Har en summa pengar investerade sedan ca 10 år tillbaka, ca hälften har varit investerade i (dåliga och dyra) fonder, hälften i enskilda aktier. Sedan jag börjat lyssna och lära mig av RikaTillsammans så har jag bytt ut fonderna mot Lysa och planerar att göra detsamma med aktierna. Men en aktie sticker ut i min portfölj och det är Sectra som gått extremt bra med +300% på mindre än tio år. Jag förstår utifrån det jag lärt mig att jag borde sälja av även detta innehav men tycker det tar emot.
Behöver därför er input och hjälp med att förstå att det ändå är rätt beslut att sälja mina Sectraaktier till förmån för en indexfond. Jag behöver hjälp med att emotionellt göra slut med Sectra helt enkelt! För visst är det rätt beslut?
Den har överpresterat hittills. Sectra är i säkerhetsbranschen, en bransch som fått ett rejält uppsving efter att världsläget blev oroligt efter Rysslands invasion av Ukraina (bl.a). Nu vet alla att säkerhetsbolag är viktiga, så sannolikheten att den ökar lika mycket framöver är absolut inte garanterad.
Du frågar ”borde jag ha kvar Sectra?”. Det är ingen skillnad gentemot frågan ”borde jag köpa Sectra?”. Det enda som skiljer är huruvida du behöver aktivt sälja eller aktivt köpa. Det är samma logik.
Sectra mycket högt värderat , som alltid, vilket kan vara rimligt. Företaget har en unik företagskultur: nästan alla minst högskoleutbildade, många disputerade,folk stannar på företaget, unika produkter såväl inom sjukvårds fältet ( diagnostik ffa avbildnings tekniker ) som inom säkerhets kommunikation. Antingen tror man att ett dylikt företag på sikt fortsätter utklassa index eller inte🤔.Jag har ägt Sectra sedan 15 år, ibland köpt på mig ytterligare vid kursnedgångar resp. sålt av vid extrema uppgångar.
Det fina är att var och en kan göra sina val men ta konsekvenserna😉
Jag förstår att det inte garanterat fortsätter gå lika bra. Och om aktien skulle börja gå ned kraftigt så skulle jag ju gräma mig över det såklart. (Och där har jag väl mitt svar.)
Nej, jag hade inte köpt (någon enskild aktie) baserat på det jag nyligen lärt mig. Är inte intresserad av att deala på börsen utan vill bara spara smartast möjligt egentligen. Men det som skiljer Sectra från andra populära aktier (antar jag att du menar) för mig är att Sectra är ett lokalt bolag och det därför känts lite kul att äga aktier i dem.
Vad jag förstår så betyder inte faktumet att aktien gått bra historiskt att den kommer att fortsätta göra det. Det är så för att ingen kan förutsäga framtiden(?).
Jag hade inte köpt Nvidia för jag har ingen känslomässig koppling till det bolaget. Jag hade inte heller köpt Sectra idag då jag vet att investering i enskilda aktier inte är det smartaste.
Om du har känslomässig anknytning till Sectra, “lokalt bolag - kul att äga och stötta”, vilket är förståeligt även om det kanske inte är rationellt, kan du göra en vinsthemtagning genom att sälja halva innehavet. Behåll resten om du på allvar tror att aktien kommer fortsätta gå bra.
Det behöver inte vara fel att äga enskilda aktier, det beror mer på vad syftet är med att spara och investera dina pengar i allmänhet och varför du valt den enskilda aktien eller fonden i synnerhet.
Om du vet vad du ska göra men har svårt att ta steget, varför inte dela upp det i flera mindre. Börja med att sälja av 25% av innehavet?
Du verkar långt ifrån ensam att ha aktien som en älskling, värderingen kan vara svår att förstå men precis som i poker spelar psykologin ibland större roll än fundamenta.
Så fort du kan utan några men säljer du alla enskilda aktier du har. Sen kan du köpa tillbaka de du vill ha.
Om du ser bolagen som en svart låda som skapar värde (som drar in pengar från sina kunder). Bolagets verksamhet leder då generellt till vinst över tid. Det är relativt lätt att kunna uppskatta i alla fall ungefär vad ett bolag kommer tjäna genom att studera det.
På börsen köps och säljs sen andelar av dessa bolag. Egentligen en bit av själva verksamheten.
Avkastningen du får från ett aktieköp blir då kvoten mellan den andel du får av vad bolaget tjänar/växer och priset du betalade för aktien.
Tjänar bolaget 100kr per år per aktie och du köper en aktie för 1000kr ca 10%. Men betalar du istället 2000kr så blir avkastningen bara ca 5%.
Alltså din avkastning är inverst proportionell mot vad du betalar för bolaget.
Det är därför börsen är nästan omöjlig att förutse, för man bettar i princip på ett förväntad framtid på bolagen genom priset man betalar.
Alltid gött att ta hem vinst. Jag sålde Sectra efter att ägt aktien i många år, hade jag hållt kvar den hade jag uppenbarligen fått vara med på en fortsatt bra resa uppåt, men det vet man bara i efterhand.
Tack för förklaringen. Innebär detta att ju mindre jag betalat för en aktie i kombination med ju bättre den går = högre avkastning? Dvs att ha köpt “i början” innan aktievärdet steg ger större avkastning än om jag hade köpt X år senare?