.
Tack @Anonym och @janbolmeson för era råd. Blir glad över att få höra/ får bekräftat mina tankar.
För att svara på frågorna:
Nej, jag hade aldrig gått in med den summan i Semcon i dag så jag ska nog sälja dem nu.
Enkelt förklarat så “fick” jag Semcon via ett Aktiesparprogram när jag var anställd där och de har legat på VPK på en annan bank utan jag riktigt har tänkt på dem. Där har den levt sitt egna liv utan att jag har brytt mig om den. Däremot så flyttade jag dem till Avanza under 2018 i ett försök att samla allt på ett ställe. Det är först nu under pandemin som kursen har lyft.
Och javisst, jag borde vara bättre på att fira
Kan investeringsköpet av 2flaskor Veuve Clicquot, La Grande Dame 2008 räknas som firande?
Det är ju inte en fråga om allt eller inget Det ska ju kännas bra i magen för dig oxå, tänk på det! Ett alternativ att överväga är väl att sälja av tills du är nere på ett innehav som är lika stort som din insats. Känner du inte att du kan utvärdera en enskild aktie, så var försiktig, väldigt försiktig.
Skala ner tills du inte har mer pengar investerat än vad du är villig att förlora
Tex i en portfölj jag driver med enskilda aktier, har jag likaviktat med 20 bolag, så ca 5% i varje bolag när jag investerar. Och då gör jag rätt mycket kvantitativ fundamental analys av bolaget, så känner mig TRYGG. Är du osäker, så skulle jag definitivt säga att bolaget bör vara mindre än 5% av din lekhink.
Hej Andre
jag har nu funderat på det du skrev om att det inte behöver vara ett allt eller inget. Tyckte att det var ett väldigt bra råd så jag bestämde mig för att avyttra så mycket av mina Semcon så jag landade på summan jag ursprungligen investerade dvs risken jag var beredd att ta initialt.
Är det en taktik som är värd att fortsätta att använda? Lyckades ju köpa lite av den nya ‘folkaktien’ Volvo cars och funderar på att hämta in det värde en överstiger mitt initala investeringsbelopp.
Är ju mer en samlare av aktier dvs köper men säljer sällan och borde kanske hålla mig till globala indexfonder.
svårt att säga. Risken med att använda den taktiken du nämner för frekvent är att man säljer bra bolag. Generellt är det en bra idé att låta sina vinnare fortsätta vinna, och ta små förluster på sina förlorare Blir innehavet FÖR stort, då kan det vara värt att sälja av lite. Men eftersom avkastningen bland aktier har en ordentlig “skew” (dvs få bolag står för börsens avkastning), så bör du troligen inte sälja en aktie bara för att den gått bra, utan snarare för riskhantering
Håller delvis med André här, men skulle lägga till en Caveat. Kör man inte rena aktier för de stora delarna av sin portfölj utan mer för lekhinken så är det ju viktigt att balansera så att inte lekhinken blir för stor.
@VildaThilda
Jag hade liknande “problem” med mitt Tesla-innehav som steg över 500%. Trots att insatsen var relativt blygsam så blev det mycket pengar med tiden.
Jag ligger normalt i indexfonder med mitt sparande hos Avanza och Lysa, hade därigenom en viss exponering via fonderna för t.ex. Tesla. Lekhinken var också det som upptog mest av min tid. Till sist valde jag att avyttra hela lekhinken.
Vad gjorde jag med pengarna? Jag:
Firade framgångarna och “spread the wealth”. Jag köpte saker till nära och kära som de inte skulle ha kunnat köpa sig själva. Det gav mig väldigt mycket “good feelings”.
Jag flyttade över delar (ungefär den ursprungliga insatsen) till ett FIRE-konto på Lysa.
Jag startade ett Eget AB (i mitt fall så var det mitt andra som ska satsa på ett nytt verksamhetsområde.
Att göra allt detta blev en bra katalysator i livet. Jag har börjat ta tag i “surdegar” som har blockerat aspekter av mitt liv.
Så klart behöver ju inte mina upplevelser överensstämma med dina, men tänkte ändå att det kunde finnas ett värde i att få läsa om dem.
Då var jag tillbaka i denna tråd. Etterplan har lagt ett bud (149kr/aktie) på Semcon vilket gör att jag mest troligen kommer göra mig av med resten av mina aktier i bolaget.
Är bara nyfiken på hur det fungerar om jag inte tackar ja till erbjudandet. Har jag något att förlora på det?