Hej, låt säga att man sitter på 7 miljoner investerat i 20 talet olika svenska/nordiska aktier och har för avsikt att flytta detta kapital till Lysa 100% aktier.
Hur hade ni lagt upp flytten för att ändå försöka få så god avkastning som möjligt men minimera onödiga risker?
Några möjliga tillvägagångssätt:
-Sålt alla aktier på en dag och flyttat över allt när likviderna finns tillgängliga?
-“Osthyvlat” lite på alla aktier tex månadsvis under 12 månader och fört över?
-Under 12 månader sålt de aktier man för tillfället tror minst på och flytta över?
-Över tid sälja av de aktier som ligger närmast riktkurs och flytta
-Över tid sälja de aktier som gått bäst kortsiktigt…
-…Eller något helt annat, eller en kombo?
Ja, hur hade ni lagt upp det helt enkelt?
Tack på förhand!
Om det hade varit jag… Så hade jag sålt allt direkt och sedan in med allt direkt på Lysa. Oavsett om summan var 10.000 eller flera miljoner. Men det beror på att jag är väldigt säker på att jag skulle kunna sitta still i båten vid eventuell nedgång. Kan man inte det, så är det nog bättre att sälja och köpa in sig över en längre period, typ 24-36 månader.
Tack för svar! Förstår dock inte riktigt motiveringen.
Risken med att fippla vid nedgång finns ju oavsett vilken börs man är investerad på tänker jag!? Eller fattar jag fel?
Du ser ingen kortsiktig risk med att överge svensk industri till fördel för amerikansk Tech?
Vad gäller Sverige kontra USA så tycker jag personligen att bör satsa på att investera brett och marknadsviktat, vilket innebär typ Lysa,Opti eller någon globalfond inkl tillväxtmarknader. Marknadsvikt är ju ca 60-70% USA och då kör jag på det. Sverige är 1%.
Angående kortsiktig risk så tänker jag inte alls på det eftersom mina kortsiktiga pengar inte ligger på börsen över huvud taget.
Jåg skulle sälja de aktier som presterar sämst först och spara de som går bra. Sedan skulle jag investera kapitalet direkt i lysa eller vad jag nu tänker är ett bättre alternativ.
Stämmer, och det är en av anledningarna till varför jag gillar Lysa. Men fortfarande en ganska stor förändring att gå till 20% Sverige från 100% Sverige :-). Till det bättre långsiktigt, men kortsiktigt är frågan.
Nyfiken på hur du motiverar detta?
Det är en bra poäng. Men konsekvenserna av oturlig marknadstajming blir väldigt påtagliga om man gör så. Ser framför mig skräckscenariot hur Tech-industrin som gått upp 25% i år vänder nedåt i en långtgående dipp veckan efter transaktionen. Vet inte om jag vågar.
OMX30 speglar relativt väl aktieinnehavet. Jämförelsen med Nasdaq gör jag pga FAANGS nuvarande relativt stora (både direkt (15-20%) och indirekt) påverkan på globala index.
Så ja, jag tycker det just nu verkar finnas en större fallhöjd hos amerikanska Techbolag (som har stor påverkan på globala index–>Lysa) jämfört med svenska industribolag. Det är det som skrämmer mig kortsiktigt.
Fortfarande avspeglar inte Nasdaq alternativet du har (Lysa).
Tror du att du kan slå marknaden kortsiktigt med någon form av säkerhet. Med en säkerhet som överstiger de koncentrationsrisker du drar på dig med att exponera mot ett mindre antal aktier i ett enskilt litet land?
Om så är fallet, varför ska du inte då fortsätta med aktiv förvaltning och slå marknaden långsiktigt?
Jag tycker mest du försöker rationalisera att behålla en sämre portfölj.
Som jag försöker säga så tror jag inte att jag kan slå marknaden långsiktigt, därav den planerade flytten. Min fråga handlar om hur jag kan minimera onödiga risker under en transaktionsfas. Vill gärna höra hur du hade gjort?
Jag vet att det är en del psykologi inblandat. Hade ju inte köpt svenska aktier i ngt slags försöka att hedga Lysa…Å andra sidan hade jag inte investerat så mkt på Lysa samtidigt heller. Och att sälja av allt och ligga utanför börsen och pytsa in lite då och då är inte heller någon höjdare…
Nu är jag så nyfiken så jag spricker på dina tips för att minimera onödiga risker under denna transaktion!!??
Jag får en känsla här av att du inte är så intresserad av att ge ett konkret råd
Sålt av en del och placerat på spar/räntekonto
Köpt en del Lysa 100% aktier, kanske månadsvis under X antal månader, och lite räntefonder.
Alltså…hade jag haft 7 miljoner i två aktier hade jag nog sålt nästan allt direkt och investerat enl ovan. (Nu blir det ju väldigt hypotetiskt eftersom det i verkligheten rör sig om 18 aktier vilket inte på långa vägar ger samma koncentrationsrisk som 2 aktier. )
Jag försöker få dig att resonera kring en lösning som du kan stå för. Lite som att om jag försöker lära någon ett matteproblem kommer jag inte bara ge svaret.
Det är sina pengar och du kommer stå med resultatet. Jag tänker säga vad jag hade gjort som ett svar på hur du ska göra.
Med det sista alternativet menade jag dina 18 aktier. Inte bokstavligt talat “ett par”.
Min följdfråga blir, skiljer sig svaret på vad din fördelning nu blir beroende på de tre alternativen: