Jag har lärt massor under mina två första år och det känns som jag hittat min väg framåt när det gäller spara/investera.
Börsen har vunnit mark över fonderna vilket är kul. Jag har nu byggt min portfölj och känner mig nöjd så långt. börsdata.se har varit till stor hjälp
Nästa trappsteg väntar …
Nu behöver jag feedback ang strategier för att sälja av aktier i portföljen. Portföljen innehåller både risk- och utdelningsaktier.
Hur tänker ni här?
Är det exitstrategi du efterfrågar? Det beror ju på varför man köpte och varför man äger en specifik aktie.
Annars är det väl bara att lägga säljordrarna och minimera courtaget efter dina villkor?
Förtydligande: Jag vill veta hur ni tänker för att sedan förhoppningsvis komma fram till eget tänk. Jag vill jobba på min portfölj framåt - hämta vinster samt utveckla.
Jag kollar vilken exponering jag vill ha mot olika värdepapper. Sen köper eller säljer jag för att uppnå den fördelningen av exponering. För små avvikelser köper/säljer jag inte på.
Vilka mål för fördelning har du satt? Vilket är ditt tyngsta område?
Jag har själv lite för dålig grepp om mina => här får jag ta ett grepp 
Tack för tips!
Här förstår jag nu att jag måste ta ett tag ![]()
Tack för tips!
En portfölj väldigt lik globala barnportföljen med fonder.
Då blir det LF global indexnära som är mitt största värdepappersinnehav. Den ska ha en vikt på ca 70%.
Blir avvikelsen för stor säljer eller köper jag av den och flyttar till andra värdepapper.
Ren ombalansering.
Hade jag haft individuella aktier hade jag i princip jämfört vad min värdering av bolaget är mot marknadspriset. Om marknadspriset överstiger vad min värdering säger mig. Då säljer jag. Eller om koncentrationsrisken blir för stor, alltså att bolagets vikt i portföljen överskrider max vikt för enskilda innehav i hela min portfölj.
Jag köper isåfall den aktie som min värdering visar handlas till underpris på börsen.
Så försöker jag tänka och handla samt med lite koll i börsdata.
Här är jag inte än - har för lite erfarenhet tror jag.
Just nu ser min aktieportfölj ut enligt nedan. Utveckling hittills i år på Avanza/Nordnet är 33,8/32,4%. (Visste inte var jag skulle placera Securitas så det blev övrigt =1%)
Diagrammet bygger på inköpspriser.
Jag förstår nu att jag behöver tänka mer på hur jag balanserar portföljen mellan branscher. Tips?
Tack snälla för att du tar dig tid!!!
Jag ser ingen relevans att balansera en portfölj över branscher om man inte ger sig i makrotrading.
Det blir bara spekulation. Om man har så många aktier att vikterna över hela portföljen blir signifikant överviktad för enskilda branscher. Då börjar man med makrotrading på branschnivå. Det är ett helt annat spel än att värdera enskilda bolag och köpa undervärderade/sälja övervärderade.
Problemet med sånt är ju dock att med höga exponeringar mot enskilda branscher eller typer av bolag så exponerar man sig för många olika former av koncentrationsrisk. Jag ser det som enklare att diversifiera bort alla såna risker vad det går m.h.a. global marknadsvikt. Jag gör det med globala indexfonder.
Har du funderat över att gå över helt på breda marknadsviktade indexfonder? Eller skapa en rejält koncentrerad aktieportfölj där du har bättre koll än marknaden på bolagen och kan värdera dem bättre?
Jag har testat och jämfört många olika fonder och fördelningar i dessa. Landat i tre lysafonder (tidigare 6) samt en global-, en Sverige- och en USAndexfond. Dessa går bra men inte alls som min aktiehandel på Avanza o Nordnet. Därför vågade jag lägga över mer på aktiebörsen samt att jag tycker det är kul att daghandla samt numera mer även med långsiktighet.
Tillbaka till grundfrågan. En aktiesparare sa att han alltid säljer när en aktie nått 200 dagarsmedelvärdet. Lät konstigt i mina öron. Tycker man borde sälja när aktien nått en topp (är “överköpt”) och i stället ev köpa när en aktie dippat till 200dagarsmedelv. Förutsatt att det är ett intressant bolag.
Jag vill vara aktiv och strategisk i min aktiehandel därför är jag så nyfiken på andras strategier - för att hitta till mina.
Här vill jag tänka mer av att minimera risk genom bredare exponering samt väljer branscher jag är intresserad av och bolag jag tror på.
Jag är i början av min väg och vill bli bättre för varje steg.
Vill ha strategier för att bli mer lydig och mindre spontan ![]()
Handlar du enskilda aktier ? Eller har du satsat mest på indexfonder?
Så vitt jag vet kan du inte välja fonder i Lysa. Jag har själv en slatt kapital där också.
Det enda man kan välja är vilken andel räntor vs aktier man ska ha. Alltså hur stor andel av de underliggande ränte- respektive aktiefonderna.
Hur har du baserat dina fondval, överexponera USA relativt global marknadsvikt brukar vara rätt ovanligt att man gör?
Hur länge har du hållt på? Rent spontant låter du som relativt nybörjare som hoppar ner i den djupa delen av bassängen med pirajor. Aktiehandel med enskilda aktier är sjukt svårt att få bättre avkastning än index. Några års historik är kort tid i sammanhanget.
Ojoj, detta är former av teknisk analys. Det är tradingverktyg som inte säger så mycket. Framförallt inte enskilt. En del kallar TA för luftslott.
Att veta när en aktie nått en topp kräver i praktiken en tidsmaskin. Allt annat är spekulation. Jag vill starkt avråda från den här typen av trading med några som helst signifikanta summor pengar. Majoriteten av daytraders förlorar mer pengar än de tjänar.
Jag tror du sätter dig i en omöjlig sits här. Det går inte att bolagskoncentrera och inte utsätta sig för många fler och större risker. Diversifierar du bort bolagsrisken har du så många innehav att du kommer i praktiken följa index ändå. Då är det både enklare och billigare att köra marknadsviktade globalfond. Därför jag uteslutande kör aktieindexfonder och liten andel guldexponering.
Men det vet jag också så klart. Jag drar i spakarna efter behov.
som jag skrev ovan 2år
Då jag ligger en bit över index har jag fått självförtroende här.
Jo visst är det kort tid!
Jag var också mycket skeptisk i början men har nu stor hjälp av TA gnm borsdata.se
Kollar också Tobbe m.fl. men har mitt eget sätt att ta hjälp av TA.
I år ligger jag till så här så jag är positiv till min valda väg med aktiehandel so far
Det är intressant att ta del av olika strategier.
Jag är ledsen, men jag kan inte med gott samvete hjälpa dig.
Jag är för orolig att du inte vet vilka och/eller hur stora risker du tar med dina pengar.
Jag kan bara rekommendera att max storleken på alla dina enskilda aktieinnehav som 10% av ditt kapital med tidshorisont över 10 år. Resterande 90% av ditt kapital med minst 10 års horisont i globala aktieindexfonder (portfölj typ globala barnportföljen).
Tidshorisonten är så länge intresset och jag själv är vid liv.
Tack för dina synpunkter!
Ha en fin kväll.